Image
23.7.2014 0 Comments

Predstavujme slovenské startupy: Piano Media - pionieri vo svete spoplatnenia internetového obsahu

Spoločnosť Piano Media vznikla na Slovensku v roku 2011 ako startup ponúkajúci svojim zákazníkom know-how na spoplatnenie internetového obsahu.

Dnes sú pioniermi v tejto oblasti a zaznamenávajú prvé medzinárodné úspechy. Je to len jeden z mála úspešných príbehov mladých šikovných Slovákov, ktorým nechýba odvaha a odhodlanie presadiť sa mimo Slovenska.

Nebáli sa. Vďaka ich know-how vygenerovali nové zdroje príjmov v tradičných vydavateľstvách, ktoré žili výhradne z reklám. A výsledok? Prerástli zo Slovenska do západnej Európy, pôsobia na troch kontinentoch a plánujú vytvoriť nové sídlo v Rakúsku. Ján Cifra, Head of Business Development Piano Media, prezrádza, ako vyzeral vývoj ich startupu a motivuje Slovákov, aby sa nebáli začať so svojím startupom už dnes.

Prečo by mal byť internetový obsah spoplatnený?

Cifra: Otázkou je skôr to, prečo by mal byť internetový obsah zadarmo. Náklady na tvorbu kvalitného obsahu sú veľmi vysoké, kým príjmy z reklamy sú pre vydavateľstvá čoraz nižšie. Spoplatnenie obsahu je preto logický krok na získanie ďalších zdrojov na pokrytie ich nákladov. Navyše príjmy z plateného obsahu sú stabilnejšie oproti reklamným príjmom, ktoré sú ovplyvnené značnou sezónnosťou.

Slovenská startupová rodina pomáha, ako sa dá

Ivan Štefunko, ktorý dnes pôsobí v Neulogy a v minulosti investoval aj do Piano Media, ho označil za učebnicový startupový príbeh. Pre mesačník Stratégie konštatoval: „Je to jedna z firiem, ktorým sa podarilo získať klientov v zložitej oblasti media a publishingu na veľmi odlišných zahraničných trhoch, čo poukazuje na univerzálnosť a sofistikovanosť ich technológie aj produktu. Ako jedna z prvých slovenských firiem prešla klasickým cyklom založenia a niekoľkých kôl financovania zo zdrojov rizikového kapitálu."

Zážitok Piano Media v startupe bol intenzívny. Každý, kto bol v startupe, vie, že na Slovensku existuje jedna veľká rodina, kde sa každý s každým pozná. Táto etapa v startupovej komunite pomáha začínajúcej firme zorientovať sa a začať realizovať svoj nápad rýchlo a relatívne dobre. Po dvoch rokoch však už startup mítingy nepomôžu. Firma má iné problémy, ktoré sa v tejto komunite nevyriešia a potrebuje sa s nimi popasovať interne.

Kto alebo čo vám na začiatku pomohlo najviac?

Cifra: Na začiatku nám najviac pomohli naši investori, ktorí okrem samotnej investície s nami pravidelne konzultujú každý dôležitý krok, či už ide o nové produkty, alebo o obchodné príležitosti. Ale, samozrejme, veľa sme sa naučili aj z počiatočných chýb a omylov - práve tieto skúsenosti však oceňujú naši zahraniční klienti, keďže po troch rokoch fungovania im vieme poradiť, do akých aktivít sa oplatí investovať a do ktorých nie.

Keď sa startupová firma premodeluje na „iba" firmu

Posledná fáza startupu je škálovanie. Je nevyhnutnou súčasťou, pretože od myšlienky a idey sa startupová firma dostala k realizácii projektu a čelila novým, vopred nezadefinovaným a neočakávaným okolnostiam. Osamostatnenie a strata statusu startupu nastáva hneď po tom.

Dnes máte už 30 zamestnancov. Prestávate byť startupom. Aká je vaša najbližšia méta?

Cifra: Rok 2014 bude pre nás prelomový v tom, že spustíme historicky najväčší počet nových projektov. V súčasnosti robíme na štyroch veľkých projektoch a ďalšie sú už na ceste - sú to najmä projekty európskych vydavateľov. Získanie klienta ako Newsweek nám dopomohlo k tomu, aby nás nevnímali len ako malý stredoeurópsky startup. Ďalšia méta je stať sa globálnym hráčom, čo je viac-menej už na dosah, keďže nedávno sme získali prvého klienta z Ázie.

Slovenský kolonizátor

Piano Media je pôvodom slovenská spoločnosť, na čo je právom hrdá. Rozhodujúcim by mal byť podľa nich výkon, a nie pôvod. Pri pochybnostiach o zázemí a možnosti podnikania na Slovensku im pomáha fakt, že Slovensko patrí do EÚ. Aj toto je argument, ktorý upokojí nového medzinárodného zákazníka Piano Media pri expanzii mimo strednej a východnej Európy.

