SAMSUNG_022024C Advertisement SAMSUNG_022024C Advertisement SAMSUNG_022024C Advertisement

Prežije tablet v tej podobe, ako ho poznáme?

Archív NXT
0

Keď v roku 2013 Thorsten Heins, bývalý výkonný riaditeľ spoločnosti BlackBerry, vyhlásil, že tablet v tej podobe, v akej ho v súčasnosti poznáme, bude do piatich rokov „mŕtvy", väčšina ľudí sa mu posmievala. Po dvoch rokoch sa však jeho predpoveď začína zdať oveľa reálnejšia. Podľa údajov IDC po prvýkrát v histórii predaje tabletov v medziročnom porovnaní poklesli. Kupujúci v predvianočnom období, keď sú predaje tradične najvyššie, uprednostnili pred tabletmi iné typy technologických produktov, ako napríklad fitnes náramky, chromebooky či drony.

Veľký pád

Štyria z piatich najväčších výrobcov tabletov vrátane Applu zverejnili v štvrtom kvartáli minulého roka prepady tržieb až v dvojciferných hodnotách. Napriek prínosom iPadu Air 2 a osvieženiu, ktoré priniesol iPad mini 3, spoločnosť Apple zaznamenala negatívny rast predajov takmer o 18 percent. Samsung zverejnil podobné údaje, i keď jeho podiel na trhu je v porovnaní s podielom Applu prakticky polovičný (14,5 % oproti 28,1 %).

Tim Cook, výkonný riaditeľ Applu, počas diskusie o trhákoch posledného kvartálu roka 2014, iPhone 6 a 6 Plus, priznal, že pre iPad nastávajú ťažké časy. Tento rok by do predaja mal prísť iPad Pro, o ktorom sa hovorí, že ponúkne väčší, dvanásťpalcový displej, ako aj zlepšené schopnosti multitaskingu v rámci iOS. Jitesh Ubrani z IDC však tvrdí, že ani takýto produkt nebude schopný zvrátiť negatívne výsledky Applu na tomto poli.

Dlhšie cykly obmieňania, menej inovácií

Zo všetkých producentov tabletov má momentálne najviac starostí Amazon. Spoločnosť zaznamenala implóziu nárastu z roka na rok až o 70 percent. Napriek možným špekulatívnym vysvetleniam Ubrani si myslí, že dôvod je v skutočnosti pomerne jednoduchý. Amazon na nejaký čas dokázal získať prevahu na trhu tabletov v oblasti low-endu, no po istom čase sa v tejto oblasti začali presadzovať aj iní výrobcovia, ako napríklad Acer či Asus.

No v hre je aj iný problém ako padajúce ceny. Stratila sa inovatívnosť a atraktivita. Každý, kto chcel či potreboval tablet, ho už v súčasnosti vlastní. Technologické novinky, ktoré prinášajú nové generácie v porovnaní s tými staršími, už jednoducho nie sú dostatočne presvedčivé a zákazníci nemajú záujem o pravidelné obmieňanie svojich zariadení.

Vyzerá to tak, že väčšina spotrebiteľov má rovnaký názor. Novšie tablety majú o niečo rýchlejšie CPU, ostrejšie zobrazenie a lepšie kamery. To už však v súčasnosti nie je pre bežného zákazníka dostatočne príťažlivé. Výsledkom je zotrvávanie na používaní starších modelov a predlžovanie cyklu výmeny tabletu. Koniec koncov väčšina či dokonca všetky aplikácie a hry, ktoré používatelia momentálne používajú a dobre im slúžia, budú na novšom zariadení fungovať aj naďalej rovnako ako doteraz.

Objavujú sa aj také názory, že prepad trhu s tabletmi môže byť spôsobený aj zvýšeným záujmom o tzv. phablety, telefóny s veľkými obrazovkami, a nárastom ich predajov.

„Záplátanie dier na trhu" ako riešenie

Najvzrušujúcejší tablet roka 2014 bol zrejme Shield Tablet, pretože vďaka nemu nVidia našla cestu, ako z tabletu urobiť hernú konzolu. Spoločnosť vložila nádeje do svojho čipu K1 a dosiahla skvelý výkon v prostredí Androidu, ako aj v streamovaní najpopulárnejších hier z PC.

