SAMSUNG_022024C Advertisement SAMSUNG_022024C Advertisement SAMSUNG_022024C Advertisement

Kladivo na čarodejnice

0

Hnevá vás zamestnávateľ, ktorý vám nedáva výplatu primeranú vášmu vysokému pracovnému nasadeniu? Alebo v opačnom garde vás hnevá pracovník, ktorý si pýta viac, aj keď to v práci dosť fláka a v kuse trčí na Facebooku? Naštval vás remeselník, kaderníčka alebo technik z autoservisu, ktorý si za hodinovú prácu zapýtal toľko, koľko vy dostanete za celodennú šichtu, a pritom výsledok nie je „nič moc“? Dobehla vás firma, v ktorej ste si objednali šatníkovú skriňu a pol roka ju z nej neviete dostať? Ponúkam dve technologické riešenia, ktoré by mohli pomôcť zlepšiť súčasný stav.

Prvé zatiaľ je a asi ešte dlho aj zostane trošku sci-fi. Možno evidujete, že existujú náramky na monitorovanie pohybovej aktivity športovcov. Človek ich nosí na ruke, náramok monitoruje počet krokov, zhybov, prejdenú vzdialenosť, prevýšenie atď. a po pripojení k smartfónu zobrazí výsledky vrátane odhadu spálených kilojoulov. Samozrejme, existujú aj „apky“ v smartfóne, ktoré robia to isté, ale komu sa chce pri športe vláčiť mobil so sebou. Keby aplikácia na vyhodnocovanie údajov zaznamenaných náramkom akceptovala popri športových činnostiach, ako je beh, korčuľovanie, bike, drepy atď., aj typizované remeselné  aktivity, napr. strihanie vlasov, pokládku dlažby, montáž kotla, výmenu oleja v aute atď., dala by sa obdobne kvantifikovať miera energie vynaloženej na realizáciu daných úkonov. A následne podľa všeobecne akceptovanej výmennej tabuľky priradiť primeranú peňažnú odmenu za objem a typ vykonanej práce. Ak sa hodnota mojej hodinovej práce pohybuje napr. na úrovni 5 eur/100 kJ, nemôže mi automechanik predsa účtovať 100 eur/100 kJ. Samozrejme, hovoríme o cene za prácu, nie za dopravu, spotrebný materiál, nájom, odpisy strojov atď. Takto nejako fungujú stavebné firmy, ktoré vychádzajú zo všeobecne platných noriem a tabuliek, neviem, prečo by to nemohlo fungovať aj na ostatné remeslá. Úplne transparentné by bolo, keby zákazník dostával podrobný rozpis ceny, čo všetko zahŕňa, aby si to mohol objektívne porovnať s inými ponukami, prípadne to za neho urobí on-line porovnávač cien.

Do celkovej ceny sa premieta aj kvalita, rýchlosť, dostupnosť, prístup k zákazníkov, lokalita atď. To sú parametre, v ktorých sa môžu líšiť jednotlivé ponuky. V prípade duševne pracujúcich k tomu pristupuje aj kreativita, odborné vzdelanie, individuálne zručnosti, soft skills atď. Keby sa aj tieto parametre  dali kvantifikovať, merať a vyhodnocovať, o čo jednoduchšie by fungoval trh práce. Odpadla by frustrácia na strane zamestnancov, že sú slabo platení, ale aj potreba kontroly a reportovania na strane zamestnávateľa. Na konci mesiaca by každý pracovník iba odovzdal svoj náramok na oddelenie HR, kde by mu vypočítali mzdu presne podľa hodnoty vykonanej práce. Nikto by sa nemohol sťažovať a každý by dostal presne podľa zásluh.

Takýto náramok zatiaľ (žiaľ alebo našťastie?) neexistuje a dovtedy, kým sa niečo podobné podarí skonštruovať, mal by si každý vnútorne férovo vypočítať primeranú odmenu za vykonanú prácu a až potom si ju pýtať. Či už ide o kaderníčku, kúrenára, sekretárku, alebo Java programátora.

Samostatný parameter je kvalita vykonanej práce, tú si však dokáže zákazník aspoň ako-tak vizuálne skontrolovať. A ak nie je spokojný, reklamovať ju, čo je však často už neskoro, keďže práca je už urobená – nedotiahnuté škárovanie dlažby, vlasy zničené experimentovaním v snahe o dosiahnutie želaného odtieňa farby atď. A tu sa dostávame k druhému technologickému riešeniu. Pokusov o weby, kde by zákazníci mohli uverejňovať svoje skúsenosti s daným živnostníkom alebo firmou, už bolo viacero, ale poväčšine z finančných či kapacitných dôvodov skončili svoju činnosť. Momentálne sa pripravuje na spustenie Ústredný portál verejnej správy (ÚPVS), ktorý by mal občanom poskytovať rôzne služby vrátane riešenia ich životných situácií. Všetci poznajú on-line verziu obchodného, resp. živnostenského registra. Čo keby súčasťou informácií o spoločníkoch, konateľoch firiem či držiteľoch živnostenských oprávnení bolo aj hodnotenie ich zákazníkov, ako býva pri on-line recenziách produktov? Samozrejme, v používateľsky atraktívnejšej podobe, ako to je teraz. A ideálne by bolo, keby k tomu existovala aj mobilná „apka“ stiahnuteľná do smartfónu. Bolo by to centralizované, malo by to oficiálny charakter a každá z firiem by si dala poriadne záležať na tom, aby pri jej zázname svietila zelená, a nie červená farba.

Zvažujete výber dodávateľa žalúzií, maliara alebo ročný vstup do fitnes klubu, hoci cenová ponuka alebo prezentácia na webe vyzerá na prvý pohľad lákavo? Informácie z webu či „apky“ v smartfóne vás za pár sekúnd ochránia pred rozhodnutím, ktoré by ste mohli neskôr ešte riadne oľutovať.

Toto riešenie je na rozdiel od toho prvého technologicky pomerne jednoducho realizovateľné, skúsim sa popýtať na príslušných organoch, či to je aj uskutočniteľné. Ak áno, bola by to veľmi prospešná a žiadaná služba pre všetkých, občanov aj seriózne firmy, ktorá by pomohla aj popularite ÚPVS. Tak to skúsim, a keď sa niečo podarí, dám vedieť. Držte palce... 

Zobrazit Galériu

Martin Drobný

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať