Image
14.3.2014 0 Comments

Oplatí sa priplatiť za Office 365 miesto Google Apps?

google-apps_office-365.jpg Google robí všetko pre to, aby čo najviac posilnil pozíciu svojho kancelárskeho balíčka vo firmách. Nedávno spustil napríklad systém odmien za odporúčanie nových zákazníkov. Takisto svojou cenovou politikou je pomerne agresívny a ceny za používanie jeho cloudovej služby sú zhruba tretinové oproti konkurenčnému Office 365 od Microsoftu.

Pre množstvo firiem sa tak vynára otázka, či pre ne má zmysel priplatiť si za cloudový Office alebo si vybrať Google Apps (ktoré zahŕňajú kancelársky balík Google Docs). Odpoveď sa paradoxne neskrýva v porovnaní funkcií alebo ceny jednotlivých riešení, ale v niečom úplne inom.

Podoba kancelárskych balíčkov sa mení

Microsoft v minulosti čelil konkurencii zo strany klasických kancelárskych balíčkov, ktoré sa snažili viac či menej napodobňovať jeho Office. Príkladom môžu byť známe LibreOffice. Počas svojej existencie sa Microsoft Office stal veľmi komplexným produktom a nie je prakticky nič, čo by nedokázal. A konkurenti sa to musia snažiť napodobniť. Skôr je však otázkou, či všetky tieto funkcie dokáže využiť sám používateľ.

Naproti tomu Google sa pokúsil v rámci webových služieb o vlastný koncept s riešením, ktoré by bolo poňaté ako minimalistické a zameralo sa na najzákladnejšie funkcie. To môže byť pre veľa používateľov výhodné, pretože drvivá väčšina z nich používa len veľmi obmedzené množstvo funkcií a v takom prípade Google Docs môže plniť svoju úlohu veľmi dobre aj v korporátnom prostredí.

V prostredí cloudu sa teda situácia zmenila a zdá sa, že Microsoft sa teraz inšpiroval pre zmenu Googlom. Ak sa pozriete na webové aplikácie Office, aj tie už kladú dôraz na jednoduchosť a ľahkú použiteľnosť. Ide o čo najrýchlejší prístup do aplikácie a k dokumentom, ktoré možno ukladať v cloude bez potreby lokálnych úložísk. Z tohto pohľadu sú oba webové balíky pomerne vyrovnané a existujú len minimálne rozdiely, ktoré by z hľadiska použiteľnosti riešenia Microsoftu a Googlu odlišovali.

Rozhodovanie firiem má určité pravidlá

Ak sa firmy rozhodujú o tom, aké kancelárske riešenie zaobstarať, zvyčajne sú kladené dve základné požiadavky - aby nebolo zložité a aby s ním dokázali zamestnanci čo najspontánnejšie pracovať. A možno ešte to, aby bolo bezpečné a spoľahlivé, ale aj tu sú obaja hlavní konkurenti viac-menej vyrovnaní.

Zdá sa, že dnešným trendom je teda určitá „odľahčenosť", kde majú webové služby navrch pred klasickými lokálne inštalovanými aplikáciami. A ako sme už spomenuli, situácia medzi Office 365 a Google Apps je pomerne porovnateľná. No druhý spomenutý bod je oboznámenosť s určitým riešením, čo je zvyčajne kameňom na miske váh.

Hoci Google Docs aj webové aplikácie Office nie sú celkom podobné desktopovému Office a po prechode na ne bude treba zamestnanca aspoň trochu vyškoliť, pre väčšinu firiem je už len názov balíčka od Microsoftu zárukou určitej kontinuity. A sú presvedčené, že zamestnanci ho prijmú lepšie než riešenie od Googlu, s ktorým mnohí predtým nikdy nepracovali.

Hoci ide teda skôr o predsudok, paradoxne stačí na to, aby si firmy priplatili trojnásobok za Office 365, a sú spokojné. Google Docs tak aj napriek svojej značne dlhšej histórii zostáva riešením skôr pre experimentátorov a inovátorov, ktorí sa neboja skúšať niečo nové. Ale všeobecne je biznis skôr konzervatívny a to nahráva a ešte asi dlho bude nahrávať Microsoftu.

Pri riešení Microsoftu si tak firma pripláca viac-menej za históriu, ktorú jeho riešenia majú. Word, Excel alebo Outlook majú povesť komfortných riešení, s ktorými nie sú problémy a s ktorými vedia „všetci" pracovať. Ak riaditeľ IT kúpi do firmy cloudový Office, pravdepodobne za to nebude pokarhaný. Ale keby sa rozhodol pre Google Apps, bude si to musieť pred vedením firmy najskôr dôkladne obhájiť.

Hoci značku Google poznajú všetci, zatiaľ stále len málokto má priamu skúsenosť s dlhodobejšou prácou s Google Docs. Aj preto má toto riešenie dlhodobo trhový podiel pod 10 % a jeho boj proti konkurenčnému Office je oveľa ťažší, než je to napríklad v oblasti webových prehliadačov, kde Google so svojím Chromom pomerne rýchlo a bez ťažkostí prerazil.

Aj preto si Microsoft môže dovoliť účtovať trojnásobné ceny, keďže vie, že Google Apps preň nie je až taká veľká konkurencia, ako by sa mohlo zdať.

Zdroj: ICT manažer


Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Produkty

Dizajnér navrhol nábytok, ktorý sa poskladá sám

20.01.2017 00:05

Máte problém s dopravou či montážou novozakúpeného nábytku? Mladému dizajnérovi sa podarilo tento problém vyriešiť. Plocho balený nábytok uľahčuje prepravu, keď však príde na jeho montáž, zostávajú m ...

Produkty

Rozmery Samsung Galaxy S8 a S8 Plus naznačujú, že pôjde o takmer bezrámčekové telefóny s veľkými displejmi

20.01.2017 00:30

Väčšia verzia nového vlajkového modelu Samsungu Galaxy S8 Plus bude mať rozmery 152,38 × 78,51 × 7,94 mm. Tvrdí to web  GSM Arena na základe 3D renderov, ktoré získal od výrobcu krytov. Bude teda vyšš ...

Produkty

Začína sa nová séria rýchlostných pretekov elektromobilov. Upravená Tesla vraj zrýchli z 0 na 100 km/h za 2,1 s

20.01.2017 00:20

Vlani usporiadatelia ohlásili popri Formule E, najznámejších pretekoch elektromobilov, aj novú sériu Electric GT Championship. Ako pretekárske auto sa v nej použije Tesla Model S P100D. Ide o uprave ...

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

qubitconference

Najnovšie videá