Image
28.12.2015 0 Comments

Používateľov internetu možno sledovať aj pomocou vysokofrekvenčných zvukov

Možno to zaváňa konšpiračnými teóriami, no ochrancovia súkromia varujú pred novou hrozbou - používaním nepočuteľných vysokofrekvenčných zvukov na tajné sledovanie on-line správania ľudí naprieč množstvom zariadení vrátane telefónov, televízorov, tabletov a počítačov.

Ultrazvuk sa vkladá do televíznych reklám alebo sa prehráva, keď používateľ narazí na reklamu zobrazenú v prehliadači na počítači. Hoci ľudské ucho tento zvuk nezachytí, detegovať ho môžu smartfóny či tablety v blízkosti. Keď k tomu dôjde, cookies v prehliadači môžu spárovať jedného používateľa s viacerými zariadeniami a sledovať, aké reklamné spoty človek pozerá, ako dlho sleduje reklamy a či na ne reaguje napr. vyhľadávaním na webe či kúpou produktu.

Sledovanie naprieč zariadeniami vyvoláva obavy týkajúce sa ochrany osobných údajov, preto Centrum pre demokraciu a technológie (Center for Democracy and Technology - CDT) nedávno vypracovalo pripomienky pre Federálnu obchodnú komisiu (Federal Trade Commission - FTC).

Ľudia počas dňa používajú aj päť rôznych pripojených zariadení (telefón, počítač, tablet, nositeľnú elektroniku a zariadenia RFID), pričom každé z nich generuje rôzne dátové toky o jeho preferenciách a on-line správaní. Sledovanie naprieč zariadeniami umožňuje marketérom spojiť tieto prúdy s konkrétnym jedincom a zvýšiť granularitu poznatkov o tejto osobe.

Ochrancovia upozorňujú najmä na firmy ako SilverPush, Drawbridge a Flurry, ktoré pracujú na metóde, ako spárovať daného používateľa s konkrétnymi zariadeniami. Najviac znepokojujúca je činnosť firmy SilverPush. Jej ultrazvukové majáky predstavujú jeden z najpresnejších spôsobov, ako sledovať používateľa naprieč zariadeniami pomocou zvukových signálov.

Keď používateľ narazí na reklamu SilverPush na webe, tá vloží do jeho počítača cookie a zároveň prehrá ultrazvuk pomocou reproduktorov na počítači či inom zariadení. Nepočuteľný kód je rozpoznaný a prijatý druhým prístrojom za pomoci nainštalovaného inteligentného SDK (software development kit). SilverPush vkladá navádzacie zvukové signály aj do televíznych reklám. Takýto audiomaják (audio beacon) dáva spoločnostiam, ako je SilverPush, na vedomie, aké reklamy používateľ videl, ako dlho reklamu sledoval pred zmenou kanála a pod.

Používateľ si prítomnosť audiomajáka neuvedomuje, ale inteligentné zariadenie, ktoré má aplikáciu používajúci SDK SilverPush, tento zvuk deteguje. Tak možno hneď rozpoznať, že ho používa tá istá osoba. Jediný limitujúci faktor, ktorá bráni príjmu zvukového majáka zariadením, je vzdialenosť. Používateľ nemá nijakú možnosť vypnúť toto sledovanie naprieč zariadeniami.

Takéto ultrazvukové sledovanie sa využíva už od júla 2014. V apríli 2015 softvér SilverPush používalo 67 aplikácií a spoločnosť sledovala 18 miliónov smartfónov. Pritom sledovanie naprieč zariadeniami dala k dispozícii už viac ako tuctu marketingových firiem. Vďaka takýmto technológiám potom môžu inzerenti napríklad prispôsobovať reklamu v smart televízore tomu, o čo sa používateľ zaujímal na počítači.

No spoločnosť sa takto môže dostať aj k veľmi citlivým osobným údajom. Ak napríklad osoba na počítači vyhľadávala informácie týkajúce sa liečby pohlavných chorôb, potom vytočila na telefóne linku pre plánované rodičovstvo a napokon zašla do lekárne, spoločnosť z toho môže vyvodiť, že sa lieči na pohlavnú chorobu. To vyvoláva nielen vážne obavy o ochranu osobných údajov, ale umožňuje spoločnosti vytvoriť si o jednotlivcovi nesprávny, prípadne aj škodlivý úsudok.

Teraz, keď je technológia k dispozícii, zrejme sa nedá vyhnúť tomu, že sa bude v nejakej forme aj používať. Pritom bežní ľudia nevedia o tom, že sú sledovaní, a nemajú ani možnosť sledovanie vypnúť. A to by bolo treba čo najskôr zmeniť.


Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Technológie

Južná Kórea sa chce stať „bezhotovostnou spoločnosťou“. V roku 2017 začne sťahovať z obehu mince

06.12.2016 00:19

Južná Kórea je už dnes jedna z krajín najmenej závislých od hotovostných platieb. Na jedného obyvateľa tu pripadá 1,9 kreditných kariet a len asi 20 % platieb sa tu vykonáva prostredníctvom papierovýc ...

Technológie 1

Volvo sa v tichosti stáva technologickou autoveľmocou

06.12.2016 00:13

Ak je reč o high-tech autách, v mysli sa vám zrejme najskôr vybaví Tesla alebo BMW. No je tu aj ďalší výrobca, ktorý sa nenápadne a potichu stáva technologickou veľmocou. Švédska automobilka Volvo bol ...

Technológie

Video: Robot Atlas už prejde po členitom teréne bez toho, aby ho dopredu poznal

02.12.2016 11:58

Známy výrobca robotov Boston Dynamics vydal najnovšiu verziu dvojnohého robota Atlas začiatkom roka. Teraz ho v spolupráci s Florida Institute for Human & Machine Cognition (IMHC) ďalej zlepšil. N ...

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

Kyocera - prve-zariadenia-formatu-a4-s-vykonom-a3

Najnovšie videá