SAMSUNG_022024A Advertisement SAMSUNG_022024A Advertisement SAMSUNG_022024A Advertisement

Právnik radí: Oslovovanie zákazníkov elektronickou poštou

Archív NXT
0

Elektronická pošta predstavuje lacný, aj keď nie veľmi efektívny spôsob oslovovania možných záujemcov o tovary a služby rôzneho druhu. Zrejme už každý sa stretol vo svojom priečinku s prichádzajúcou elektronickou poštou so správami, ktoré mu ponúkajú čokoľvek od zázračných piluliek na zväčšenie niektorých častí tela po pneumatiky či knihy. Ide o obyčajnú reklamu. V niektorých prípadoch sa však takáto elektronická pošta môže pre odosielateľa skončiť až udelením pokuty.

Reklamu upravuje zákon č. 147/2001 Z. z. o reklame a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Reklamu zákon definuje ako prezentáciu produktov v každej podobe s cieľom uplatniť ich na trhu. Produkt je podľa § 2 ods. 1 písm. b) ZOR tovar, služby, nehnuteľnosti, obchodné meno, ochranná známka, označenie pôvodu výrobkov a iné práva a záväzky súvisiace s podnikaním. Zákon reklamu definuje aj negatívne. Reklamou nie je:

  • označenie sídla právnickej osoby, trvalého pobytu fyzickej osoby, označenie prevádzkarne alebo organizačnej zložky právnickej osoby alebo fyzickej osoby obchodným menom, ako aj označenie budov, pozemkov a iných nehnuteľných vecí alebo hnuteľných vecí vo vlastníctve alebo v nájme týchto osôb,
  • označenie listov a obálok obchodným menom alebo ochrannou známkou,
  • označenie produktov alebo ich obalov údajmi, ktoré sa musia na nich uvádzať podľa osobitného predpisu,
  • zverejnenie výročnej správy o hospodárení, účtovnej uzávierky, auditu podniku alebo iných informácií o podniku, ak povinnosť ich zverejnenia vyplýva z osobitného predpisu

Z hľadiska šírenia reklamy je dôležité ustanovenie § 3 ods. 7 zákona o reklame, podľa ktorého sa reklama nesmie šíriť automatickým telefonickým volacím systémom, telefaxom a elektronickou poštou bez predchádzajúceho súhlasu ich používateľa, ktorý je príjemcom reklamy.

Problematiku upravuje aj zákon č. 351/2011 Z. z. o elektronických komunikáciách. Ten v § 62 výslovne vyžaduje, že v prípade, ak je adresátom fyzická osoba, na účely priameho marketingu je dovolené používanie automatických volacích a komunikačných systémov bez ľudského zásahu, telefaxu, elektronickej pošty vrátane služby krátkych správ účastníkovi alebo používateľovi len s jeho predchádzajúcim súhlasom, pričom tento súhlas musí byť preukázateľný. Udelený súhlas možno kedykoľvek odvolať. To však neplatí , ak ide o priamy marketing vlastných podobných tovarov a služieb osoby, ktorej kontaktné informácie na doručenie elektronickej pošty tá istá osoba získala v súvislosti s predajom tovaru alebo služieb a v súlade so zákonom. Príjemcovi takejto elektronickej pošty sa musí poskytnúť možnosť jednoducho a bezplatne kedykoľvek odmietnuť také používanie kontaktných informácií v čase ich získavania a pri každej doručenej správe, ak také použitie predtým neodmietol. Je zakázané zasielanie elektronickej pošty, z ktorej nie je známa totožnosť a adresa odosielateľa, na ktorú môže príjemca zaslať žiadosť o skončenie zasielania takých správ, a nabádanie k návšteve webového sídla v rozpore so zákonom o elektronickom obchode.

Inak povedané, ak obchodník získa od zákazníka adresu elektronickej pošty v súvislosti v predchádzajúcimi predajmi, môže mu posielať ponuky až do chvíle, pokiaľ ich takýto zákazník neodmietne. Nemožno však posielať ponuky „naslepo". V takom prípade hrozí odosielateľovi od Slovenskej obchodnej inšpekcie pokuta až do výšky 66 387 eur.

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať