12.8.2015 0 Comments

Mobilné aplikácie – stavebný kameň budovania značky

Viete si predstaviť svoj deň bez využitia smartfónu, prípadne aplikácie? Väčšina z nás by v dnešnej dobe na takúto otázku odpovedala negatívne. Mobilné zariadenia a aplikácie si v priebehu niekoľkých rokov zabezpečili neodškripiteľné postavenie na trhu. Tohto faktu sú si vedomé aj mnohé spoločnosti ponúkajúce produkty či služby online, ktoré využívajú aplikácie ako ďalší nástroj pre generovanie zisku. Svoje o tom vedia aj startupy po celom svete. My sme oslovili manažérku mobile oddelenia berlínskeho startupu Visual Meta, Elisu Troike, aby nám porozprávala, čo obnáša vývoj mobilnej aplikácie na pôde úspešného startupu.

Mohli by ste sa nám v krátkosti predstaviť? Prečo Vás zaujímala práca v oblasti vývoja mobilných aplikácií?

Volám sa Elisa Troike a pre spoločnosť Visual Meta GmbH a jej platformy LadenZeile/ShopAlike pracujem už 2,5 roka. Spolu s troma vysoko kvalifikovanými web developermi som dostala príležitosť vybudovať mobilnú aplikáciu pre tieto platformy celkom od základu.

Práca na mobilných aplikáciách sa do veľkej miery líši od vývoja PC programov, teda od oblasti, v ktorej som predtým pôsobila. UX/UI funguje inak, veľkosť obrazovky nás núti premýšľať iným spôsobom a hľadať nové špecifické prístupy. Vybudovať a nadizajnovať mobilnú aplikáciu nie je náročné - zabezpečiť však kvalitný užívateľský zážitok je oveľa ťažšia úloha. Mojím zámerom bolo vytvoriť priam návykový užívateľský zážitok, ktorý donúti zákazníkov vracať sa k našej aplikácií, preto som sa rozhodla využiť túto príležitosť.

V skratke nám prosím predstavte Vašu spoločnosť.

ShopAlike.sk je online nákupný portál, ktorý integruje produkty stoviek online predajcov s hlavným zameraním na módu, nábytok a životný štýl. Vychádzajúc z nášho motta "Všetko pod jednou strechou" chceme nášmu zákazníkovi ponúknuť presne ten produkt, ktorý práve hľadá. Zákazníci majú tak možnosť prezerať si iba produkty, o ktoré majú záujem, porovnávať a následne nakúpiť u serióznych online predajcov. Široká ponuka produktových filtrov a možnosť vizuálneho vyhľadávania uľahčí nákup aj zákazníkom, ktorí nemajú jasnú predstavu o svojom budúcom nákupe.

Spoločnosť Visual Meta bola založená v roku 2009. Dnes spravujeme platformu ShopAlike, Shoppala, UmSoLugar a Ladenzeile v 19 krajinách, ktorých operatívu má pevne v rukách našich vyše 200 kvalifikovaných zamestnancov.

Akým spôsobom vyvíjate aplikácie pre rozličné platformy?

Aplikácie pre jednotlivé platformy sme vyvíjali od základov. Nakoľko sme mali dostatok finančných a personálnych kapacít, vývoj jednotnej aplikácie pre všetky platformy pre nás nebol vhodnou alternatívou. Nanešťastie nie všetky podnikateľské subjekty disponujú s dostatočnými množstvom prostriedkov pre takúto realizáciu. Odporúčam preto každému developerovi a dizajnérovi dôkladne premyslieť koncept a prístup, či už ide o native aplikácie, hybridy alebo webstránku. Podľa môjho názoru bol vývoj native aplikácie rozhodujúcim faktorom pri umiestňovaní na iTunes a Google Play - iba pár dní po uverejnení sme zaznamenali tisíce stiahnutí.

Pri nákupných platformách by som jednoznačne volila native aplikáciu. Takýmto spôsobom môžete využiť všetky výhody, ktoré takéto zariadenie ponúka ako je fotoaparát, system notifikácií, ktoré sú vhodnými nástrojmi pre opätovné zmobiliozovanie užívateľov bez využitie databázy emailových adries či loginu.

