Image
28.11.2016 0 Comments

PR: „Slovensko čaká boom osobného odberu a výdajných miest. Zákazníci si ho vypýtajú sami“

Už o pár dní sa v Bratislave uskutoční 9. ročník konferencie Daily Web 2016, na ktorej si vymenia inšpirácie a skúsenosti špecialisti z Poľska, z Čiech a zo Slovenska. Jedným zo spíkrov bude i šéf Zásielkovne Petr Sochora, ktorý tvrdí, že čoskoro „Slovensko čaká boom osobného odberu a výdajných miest.”

Petr Sochora má za sebou dráhu profesionálneho športovca i život v kanadskom Edmontone, kde v sebe objavil obchodného ducha vďaka obchodovaniu na aukciách a dražbách. Po návrate do Čiech ho nadchla myšlienka rozbiehajúceho sa vlaku v podobe Zásilkovny, kde sa v priebehu troch rokov vypracoval na Oblastného manažéra pre Moravu a pomohol rozbehnúť a stabilizovať strategické depá Brno, Olomouc i Ostrava. Keď začiatkom tohto roka vedenie hľadalo nového šéfa svojej slovenskej divízie Zásielkovňa, voľba bola jasná…

Vaša materská spoločnosť, česká Zásilkovna Vás vyslala, aby ste po skúsenostiach na českom trhu budovali pozíciu Zásielkovne na Slovensku. Ako by ste porovnali český a slovenský segment e-shopov?

Tieto trhy sú si navzájom dosť podobné. Slovenský trh je síce menší, no stále rastie. Vo všeobecnosti celý segment e-commerce každoročne narastá.Dnes sa predá online iba približne 9% všetkých nákupov. Viac ako 90% nákupov teda stále prebieha v kamenných predajniach. Na tom je stále vidieť, aký je segment e-commerce zatiaľ malý. Dokážem si predstaviť pomer 1:1 v rámci online predaja vs. offline predaja.

Na českom trhu je Zásilkovna absolútnym lídrom v logistike. Z Vašej pozície môžete teda hodnotiť a porovnávať. Ako je na tom z Vášho pohľadu Slovensko, keď je reč o logistike a kvalite logistických služieb?

Aby som to upresnil, sme lídrom najmä v rámci siete výdajných miest. Základ služby je vyzdvihnúť si zásielku kdekoľvek Vám to vyhovuje, bez čakania v rade alebo čakania na kuriéra doma. Takto si zákazník vyzdvihne zásielku za polovičnú cenu oproti kuriérovi alebo pošte. Ľudom to dáva význam a zákazníci túto možnosť často využívajú a vďaka nim sa nám darí rásť. Na Slovensku sa osobný odber ešte neteší takej veľkej obľube ako trebárs v Čechách alebo v Maďarsku. Je to do istej miery spôsobené tým, že o tejto službe ešte stále niektorí ľudia veľmi nevedia a zatiaľ ju ani neponúka také množstvo e-shopov ako napríklad v Čechách. Tento trend teraz na Slovensko prichádza a v blízkej dobe už budú tlačiť priamo zákazníci na e-shopy aby im umožnili výdajné miesta.

Na českom trhu Zásilkovna určuje trendy v logistike. Má ambíciu udávať trendy v tomto smere aj na Slovensku? Ak áno, ako?

Je to hlavne vďaka spätnej väzbe, aktívnej komunikácii s e-shopármi či zákazníkmi, kedy spoločne vymyslíme zaujímavú službu alebo pridanú hodnotu pre zákazníkov. Tento proces sa deje synergicky ako v ČR, tak na Slovensku. Či už sa jedná o Reklamačného asistenta, kedy pošlete reklamáciu späť za 1 euro, alebo napríklad Expresné doručenie, kedy zákazníkovi doručíme tovar priamo v deň objednávky. Zároveň sa teraz intenzívne sústredíme na zahraničie, aby sme pomohli českým a slovenským e-shopom expandovať za hranice. Poradiť im so základnými informáciami ako je založenie firmy, založenie bankového účtu, preklady, zákaznícky servis, mentalita a správanie zákazníkov na danom trhu, analýza trhu, spätná adresa v danej krajine a v neposlednom rade hlavne logistika. V dnešnej dobe sa dá doručiť tovar do väčšiny štátov v strednej a východnej Európe do 24-48 hodín. Cenovo to dnes vieme urobiť za podobné peniaze ako stojí doručenie na Slovensku kuriérom. Takže slovenský e-shop nie je natoľko znevýhodnený v expanzii, pretože to má vyriešené - aj do zahraničia sa dá doručiť rýchlo a lacno.

Na Slovensku je takmer 9.000 e-shopov. Je z Vášho pohľadu trh už presýtený? Alebo aké číslo (počet e-shopov) je podľa Vás hornou hranicou presýtenosti slovenského trhu?

