28.2.2014 0 Comments

Ľudia v strednej a východnej Európe sa usilujú o vyrovnanú finančnú bilanciu

Spoločnosť GfK už od roku 2000 neustále monitoruje využitie bankových služieb a poistný trh v strednej a východnej Európe. Výsledky výskumu poukazujú na veľmi odlišné zvyklosti, pokiaľ ide o využívanie pôžičiek a sporiacich produktov v jednotlivých krajinách regiónu.

Výsledné údaje o pôžičkách a úsporách odhalili značné rozdiely medzi jednotlivými národmi. Výrazne sa odlišujú predovšetkým štyri krajiny: Česká republika, Slovensko, Nemecko a Rakúsko. Nielen že v týchto krajinách má minimálne polovica populácie sporiaci produkt, ale počet osôb so sporiacim produktom je tu tiež značne vyšší ako počet ľudí, ktorí majú bankovú pôžičku. Na čele stojí Nemecko a Rakúsko s viac ako trojnásobným množstvom sporiacich produktov oproti pôžičkám. V Českej republike a na Slovensku sa hodnota blíži k dvojnásobku.
Vo všetkých ostatných skúmaných krajinách dosahuje penetrácia sporiacich produktov 22 percent alebo menej. To je však iba prvý alarmujúci fakt. Ďalší súvisí so zadlžením.
Slovinsko, Macedónsko a Chorvátsko sa vďaka vyrovnanému pomeru medzi pôžičkami a úsporami nachádza na rozhraní medzi štátmi na popredných priečkach a ostatnými deviatimi krajinami. V týchto troch štátoch má svoje úspory uložené v bankách približne 20 percent ľudí.
Srbsko, Ukrajina a Turecko dominujú rebríčku krajín, kde počet osôb čerpajúcich dlh výrazne prevyšuje počet ľudí so sporiacim produktom, konkrétne 4,7; 3,3 a 3,0 krát. Srbsko je tiež krajinou s najmenším počtom osôb, ktoré ukladajú peniaze do bánk: iba 2,6 percenta respondentov uviedlo, že majú úspory v banke.

„V porovnaní s ostatnými trhmi si môžeme u niektorých menej rozvinutých krajinách v regióne všimnúť, že v bankách sporí menej ľudí. Neznamená to však, že títo ľudia nemajú úspory. Iba ich neukladajú do bánk," vysvetľuje Rastislav Kočan, výkonný manažér pre región strednej a východnej Európy zo spoločnosti GfK. Zároveň dodáva: „To môže predstavovať príležitosť na trhu pre hráčov v tomto sektore a následne aj veľký rastový potenciál v danej produktovej skupine. Vo všeobecnosti sa dá povedať, že k rozšíreniu trhu môže napomôcť aktívny prístup s individuálne nastavenými variantmi pre investície a pôžičky. Zákazníci si pred rozhodnutím často zisťujú podrobnejšie informácie a majú dobrý prehľad o dostupných možnostiach. Atraktivita všeobecných ponúk klesá."

Potenciál na rast je tiež na trhoch s pôžičkami: Bosna a Hercegovina spolu s Bulharskom a Poľskom vykazujú podpriemerné hodnoty. Je však možné, že tunajší obyvatelia sa snažia nájsť rozumnú rovnováhu medzi pôžičkami a úsporami.

Slováci radšej sporia, žiť na dlh im príliš nevyhovuje
„Slovensko patrí medzi typické „sporiace národy", ktoré tradične uprednostňujú sporenie pred intenzívnejším požičiavaním si z bánk na účel okamžitej spotreby. Dynamika rastu pôžičiek a úverových produktov je preto na Slovensku mierna. Najzaujímavejším trendom, ktorý bol v roku 2013 zaznamenaný, bola optimalizácia úverov. Spotrebitelia v snahe znížiť výdavky na finančné produkty a služby hľadali výhodnejšie podmienky na svojich súčasných úveroch. Išlo najmä o prenesenie si hypotéky alebo úveru na bývanie po skončení fixácie do iného peňažného ústavu. Zvýšil sa aj počet tzv. konsolidácií úverov, keď viaceré úvery bankám ale aj lízingovým či splátkovým spoločnostiam boli vyplatené z jedného nového úveru, ktorý je však pre klienta výhodnejší", dopĺňa informácie za Slovensko Rastislav Kočan.

Spoločnosť GfK hrá v prieskume finančného trhu v strednej a východnej Európe dôležitú úlohu. V rámci našich služieb pre prieskum finančného trhu (GfK Financial Intelligence) pravidelne realizujeme prieskumy, ktorých cieľom je zistiť podrobné informácie o finančnom živote dospelej populácie. Sledujeme zmeny a vývoj a ponúkame odhady potenciálu pre banky, poisťovne a ďalších poskytovateľov finančných služieb.

Okrem mapovanie zmien postojov na rôznych trhoch sa zameriavame na kľúčové indikátory, ako sú dáta o využívaní finančných služieb, poistení a bankových produktov - konkrétne bežných účtov, bankových kariet, kreditných kariet a rôznych typov pôžičiek a sporiacich produktov.


Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Tlačové správy

Asseco Central Europe po 10 rokoch sťahuje akcie z poľskej burzy

05.12.2016 10:13

Prvá slovenská firma priamo kótovaná na zahraničnej burze sťahuje svoje akcie z trhu. Po desiatich rokoch na varšavskej burze totiž končí skupina Asseco Central Europe, ktorá síce stále sídli v Bratis ...

Tlačové správy

Huawei spúšťa vianočnú kampaň „#BePresent: odložte smartfóny a venujte sa svojim blízkym“

05.12.2016 09:10

Spoločnosť Huawei, tretí najväčší svetový výrobca smartfónov, spúšťa vianočnú kampaň #BePresent. Tá vyzýva ľudí, aby cez Vianoce odložili mobilné telefóny a trávili čas so svojimi blízkymi. Tým skutoč ...

Tlačové správy 1

WiFi v taxíku? HOPIN s Orangeom ho prinášajú bezplatne

05.12.2016 09:00

HOPIN v spolupráci s Orangeom prinášajú zákazníkom vyšší komfort pri cestovaní a možnosť byť #vsadeonline. Vo vybraných vozidlách bude dostupné bezplatné WiFi pripojenie. Celkovo 15 vozidiel HOPIN ta ...

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

Kyocera - prve-zariadenia-formatu-a4-s-vykonom-a3

Najnovšie videá