Image
21.5.2014 0 Comments

Odstránenie odkazov podľa verdiktu súdu EÚ môže Googlu spôsobiť značné problémy

europsky_sud.jpg Minulý týždeň Súdny dvor EÚ vyniesol verdikt, že prevádzkovateľ vyhľadávača má za určitých podmienok povinnosť vyhovieť požiadavke osoby, ktorá chce odstrániť z výsledkov vyhľadávania odkazy spojené s jej menom. A zdá sa, že svetový internetový vyhľadávač číslo 1 by s tým mohol mať problémy.

Rozhodnutie európskeho súdu sa totiž týka regiónu s 500 miliónmi obyvateľov. Keby len časť z nich požiadala o zmazanie citlivých údajov, môže to Googlu dať veľa práce. No nevyhovenie žiadosti by malo za následok pokutu.

„Je tu veľa otvorených otázok," povedal predseda predstavenstva Googlu Eric Schmidt na výročnej schôdzi akcionárov na otázku týkajúcu sa dôsledkov rozhodnutia na prevádzku Googlu. Podľa neho ide o kolíziu medzi právom „byť zabudnutý" a právom na informovanosť. A práve rozhodnúť o tom, na ktorej strane je právo, je najväčší problém. Pritom rozhodnúť o tom musí v prvej fáze prevádzkovateľ vyhľadávača. Preto verdikt Súdneho dvora EÚ je podľa neho nešťastný a narušuje rovnováhu.

Google teda bude musieť vybudovať „armádu odborníkov na odstraňovanie" v každej z 28 členských krajín EÚ. Zatiaľ nie je jasné, či spoločnosť iba jednoducho odstráni kontroverzné odkazy alebo bude predtým posudzovať aj meritórnosť jednotlivých žiadostí. Ak sa vyhľadávač rozhodne, že odkaz neodstráni, občan sa môže domáhať kompenzácie na súde.

Rozhodnutie však dáva vyhľadávaču priestor na zamietnutie žiadosti o odstránenie odkazov v prípade osôb z verejného života, pri ktorých sa znalosť istých informácií môže považovať za verejný záujem. Podľa názoru právnika Jeffreyho Rosena, dlhoročného kritika podobných zákonov, musia byť vyhľadávače veľmi opatrné pri odstraňovaní odkazov a neodstrániť ich viac, než je nevyhnutné, aby sa tým nezabránilo zodpovednosti. Dodáva, že vyhľadávače budú musieť mať právo na overenie, či osoba, ktorá žiada o odstránenie odkazu, je naozaj tá, z ktorú sa vydáva.

Google, ktorý má v Európe postavenie dominantného vyhľadávača a podľa globálnych štatistík spoločnosti StatCounter mu tu patrí 93 % trhu (druhý Bing má 2,4 % a tretie Yahoo 1,7 %), už má isté skúsenosti s podobnými žiadosťami o stiahnutie videí z YouTube, ktoré porušujú autorské právo. V súčasnosti automaticky skenuje všetky nahrané videá systémom ContentID na konkrétny obsah podľa požiadaviek mediálnych spoločností. Možno bude musieť vytvoriť podobnú technológiu aj na riešenie požiadaviek EÚ.

Zdroj: reuters.com


Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

Kyocera - prve-zariadenia-formatu-a4-s-vykonom-a3

Najnovšie videá