Takéto „plátanie dier" na trhu s tabletmi bude pravdepodobne pokračovať aj v roku 2015 a najhorúcejšou témou bude produktivita. Napriek niektorým prvotným omylom začínajú u zákazníkov kupujúcich tablety rezonovať hybridné zariadenia typu „dva v jednom". V súčasnosti možno získať tablet a notebook v jednom zariadení, občas dokonca za veľmi prijateľnú cenu. Dobrý príklad je Asus Transformer Book T200, ktorý vám poskytne plnú funkčnosť Windows, odnímateľný 11-palcový tablet a klávesnicu plnej veľkosti. To všetko za cenu nižšiu, ako je cena iPadu.

Zariadenia tohto typu rastú predajmi rýchlejšie ako tradičné tablety, no zároveň prichádzajú na trh iba s relatívne malou základňou spotrebiteľov.

V highendovej časti trhu prekročil Microsoft s tabletmi modelového radu Surface príjem jednej miliardy dolárov za jeden štvrťrok. No napriek šikovnému marketingu tvrdenia Microsoftu o tom, že jeho tablety Surface môžu plne nahradiť notebook, sa zdajú trochu prehnané. Ich umiestnenie na kolenách používateľa, čo je pri notebooku bežná prax, pôsobí zvláštne a neprakticky.

Napriek všetkému uvedenému môžeme byť optimisti v súvislosti s kategóriou „dva v jednom". Dôvodom by mohla byť vlna lepších dizajnov (napríklad Lenovo Yoga Pro či Asus Transformer Book Chi) a takisto prísľub v súvislosti s Windows 10. Microsoft vyhlásil, že jeho prichádzajúci operačný systém učiní prepínanie medzi módom notebooku a tabletu hladším, navyše zjednoduší aj celkový používateľský zážitok. Znovuzrodené menu Štart, Akčné menu a obrazovky s nastaveniami sú určite kroky správnym smerom.

Rodičia, ktorí nechcú pre svoje deti zaobstarať smartfón za vysokú sumu, môžu byť takisto príležitosťou pre tablety. Na americkom trhu v tomto smere vykonáva dobrú prácu spoločnosť Fuhu, ktorá sa sústreďuje na výučbu, obsah schvaľovaný rodičom a hry. Za túto záslužnú činnosť už získala niekoľko ocenení. Spoločnosť ponúka dve zariadenia s veľkou obrazovkou (20 a 24 palcov), ktoré poskytujú všetky druhy kreatívnych nástrojov pre mládež. Zaujímavý je aj obrovský, 65-palcový „tablet".

V každom prípade u starších detí sa pravdepodobne lepšie uplatní Chromebook, ktorý je relatívne lacný a prichádza s plnohodnotnou fyzickou klávesnicou.

Súčasnosť a budúcnosť

Zdá sa, že trh s tabletmi v súčasnosti uzatvára pomyselný kruh. Pôvodný Microsoft Tablet PC mieril na masy, no nakoniec sa uplatnil u profesionálov a pracovníkov v teréne, pretože práve to je spotrebiteľská skupina, ktorej takéto zariadenie vyhovuje najviac. Uvedenie iPadu na trh bolo znovuzrodením celej tejto kategórie zariadení.

Súdiac podľa úspechu herných tabletov a zariadení zameraných na deti, jednoduchosť používania a rodičovskú kontrolu, takisto ako zariadenia s veľkou obrazovkou optimalizované na vysokú produktivitu, môžeme konštatovať, že tablety nezomierajú. Skôr musia byť znovuobjavené pre užšie publikum a špecifické spôsoby použitia. Celý trh sa už pravdepodobne nevráti k predošlému rastu, no napriek tomu zariadenia, ktoré vzniknú z tohto nového prevratu, budú viac inovatívne, praktické a zábavné.

Zdroj: tomsguide.com


Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať