Image
29.6.2016 0 Comments

Programujeme pre Android /1.časť

Pri sledovaní našich starších seriálov o Linuxe a OpenGL ste si určite všimli, že nami zadané úlohy sme riešili v rámci OS Linux. No a práve linuxové jadro (kernel) je základom OS Android. Na prípravu našich vzorových aplikácií sme používali programovací jazyk C++ a aj napriek tomu, že Android sa v tomto smere spolieha na Javu, pomocou NDK (Native Development Kit) dokáže spracovať aj kód napísaný v jazyku C++. Knižnice SDL, OpenGL a jazyk GLSL sú multiplatformovými riešeniami, ktoré dokážeme využiť či už v Linuxe, alebo v Androide. Ich význam a použitie je takmer identické. Rozdiely sú spôsobené najmä hardvérovými obmedzeniami toho-ktorého systému. Nakoniec sa dostávame k vývojovým prostrediam, ktoré síce nie sú identické, avšak pretože dodržiavajú princípy Open Source produktov, majú viacero spoločných čŕt.

Vedomosti, ktoré sme nadobudli pri sledovaní našich seriálov uverejňovaných v priebehu posledných ôsmich rokov, nás jednoducho nemohli doviesť inam ako k Androidu. Ide totiž o OS, ktorý stavia na rovnakom jadre a rovnakých knižniciach. Mnohé črty jazyka Java sa podobajú jazyku C++ čo výrazne uľahčuje prevod (preportovanie) aplikácií z PC do nového prostredia.

Jednotlivé korelácie sumarizuje tabuľka:

  Programovanie pre Linux Programovanie pre Android
Operačný systém Linux jadro Linux + Dalvik VM
Programovací jazyk C++ (gcc, make) Java (javac), avšak cestou NDK aj C++ 
Prístup k hardvéru a multimédiám SDL SDL
Grafická knižnica OpenGL OpenGL ES
Kód shaderov GLSL GLSL
Vývojové nástroje vi, KDevelop, Anjuta, Kylix, Geany... Eclipse, IntelliJ IDEA, Android Studio...

Nultá“ aplikácia

Pozn. autora: „Priznám sa, že v okamihu keď som sa rozhodol písať tento seriál, som nemal s programovaním pre Android žiadne skúsenosti. Napriek tomu sa mi podarilo za približne 5 hodín „čistého“ pracovného času od inštalácie prvého nástroja úspešne spustiť „nultú“ aplikáciu (obr. 1). Svoju úlohu zohral v prvom rade samotný Android, Java a v neposlednom rade moderná filozofia vývoja aplikácií pre Android. Tým v žiadnom prípade nechcem povedať, že som sa stal v tomto obore profesionálom, a že vývoj aplikácií pre Android je triviálny.“

Obr. 1 Grafický výstup aplikácie glsl v3.1 (príloha 27. časti seriálu „Programujeme GPU“) spustenej na PC a grafický výstup totožnej aplikácie preportovanej na OS Android

Spomínaná „nultá“ aplikácia vznikla v IDE Eclipse pomocou tzv. brute-force metódy. Jej kód je teda neefektívny a bez akéhokoľvek riešenia chybových stavov či výnimiek. Funkčná aplikácia je však dôkazom toho, že naše doterajšie vedomosti a skúsenosti možno plnohodnotne využiť na rýchle preportovanie aplikácií do prostredia Android. Od tohto okamihu sa pre nás stal Android nesmierne zaujímavým.

Google spravil kus poriadnej práce a pre vývojárov pripravil veľmi intuitívne nástroje. Najdôležitejším z nich sú balíky SDK (Software Development Kit) a už spomínaný NDK. Ich obsahom je sada nástrojov, ktoré nám pomôžu pri vývoji a exporte aplikácií. Je samozrejmé, že naše vývojové prostredie musíme pripraviť, správne nakonfigurovať a jednotlivé nástroje vzájomne prepojiť. O tom však až nabudúce.

Určenie seriálu

Tento seriál je určený pre tých z nás, ktorí plánujú začať programovať pre Android. V tomto smere nepotrebujeme profesionálne zručnosti. Nezaobídeme sa však bez patričnej úrovne ovládania OS Linux a rozšírených programátorských zručností. Tie potrebujeme na to, aby sme sa dokázali v čo najkratšom čase zorientovať v jazyku Java.

Seriál sme síce začali netradične a to návratom k OpenGL, jeho náplňou však nebude vývoj čisto grafických aplikácií ani používanie natívneho C++. Programovať budeme v Jave za dodržania postupov, ktoré sú pre Android vlastné.

 

 

 

 

Zobrazit Galériu
Autor: Marek Sopko

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Ako na to

Tipy a triky: Ako na snímku obrazovky na akomkoľvek počítači s Windows?

02.12.2016 00:13

Ak snímky obrazovky robíte často apotrebujete napríklad funkcie na posun stránok alebo snímanie zobrazenia pri vyššom rozlíšení displeja, zrejme používate nejakú špecializovanú aplikáciu. Väčšina použ ...

Ako na to 1

Tipy a triky: Ako aplikácii prednastaviť spúšťanie s administrátorskými právami?

30.11.2016 00:10

Väčšina aspoň trochu skúsenejších používateľov vie, že aj keď máte na operačnom systéme Windows vytvorený administrátorský účet, aplikácie pre bezpečnosť nefungujú vždy splnými administrátorskými práv ...

Ako na to 2

Tipy a triky: Ako vypnúť uzamykaciu obrazovku vo Windows 10?

29.11.2016 00:10

Rozčuľuje vás, že pred každým prihlásením doúčtu vášho počítača musíte prejsť uzamykacou obrazovkou? Windows 10 na tejto obrazovke ukazuje čas,dátum anejakú zaujímavú fotografiu zrôznych kútov sveta. ...

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

Kyocera - prve-zariadenia-formatu-a4-s-vykonom-a3

Najnovšie videá