Niektoré segmenty majú vysokú konkurenciu a iné majú konkurenciu minimálnu alebo takmer žiadnu. Číslo určite bude rásť. Rásť bude celý e-commerce a s ním ako už veľké zabehnuté e-shopy na trhu, tak aj tie novovzniknuté.

Ktoré e-shopy podľa Vášho názoru udávajú trendy na slovenskej e-commerce scéne?

Alza udáva veľa zaujímavých trendov. Množstvo e-shopov sa ju následne snaží kopírovať. Dobre to robí tiež napríklad GymBeam.sk

Aký je Váš obľúbený slovenský e-shop?

Páči sa mi príbeh Dedoles.sk. Je skvelé ako sa im darí rásť - dnes už aj za hranice. Ukazujú, že sa to dá, i keď sú veľmi mladá firma. Sú originálni, odlišujú sa a to je jeden z dôvodov, prečo sa im darí.

Máte medzi mladými, čerstvo vzniknutými slovenskými e-shopmi favorita, ktorý podľa Vás v najbližších rokoch „vystrelí“ medzi najsilnejších hráčov nášho trhu?

Nemám, celý trh a ecommerce sa rýchlo mení. Pokojne to môže byť eshop, ktorý niekto založil dnes. Ak bude originálny alebo to, čo bude robiť, tak bude pridanou hodnotou pre zákazníkov. Napríklad celý segment online potravín je ešte v plienkach...

Mnohé slovenské e-shopy expandujú na český trh. Iné tak plánujú urobiť, no váhajú, pretože nepoznajú českého zákazníka a jeho správanie. Ako by ste Vy osobne porovnali správanie českého zákazníka a správanie slovenského zákazníka?

Český zákazník je v online nakupovaní dosť skúsený. Pravidelne nakupuje online. Je zvyknutý na určitý štandard. Či už to je doručenie do 24 hodín, alebo možnosť osobného odberu na výdajnom mieste. Dnes sa dá toto jednoducho zariadiť pre väčšinu slovenských eshopárov.

Zásilkovna je dnes už v 8 krajinách sveta. To znamená, že sa dokáže pružne prispôsobiť správaniu a mentalite zákazníkov v rôznych krajinách. Ktorá z týchto krajín bola pre Zásilkovnu z tohto pohľadu povedzme najväčšou výzvou? Alebo najväčšou neznámou?

Asi práve teraz nedávno vstup do Bulharska, čo je už 8. krajina. Pred tým to bolo asi Rumunsko. Aktuálne máme rozpracovanú ešte Veľkú Britániu a niekoľko ďalších krajín.

V decembri vystúpite ako jeden zo spíkrov na konferencii Daily Web 2016. Na aké zaujímavosti sa môžu tešiť návštevníci počas Vašej prednášky?

Budem hovoriť o pridaných hodnotách pre zákazníka, ktoré často e-shop nič nestoja alebo stoja úplné minimum, ale dajú sa tak skvelo získať zákazníci. A keď som pri tých zákazníkoch, tak tiež ich správanie a mentalita v zahraničí aby e-shopári vedeli, čo ich za hranicami čaká...

Viac informácií o programe konferencie Daily Web 2016, ďalších prednášajúcich si môžete pozrieť na www.dailyweb2016.eu

Autor fotografií: Peter Stas

Zdroj: In Form Slovakia, Soul for show

Zobrazit Galériu

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Biznis 1

Xiaomi vraj neutrpí poklesom predaja smartfónov, živia ho iné zdroje

02.12.2016 00:19

Prepad predaja smartfónov na čínskom trhu nebude mať významný dosah na spoločnosť Xiaomi, pretože bude kompenzovaný predajom inteligentných domácich spotrebičov a príjmami zo softvéru. Povedal to star ...

Biznis

Automobilky sa dohodli o výstavbe siete ultrarýchlych nabíjacích staníc pre elektromobily po celej Európe

01.12.2016 00:15

Automobilky BMW Group, Daimler, Ford Motor Company a skupina Volkswagen s Audi a Porsche uzavreli dohodu o spolupráci pri výstavbe siete vysokovýkonných nabíjacích staníc pre elektrické vozidlá, pokrý ...

Biznis

V Prahe má vo februári odštartovať škola pre youtuberov. Školáci zaplatia 5000 korún...

28.11.2016 00:18

V Prahe sa vo februári otvorí škola pre U2berov. Ako sa píše na stránke projektu, za ktorým stojí firma Books and Cards S.G.J.Š., s.r.o., chlapci a dievčatá sa tu v bloku workshopov naučia bezpečne a  ...

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

Kyocera - prve-zariadenia-formatu-a4-s-vykonom-a3

Najnovšie videá