Cifra: Našimi zákazníkmi sú strední a veľkí vydavatelia, ktorí chcú zaviesť platený obsah. Keďže sme internetová technologická firma, nie je problém dodať naše služby kdekoľvek na svete. Na začiatku sme museli vydavateľov proaktívne vyhľadávať a oslovovať, v súčasnosti sa nám však už veľa vydavateľov ozve samostatne, či už vďaka referenciám od iných vydavateľov, alebo vďaka medializovaným informáciám o spustených projektoch. V získavaní klientov nám v neposlednom rade pomáha aj účasť na rôznych konferenciách či workshopoch.

Experti s pokorou sa vypracovali na medzinárodných hráčov

Piano Media svojim klientom ponúka know-how nielen na začiatku, keď im potrebujú predať svoje riešenie, ale ich rady sú kontinuálne. Sú mladí, draví a nechýba im zdravý sedliacky rozum. Prezrádzajú, že aj oni sa zvyknú mýliť. Sú tu predsa noví. Klienta o tom s pokorou informujú. Aj vďaka ich prístupu nehrať sa na to, čím nie sú, sú dnes úspešní.

Z malého startupu ste sa stali spoločnosťou, ktorá pôsobí aj medzinárodne. V ktorých krajinách a na koľkých kontinentoch ste dnes? Kde chcete byť o dva roky?

Cifra: Okrem stredoeurópskych projektov máme v súčasnosti klientov v Nemecku, Španielsku, USA, Veľkej Británii a Indii, takže po spustení týchto projektov budeme fungovať už na troch kontinentoch. O dva roky by sme chceli byť stabilne rastúcou a globálne pôsobiacou spoločnosťou a jednoznačným lídrom v segmente plateného obsahu.

Slovník cudzích slov: definuj startup

Definícií, čo je startup, je na internete veľmi veľa. To si vie každý vygooglovať. No čo je dôležitejšie, jedným zo základných pilierov a dušou každého startupu sú technológie a inovácie.

Akú konkurenčnú výhodu má vaše technologické riešenie?

Cifra: Našou najväčšou konkurenčnou výhodou je komplexné pokrytie všetkých oblastí v rámci plateného obsahu - od samotného paywallu cez spracovanie platieb a analytiku až po rozhranie pre helpdesk. Vydavateľ, ktorý si chce takéto komplexné riešenie vytvoriť sám, musí do toho investovať množstvo času a státisíce až milióny eur. My však celé riešenie dokážeme dodať v priebehu pár mesiacov za rádovo nižšie náklady pre vydavateľa.

Aký rozsiahly bol váš počiatočný obchodný model?

Cifra: Pôvodným obchodným modelom bolo technologické riešenie spoplatnenia obsahu viacerých vydavateľov v rámci jedného systému. Neskôr sa nám však ozvalo veľa vydavateľov, ktorí mali záujem len o individuálne riešenie, takže pôvodný „národný" systém sme neskôr rozšírili o individuálne riešenia, ktoré môžu byť prispôsobené na mieru pre daného vydavateľa.

Kedy by bolo najvhodnejšie vytvoriť startup? Ihneď?!

Na tento článok narazia mladí váhaví ľudia, ktorí v hlave nosia nápad. Potrebujú však motor, impulz či znamenie, čo by ich motivovalo pustiť sa do toho. Čo im radíte? Ako na to majú ísť?

Cifra: V prvom rade si musia uvedomiť, že nápad v podstate nič neznamená. Okrem nápadu si treba stanoviť konkrétne ciele s časovým horizontom, čo následne pomôže identifikovať úspechy a neúspechy. Treba rátať aj s tým, že veľakrát človek „padne na hubu" a bude možno musieť zasiahnuť aj do samotného obchodného modelu, aby zo startupu mohla vzniknúť samostatná a životaschopná firma.


Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Startupy

Startup4Dummies

27.11.2016 11:25

Startup4Dummies je užitočná knižka pre inovatívne startupy obsahujúca súbor praktických informácií, rád a návodov, ktoré im pomôžu vyhnúť sa chybám svojich predchodcov.

Startupy 2

Predstavujeme slovenské startupy: Gettpal – on-line sociálna sieť na off-line aktivity v reálnom svete

15.11.2016 00:19

Ako Gettpal vznikol? „Určite sa už raz každému stalo, že chcel ísť do kina či zabaviť sa, zašportovať si alebo sa len tak prejsť, ale jeho priatelia nemali čas, prípadne už mali svoje rodiny. Podobnú ...

Startupy

Nemecký startup má solárne auto s dojazdom 30 km na solar alebo 250 km na batériu

16.09.2016 00:19

Nemecká automobilka Sono Motors predstavila elektrické vozidlo Sion, ktoré možno nabíjať pomocou solárnych panelov. Vyzerá ako skrátená Toyota Prius, celá pokrytá solárnymi panelmi. Tie sú integrované ...

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

Kyocera - prve-zariadenia-formatu-a4-s-vykonom-a3

Najnovšie videá