Image
23.7.2014 0 Comments

Predstavujme slovenské startupy: Piano Media - pionieri vo svete spoplatnenia internetového obsahu

Spoločnosť Piano Media vznikla na Slovensku v roku 2011 ako startup ponúkajúci svojim zákazníkom know-how na spoplatnenie internetového obsahu.

Dnes sú pioniermi v tejto oblasti a zaznamenávajú prvé medzinárodné úspechy. Je to len jeden z mála úspešných príbehov mladých šikovných Slovákov, ktorým nechýba odvaha a odhodlanie presadiť sa mimo Slovenska.

Nebáli sa. Vďaka ich know-how vygenerovali nové zdroje príjmov v tradičných vydavateľstvách, ktoré žili výhradne z reklám. A výsledok? Prerástli zo Slovenska do západnej Európy, pôsobia na troch kontinentoch a plánujú vytvoriť nové sídlo v Rakúsku. Ján Cifra, Head of Business Development Piano Media, prezrádza, ako vyzeral vývoj ich startupu a motivuje Slovákov, aby sa nebáli začať so svojím startupom už dnes.

Prečo by mal byť internetový obsah spoplatnený?

Cifra: Otázkou je skôr to, prečo by mal byť internetový obsah zadarmo. Náklady na tvorbu kvalitného obsahu sú veľmi vysoké, kým príjmy z reklamy sú pre vydavateľstvá čoraz nižšie. Spoplatnenie obsahu je preto logický krok na získanie ďalších zdrojov na pokrytie ich nákladov. Navyše príjmy z plateného obsahu sú stabilnejšie oproti reklamným príjmom, ktoré sú ovplyvnené značnou sezónnosťou.

Slovenská startupová rodina pomáha, ako sa dá

Ivan Štefunko, ktorý dnes pôsobí v Neulogy a v minulosti investoval aj do Piano Media, ho označil za učebnicový startupový príbeh. Pre mesačník Stratégie konštatoval: „Je to jedna z firiem, ktorým sa podarilo získať klientov v zložitej oblasti media a publishingu na veľmi odlišných zahraničných trhoch, čo poukazuje na univerzálnosť a sofistikovanosť ich technológie aj produktu. Ako jedna z prvých slovenských firiem prešla klasickým cyklom založenia a niekoľkých kôl financovania zo zdrojov rizikového kapitálu."

Zážitok Piano Media v startupe bol intenzívny. Každý, kto bol v startupe, vie, že na Slovensku existuje jedna veľká rodina, kde sa každý s každým pozná. Táto etapa v startupovej komunite pomáha začínajúcej firme zorientovať sa a začať realizovať svoj nápad rýchlo a relatívne dobre. Po dvoch rokoch však už startup mítingy nepomôžu. Firma má iné problémy, ktoré sa v tejto komunite nevyriešia a potrebuje sa s nimi popasovať interne.

Kto alebo čo vám na začiatku pomohlo najviac?

Cifra: Na začiatku nám najviac pomohli naši investori, ktorí okrem samotnej investície s nami pravidelne konzultujú každý dôležitý krok, či už ide o nové produkty, alebo o obchodné príležitosti. Ale, samozrejme, veľa sme sa naučili aj z počiatočných chýb a omylov - práve tieto skúsenosti však oceňujú naši zahraniční klienti, keďže po troch rokoch fungovania im vieme poradiť, do akých aktivít sa oplatí investovať a do ktorých nie.

Keď sa startupová firma premodeluje na „iba" firmu

Posledná fáza startupu je škálovanie. Je nevyhnutnou súčasťou, pretože od myšlienky a idey sa startupová firma dostala k realizácii projektu a čelila novým, vopred nezadefinovaným a neočakávaným okolnostiam. Osamostatnenie a strata statusu startupu nastáva hneď po tom.

Dnes máte už 30 zamestnancov. Prestávate byť startupom. Aká je vaša najbližšia méta?

Cifra: Rok 2014 bude pre nás prelomový v tom, že spustíme historicky najväčší počet nových projektov. V súčasnosti robíme na štyroch veľkých projektoch a ďalšie sú už na ceste - sú to najmä projekty európskych vydavateľov. Získanie klienta ako Newsweek nám dopomohlo k tomu, aby nás nevnímali len ako malý stredoeurópsky startup. Ďalšia méta je stať sa globálnym hráčom, čo je viac-menej už na dosah, keďže nedávno sme získali prvého klienta z Ázie.

Slovenský kolonizátor

Piano Media je pôvodom slovenská spoločnosť, na čo je právom hrdá. Rozhodujúcim by mal byť podľa nich výkon, a nie pôvod. Pri pochybnostiach o zázemí a možnosti podnikania na Slovensku im pomáha fakt, že Slovensko patrí do EÚ. Aj toto je argument, ktorý upokojí nového medzinárodného zákazníka Piano Media pri expanzii mimo strednej a východnej Európy.

