Image
14.3.2014 0 Comments

Oplatí sa priplatiť za Office 365 miesto Google Apps?

google-apps_office-365.jpg Google robí všetko pre to, aby čo najviac posilnil pozíciu svojho kancelárskeho balíčka vo firmách. Nedávno spustil napríklad systém odmien za odporúčanie nových zákazníkov. Takisto svojou cenovou politikou je pomerne agresívny a ceny za používanie jeho cloudovej služby sú zhruba tretinové oproti konkurenčnému Office 365 od Microsoftu.

Pre množstvo firiem sa tak vynára otázka, či pre ne má zmysel priplatiť si za cloudový Office alebo si vybrať Google Apps (ktoré zahŕňajú kancelársky balík Google Docs). Odpoveď sa paradoxne neskrýva v porovnaní funkcií alebo ceny jednotlivých riešení, ale v niečom úplne inom.

Podoba kancelárskych balíčkov sa mení

Microsoft v minulosti čelil konkurencii zo strany klasických kancelárskych balíčkov, ktoré sa snažili viac či menej napodobňovať jeho Office. Príkladom môžu byť známe LibreOffice. Počas svojej existencie sa Microsoft Office stal veľmi komplexným produktom a nie je prakticky nič, čo by nedokázal. A konkurenti sa to musia snažiť napodobniť. Skôr je však otázkou, či všetky tieto funkcie dokáže využiť sám používateľ.

Naproti tomu Google sa pokúsil v rámci webových služieb o vlastný koncept s riešením, ktoré by bolo poňaté ako minimalistické a zameralo sa na najzákladnejšie funkcie. To môže byť pre veľa používateľov výhodné, pretože drvivá väčšina z nich používa len veľmi obmedzené množstvo funkcií a v takom prípade Google Docs môže plniť svoju úlohu veľmi dobre aj v korporátnom prostredí.

V prostredí cloudu sa teda situácia zmenila a zdá sa, že Microsoft sa teraz inšpiroval pre zmenu Googlom. Ak sa pozriete na webové aplikácie Office, aj tie už kladú dôraz na jednoduchosť a ľahkú použiteľnosť. Ide o čo najrýchlejší prístup do aplikácie a k dokumentom, ktoré možno ukladať v cloude bez potreby lokálnych úložísk. Z tohto pohľadu sú oba webové balíky pomerne vyrovnané a existujú len minimálne rozdiely, ktoré by z hľadiska použiteľnosti riešenia Microsoftu a Googlu odlišovali.

Rozhodovanie firiem má určité pravidlá

Ak sa firmy rozhodujú o tom, aké kancelárske riešenie zaobstarať, zvyčajne sú kladené dve základné požiadavky - aby nebolo zložité a aby s ním dokázali zamestnanci čo najspontánnejšie pracovať. A možno ešte to, aby bolo bezpečné a spoľahlivé, ale aj tu sú obaja hlavní konkurenti viac-menej vyrovnaní.

Zdá sa, že dnešným trendom je teda určitá „odľahčenosť", kde majú webové služby navrch pred klasickými lokálne inštalovanými aplikáciami. A ako sme už spomenuli, situácia medzi Office 365 a Google Apps je pomerne porovnateľná. No druhý spomenutý bod je oboznámenosť s určitým riešením, čo je zvyčajne kameňom na miske váh.

Hoci Google Docs aj webové aplikácie Office nie sú celkom podobné desktopovému Office a po prechode na ne bude treba zamestnanca aspoň trochu vyškoliť, pre väčšinu firiem je už len názov balíčka od Microsoftu zárukou určitej kontinuity. A sú presvedčené, že zamestnanci ho prijmú lepšie než riešenie od Googlu, s ktorým mnohí predtým nikdy nepracovali.

Hoci ide teda skôr o predsudok, paradoxne stačí na to, aby si firmy priplatili trojnásobok za Office 365, a sú spokojné. Google Docs tak aj napriek svojej značne dlhšej histórii zostáva riešením skôr pre experimentátorov a inovátorov, ktorí sa neboja skúšať niečo nové. Ale všeobecne je biznis skôr konzervatívny a to nahráva a ešte asi dlho bude nahrávať Microsoftu.

Pri riešení Microsoftu si tak firma pripláca viac-menej za históriu, ktorú jeho riešenia majú. Word, Excel alebo Outlook majú povesť komfortných riešení, s ktorými nie sú problémy a s ktorými vedia „všetci" pracovať. Ak riaditeľ IT kúpi do firmy cloudový Office, pravdepodobne za to nebude pokarhaný. Ale keby sa rozhodol pre Google Apps, bude si to musieť pred vedením firmy najskôr dôkladne obhájiť.

Hoci značku Google poznajú všetci, zatiaľ stále len málokto má priamu skúsenosť s dlhodobejšou prácou s Google Docs. Aj preto má toto riešenie dlhodobo trhový podiel pod 10 % a jeho boj proti konkurenčnému Office je oveľa ťažší, než je to napríklad v oblasti webových prehliadačov, kde Google so svojím Chromom pomerne rýchlo a bez ťažkostí prerazil.

Aj preto si Microsoft môže dovoliť účtovať trojnásobné ceny, keďže vie, že Google Apps preň nie je až taká veľká konkurencia, ako by sa mohlo zdať.

Zdroj: ICT manažer


Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Produkty 1

iPhone so zaobleným displejom OLED má prísť už na budúci rok

02.12.2016 09:48

Ázijskí dodávatelia Applu hovoria, že cupertinská spoločnosť ich požiadala, aby zvýšili výrobu tenších panelov OLED a predložili jej prototypy obrazoviek s vyšším rozlíšením, ako má Samsung. Keďže Ap ...

Produkty

GPD Win – miniatúrny herný notebook s Windows 10 a hernými ovládačmi

02.12.2016 00:22

Zvykli sme si, že s operačným systémom Windows sa nestretávame len na stolových a prenosných počítačoch, ale aj ďalších zariadeniach, siahajúcich od lacných tabletov typu 2-in-1 až po minipočítače. Je ...

Produkty

Strojové učenie Google TensorFlow bude podporovať Windows

01.12.2016 00:13

V týchto dňoch Google zaviedol podporu operačného systému Windows pre svoje strojové učenie TensorFlow. To bola totiž jedna z prvých požiadaviek, ktoré dostali vývojári po tom, čo z TensorFlow urobili ...

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

Kyocera - prve-zariadenia-formatu-a4-s-vykonom-a3

Najnovšie videá