Image
11.2.2013 0 Comments

Patríte aj vy medzi „Generáciu Y“? Čo na to váš zamestnávateľ?

generation_Y.jpg Súčasní mladí ľudia, ktorí onedlho vstúpia do ekonomicky aktívnej fázy, takmer všetci závislí od mobilných telefónov a sociálnych sietí sa zvyknú populárne označovať aj ako „Generácia Y". Ako vnímajú ľudia (spravidla) v strednom veku na vyšších manažérskych postoch čerstvých absolventov nastupujúcich do zamestnania? Pre zamestnávateľov je čoraz dôležitejšie porozumieť postojom tejto generácie k technológiám, mobilite či sociálnym sieťam. Závislosť na komunikácii

Azda najobjektívnejší pohľad majú tí, ktorí majú doma študenta strednej, alebo vysokej školy a poznajú jeho zvyklosti od okamihu ranného (alebo u niektorých aj poludňajšieho) prebudenia. 90 % ľudí Generácie Y si na smartfóne skontrolujú nové e-maily, SMSky a stránky sociálnych sietí ešte predtým, ako opustia posteľ.

Nahradia notebooky na pracoviskách smartfóny?

Z globálnej perspektívy smartfóny predstihli počítače v pozícii preferovaných pracovných zariadení. Vo vekovom segmente 15 až 30-ročných používateľov konkurujú smartfóny notebookom v pozícii jediného najžiadanejšieho zariadenia. Ak by si mali vybrať len jedno zariadenie, tretina by dala prednosť smartfónu. O niečo viac ako tretina by uprednostnila notebooky. Pre „vždy pripojenú" generáciu postačí jedno mobilné zariadenie, či už je to zariadenie osobné alebo vo firemnom vlastníctve. Pre IT manažérov tým vzniká výzva - musia zabezpečovať firemné aktíva a informácie.

Splývanie osobného a pracovného života

Čas je pružný, pre Generáciu Y neexistuje rozdiel medzi bežným „pracovným dňom" a osobným časom - oboje splýva a prekrýva sa vo dne i v noci. Zamestnanci si prácu nosia domov, no často si neuvedomujú, že dochádza i k druhému paradoxu - do práce si nosia svoj domov a súkromie. Využívanie sociálnych médií sa dostalo i do pracovnej sféry, často s negatívnymi dopadmi na súkromie zamestnancov. Niektorí používatelia preto radšej úplne zrušili alebo veľmi obmedzili svoje aktivity na sociálnych sieťach.

Všetko sa dá zneužiť

Manažér prehľadáva sociálne siete a hľadá informácie o svojich kolegoch a podriadených. Čo sa stane, keď nájde niečo nevhodné? Podľa výsledkov štúdie Digitálny život v práci, informáciu proti kolegovi alebo podriadenému použije 9 % manažérov. Jednému z desiatich respondentov sa už stalo, že objavil tajnú diskusiu o svojej osobe na sociálnych sieťach, ktorú vyvolal niekto z jeho kolegov.

Obmedzovať, alebo podporovať?

Generácia Y nechce nič zmeškať, chce prijímať nové informácie v reálnom čase. Neustále si kontrolujú v mobilných zariadeniach správy, poštu a aktualizácie sociálnych sietí. Hlavne starší manažéri sa oprávnene domnievajú, že to budú robiť aj v práci. Na určitých pracovných pozíciách, napríklad predaj, či komunikácia so zákazníkmi sú návyky Generácie Y vítané, na iných sú prakticky vylúčené. Akokoľvek je to nebezpečné, takmer jeden z piatich respondentov sa priznáva, že píše správy počas šoférovania.

V mnohých firmách platí zákaz používania pracovných zariadení na osobné účely IT odborníci vedia, že mnohí zamestnanci tieto pravidlá nedodržiavajú, ale pravdepodobne netušia, do akej miery je to rozšírené. Situáciu najlepšie ilustruje niekoľko faktov z výsledkov prieskumu InsightExpress:

• Zatiaľ čo dvaja z piatich tvrdia, že politika ich firmy im zakazuje používať firemné zariadenia na mimopracovné aktivity, traja zo štyroch (70 percent) túto politiku vždy nedodržiavajú.
• Dve tretiny respondentov má pocit, že „zamestnávatelia by nemali sledovať online aktivity zamestnancov - nič ich do toho nie je."

Oveľa perspektívnejšia pre zamestnávateľov je snažiť sa využiť komunikačné a socializačné návyky mladej generácie, Jednou z foriem je „pracovisko budúcnosti", ktoré pri správnej motivácii ľudí bude oveľa agilnejšie, informovanejšie a vnímavejšie. Mobilné zariadenia sú len začiatok. K internetu pripájajú ďalšie a ďalšie zariadenia, pričom potenciálna hodnota všetkých údajov, ktoré sa pri týchto pripojeniach generujú exponenciálne rastie.

Zamestnanci síce zvyčajne vedia, čo je prijateľné online správanie, no určite by pomohlo definovanie pravidiel etikety sociálnych médií v práci. Pomôžu nielen lepšie hospodáriť s pracovným časom, ale prispejú aj k ochrane súkromia na pracovisku.

Patríte aj vy medzi „Generáciu Y"?

V článku boli použité materiály spoločností Cisco a AVG Technologies.


Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Prieskumy trhu

Predaj tabletov klesá aj v treťom štvrťroku. Najviac to pocítili Apple a Samsung, Amazon, naopak, raketovo rastie

08.11.2016 00:10

Podľa predbežných údajov spoločnosti IDC v treťom štvrťroku 2016 (3Q16) pokračoval na svetových trhoch prepad dodávok tabletov. Hoci dodávky v 3Q16 vzrástli v porovnaní s druhým štvrťrokom 2016 o 9,8 ...

Prieskumy trhu 2

Prieskum: Po akých počítačoch túžia Slováci, ako často ich menia a koľko sú ochotní zaplatiť

04.11.2016 00:12

Spotrebiteľský prieskum Microsoftu odhalil niekoľko zaujímavých atribútov. Slováci, ale aj Česi si na nákup notebooku či tabletu radšej zájdu do kamenného obchodu. V e-shopoch nakupujú najmä mladí ľud ...

Prieskumy trhu

Samsung aj Apple vedú rebríček. Z podielu im však stále viac ukrajujú čínske značky

02.11.2016 00:07

Podľa prieskumu spoločnosti IDC sa v treťom štvrťroku 2016 dodalo na svetový trh 362,9 milióna smartfónov. Aj napriek stiahnutiu Samsung Galaxy Note 7 objem dodávok v medziročnom porovnaní vzrástol o  ...

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

Kyocera - prve-zariadenia-formatu-a4-s-vykonom-a3

Najnovšie videá