Aké technologické výzvy stoja za vývojom takejto aplikácie?

Pri Androide je najväčšou technickou prekážkou fragmentácia, nakoľko každý výrobca android zariadení prispôsobuje operačný system svojím parametrom, ako napríklad Kindle Fore alebo Nexus. Z tohto dôvodu musíme dennodenne zápasiť s novými technickými požiadavkami, operačnými systémami a podobne. Napríklad na to, aby naša aplikácia stále podporovala Android Gingerbread (2.3.x) a zároveň zapracovávala najnovšie aktualizácie pre zlepšenie nášho výkonu je pre nás neustálou výzvou.

Pri iOS nám trvalo dlhší čas prispôsobiť sa novému operačnému systému iOS8 - čím viac nových úprav v aplikácií je, tým je vyššia pravdepodobnosť neočakávaných komplikácií. Hoci sme dlho testovali našu novú verziu aplikácie pre iOS8, po stiahnutí sme aj tak narazili na niekoľko bugov. Vydať novú aktulizáciu rýchlo a zároveň zabezpečiť jej bezproblémový chod je pre nás takisto často veľkou výzvou.

Je podľa Vás pre startup dôležité využívanie mobilných aplikácií?

Nemám rada túto otázku. Samozrejme, vývoj mobilných aplikácií nie je nevyhnutnosťou pre úspešný chod startupu, minimálne na začiatku. Treba však byť pripravený na to, že s mobilnou aplikáciou ide ruka v ruke aj exponenciálny nárast užívateľov webstránky ako aj engagement. Najdôležitejším je však stále produkt, ktorý musí byť stopercentný.

Ako meriate úspech Vašich aplikácií?

Hlavnými ukazovateľmi sú využitie a interakcia a nie počet stiahnutí ako by si mnohí mohli myslieť. Môžem získať mnoho stiahnutí jednoduychým posilnením predaja prostredníctvom kampaní. Avšak miera odinštalovaní, čas strávený užívaním aplikácie či customer lifetime value sa tým rapídne znižuje. Preto sú pre nás najdôležitešjími ukazovateľmi priemerné hodnotenie aplikácie, organické inštalácie, inštalácie na základe iniciálneho využívania mobilnej verzie webstránky a mnohé ďalšie.

Nakoľko dôležité sú podľa Vášho názoru mobilné aplikácie pri budovaní značky?

Odpoviem na základe skúsenosti z našej spoločnosti. Aplikácie pre nás nie sú iba ďalším kanálom pre generovanie zisku, ale takisto prostriedkom pre kreatívnu realizáciu. Nakoľko pri mobilných aplikáciách neplatia take prísne obmedzenia ako napríklad pri SEO indexácií stránok. Takisto pri mobilných aplikáciách možno aplikovať mnoho prvkov, ktoré by pri štandardných webstránkach boli len ťažko realizovateľné.

Preto sú mobilné aplikácie vhodným nástrojom smerujúcim k inovatívnym konceptom a prepájaniu cieľovej skupiny. Mobilné aplikácie dokážu nie len budovať značku, ale aj zvýšiť engagement, predaje a zlepšiť celkový marketing spoločnosti. Vďaka mobilným aplikáciám majú aj samotné webstránky väčšiu hodnotu pre užívateľa - hoci vyzerajú odlišne ako aplikácie, nútia užívateľov navštíviť stránku a ťažiť z unikátneho užívateľského zážitku. Pre našu značku je to veľmi dôležité.

Akých 5 rád by ste dali vývojárom a dizajnérom mobilných aplikácií?

- Neodporúčam experimentovať s dizajnom, štandardný/native vizuál prispôsobený každému operačnému systému sa nám osvedčil ako najefektívnejší
- Nasledujte dizajnové patterny, napríklad využitím virtuálnych knižníc
- Nesústreďte sa výlučne na jednu platformu
- Buďte zvedaví a stále sa učte novým technológiám - trh s mobilnými aplikáciami sa neustále mení
- Nasledujte iných mobile developerov, môj osobný favorit je Jake Wharton


Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

Kyocera - prve-zariadenia-formatu-a4-s-vykonom-a3

Najnovšie videá