Image
8.2.2013 0 Comments

Koniec chodenia po úradoch?

Peter_Kazimir_MF.jpg Komunikácia ľudí s úradmi má byť na Slovensku jednoduchšia. Ministerstvo financií totiž predložilo do pripomienkového konania návrh zákona o elektronickom výkone verejnej moci, ktorý má byť základným predpokladom na realizáciu e-governmentu v slovenských podmienkach. "Ide o prelomovú právnu normu, ktorá zrovnoprávňuje papierovú a elektronickú formu komunikácie medzi občanmi a podnikateľmi na jednej strane a štátom na strane druhej," uvádza rezort financií v tlačovej správe.

Zákon je pritom podľa ministra Petra Kažimíra nevyhnutným predpokladom na zavedenie pravidla "jedenkrát a dosť", čo znamená, že štát nebude vyžadovať opätovne predloženie dokumentov, ktorými už jeho orgány disponujú. Ministerstvo financií pri príprave zákona spolupracovalo a hľadalo konsenzus s viacerými rezortmi, ako aj mimovládnymi organizáciami a to najmä s IT Asociáciou Slovenska, Slovenskou bankovou asociáciou a Spoločnosťou pre otvorené informačné technológie.

Dôležitým prínosom návrhu zákona je podľa rezortu financií zavedenie úplne nových právnych inštitútov, ktoré súčasná legislatíva nepozná. Ide napríklad o elektronické schránky, identifikáciu a autentifikáciu osôb, autorizáciu či zriadenie inštitútu referenčných registrov. "Prepojenie týchto registrov umožní práve to, že štátne a verejné inštitúcie budú navonok vystupovať ako jeden subjekt a nebudú od občanov a firiem opakovane požadovať informácie," tvrdí ministerstvo.

Návrh zákona tiež ustanovuje elektronickú alternatívu k existujúcim právnym inštitútom, ktoré sa buď v súčasnosti realizujú papierovou formou, alebo je ich úprava nejednotná. Legislatívne sa teda upravuje najmä architektúra informačných systémov a elektronická komunikácia štátnych a verejných orgánov navzájom, elektronické podanie a elektronická úradná písomnosť a tiež elektronické doručovanie dokumentov.

Nová právna úprava tiež špecifikuje takzvané prístupové miesta, ktoré budú slúžiť ako brány pre komunikáciu medzi občanmi a podnikateľskými subjektmi na jednej strane a štátnymi a verejnými orgánmi na strane druhej. "Výhodou týchto integrovaných obslužných miest je napríklad to, že prostredníctvom nich dokážu v plnom rozsahu elektronicky komunikovať so štátnymi a verejnými orgánmi aj starší ľudia alebo tí, ktorí nemajú potrebné technické vybavenie," dodáva predkladateľ návrhu rezort financií.


Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Informatizácia

Slovensko.Digital víta zastavenie IT projektu Sociálnej poisťovne za 70 miliónov eur

14.12.2016 00:07

Sociálna poisťovňa zastavila nákup 70 miliónového IT projektu na elektronizáciu svojich služieb. IT odborníci zo Slovensko.Digital tento tento krok vítajú. Upozorňujú tiež, že je potrebné zverejniť an ...

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

ITSMF jar

Najnovšie videá