Cifra: Našimi zákazníkmi sú strední a veľkí vydavatelia, ktorí chcú zaviesť platený obsah. Keďže sme internetová technologická firma, nie je problém dodať naše služby kdekoľvek na svete. Na začiatku sme museli vydavateľov proaktívne vyhľadávať a oslovovať, v súčasnosti sa nám však už veľa vydavateľov ozve samostatne, či už vďaka referenciám od iných vydavateľov, alebo vďaka medializovaným informáciám o spustených projektoch. V získavaní klientov nám v neposlednom rade pomáha aj účasť na rôznych konferenciách či workshopoch.

Experti s pokorou sa vypracovali na medzinárodných hráčov

Piano Media svojim klientom ponúka know-how nielen na začiatku, keď im potrebujú predať svoje riešenie, ale ich rady sú kontinuálne. Sú mladí, draví a nechýba im zdravý sedliacky rozum. Prezrádzajú, že aj oni sa zvyknú mýliť. Sú tu predsa noví. Klienta o tom s pokorou informujú. Aj vďaka ich prístupu nehrať sa na to, čím nie sú, sú dnes úspešní.

Z malého startupu ste sa stali spoločnosťou, ktorá pôsobí aj medzinárodne. V ktorých krajinách a na koľkých kontinentoch ste dnes? Kde chcete byť o dva roky?

Cifra: Okrem stredoeurópskych projektov máme v súčasnosti klientov v Nemecku, Španielsku, USA, Veľkej Británii a Indii, takže po spustení týchto projektov budeme fungovať už na troch kontinentoch. O dva roky by sme chceli byť stabilne rastúcou a globálne pôsobiacou spoločnosťou a jednoznačným lídrom v segmente plateného obsahu.

Slovník cudzích slov: definuj startup

Definícií, čo je startup, je na internete veľmi veľa. To si vie každý vygooglovať. No čo je dôležitejšie, jedným zo základných pilierov a dušou každého startupu sú technológie a inovácie.

Akú konkurenčnú výhodu má vaše technologické riešenie?

Cifra: Našou najväčšou konkurenčnou výhodou je komplexné pokrytie všetkých oblastí v rámci plateného obsahu - od samotného paywallu cez spracovanie platieb a analytiku až po rozhranie pre helpdesk. Vydavateľ, ktorý si chce takéto komplexné riešenie vytvoriť sám, musí do toho investovať množstvo času a státisíce až milióny eur. My však celé riešenie dokážeme dodať v priebehu pár mesiacov za rádovo nižšie náklady pre vydavateľa.

Aký rozsiahly bol váš počiatočný obchodný model?

Cifra: Pôvodným obchodným modelom bolo technologické riešenie spoplatnenia obsahu viacerých vydavateľov v rámci jedného systému. Neskôr sa nám však ozvalo veľa vydavateľov, ktorí mali záujem len o individuálne riešenie, takže pôvodný „národný" systém sme neskôr rozšírili o individuálne riešenia, ktoré môžu byť prispôsobené na mieru pre daného vydavateľa.

Kedy by bolo najvhodnejšie vytvoriť startup? Ihneď?!

Na tento článok narazia mladí váhaví ľudia, ktorí v hlave nosia nápad. Potrebujú však motor, impulz či znamenie, čo by ich motivovalo pustiť sa do toho. Čo im radíte? Ako na to majú ísť?

Cifra: V prvom rade si musia uvedomiť, že nápad v podstate nič neznamená. Okrem nápadu si treba stanoviť konkrétne ciele s časovým horizontom, čo následne pomôže identifikovať úspechy a neúspechy. Treba rátať aj s tým, že veľakrát človek „padne na hubu" a bude možno musieť zasiahnuť aj do samotného obchodného modelu, aby zo startupu mohla vzniknúť samostatná a životaschopná firma.


Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Startupy 4

Predstavujeme slovenské startupy: FRINX a open source networking

28.12.2016 00:05

FRINX je absolútna novinka na slovenskom aj európskom trhu, zaoberajúca sa open source networkingom. Napriek krátkemu času pôsobenia si spoločnosť stihla vybudovať dobré meno v zahraničí a získala prv ...

Startupy

V budúcnosti budeme zariadenia ovládať cez virtuálnu a rozšírenú realitu myšlienkami

27.12.2016 00:19

Bývalí študenti Michiganskej univerzity založili startup Neurable, ktorý sa zaoberá spôsobmi, ako budeme  komunikovať s našimi zariadeniami v blízkej budúcnosti. Nedávno spoločnosť získala od investor ...

Startupy

Startup4Dummies

27.11.2016 11:25

Startup4Dummies je užitočná knižka pre inovatívne startupy obsahujúca súbor praktických informácií, rád a návodov, ktoré im pomôžu vyhnúť sa chybám svojich predchodcov.

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

qubitconference

Najnovšie videá