Image
25.4.2014 0 Comments

Kedy si firma môže hovoriť, že je naozaj digitálna? Minimálne, keď využíva SMAC

INT_digitalny podnik.jpg V súčasnosti môžeme neustále počuť o digitálnom podniku, digitálnych trendoch v biznise či o digitálnych procesoch. Čo to však v skutočnosti znamená? Názory sa rôznia, preto bude na mieste si túto otázku ujasniť.

Spoločnosť Cognizant používa na opis digitálnej firmy či organizácie skratku SMAC - pod ňou sa skrývajú nasledujúce trendy: sociálne technológie, mobilita, analytické nástroje a cloud. SMAC možno chápať ako základ, na ktorom sú vybudované jednotlivé podnikové procesy a na ktorý sa nabaľujú ďalšie trendy. Medzi nimi možno za najdôležitejšie považovať konzumerizáciu IT a veľké dáta (big data). Túto šesticu súčasných trendov potom možno považovať za kľúčovú pre každú organizáciu či firmu, ktorá si chce hovoriť digitálna. Stručne sa na jednotlivé oblasti pozrime bližšie.

Sociálne technológie

Sociálne nástroje, médiá a technológie sú v súčasnosti extrémne dôležité, o čom svedčia aj obrovské komunity, ktoré sa vytvorili okolo sociálnych sietí ako Facebook či Twitter. Kľúčové je zamerať sa na to, prečo tieto siete natoľko priťahujú svojich používateľov - ide o prirodzenejší spôsob komunikácie, podobný bežnej diskusii, a o možnosť zdieľať svoje názory s ostatnými. Dnešný človek chce mať možnosť byť na internete viditeľný a komunikovať čo najprirodzenejším spôsobom a tomu sa musia prispôsobiť aj firmy, ak chcú interagovať so svojimi zákazníkmi.
Sociálne stratégie sú tak dôležitý prvok v nadväzovaní a v budovaní vzťahu so zákazníkom. Pre firmy sa sociálne médiá stávajú jedným z významných kanálov na ich kampane a pracovníci s hlbokým pochopením sociálneho prostredia sú v každej organizácii veľmi vítaní.

Mobilita

Podobne ako v prípade sociálnych technológií je mobilita určitou odpoveďou na zmenu životného štýlu ľudí. Tí už nechcú byť pripútaní k počítaču, pripojení káblami, ale vyhľadávajú voľnosť a mobilné technológie sa stávajú prirodzenou súčasťou ich života. S tým súvisí aj práca s mobilnými prístrojmi - je jednoduchšie odoslať z nich rýchlu správu okamžite a vo chvíli, keď je to potrebné, namiesto odkladania tohto úkonu na chvíľu, keď sa dotyčná osoba dostane k PC.
Pre firmy spojenie sociálnych trendov a mobility prináša novú výzvu v tom, ako so svojimi zákazníkmi (či už potenciálnymi, alebo reálnymi) pracovať a komunikovať. Treba si uvedomiť, že ide v drvivej väčšine prípadov o nehlasový spôsob komunikácie, že zákazníka firma oslovuje v konkrétnej situácii a kontexte a musí dokázať interagovať s ním digitálne na takej úrovni, aby to zodpovedalo používateľskej skúsenosti, akú zákazník očakáva.

Analytika a big data

Tieto dva súčasné trendy sú opäť úzko prepojené. Analýzy veľkých objemov dát (big data) majú potenciál odhaliť skôr skryté vzorce a znalosti o fungovaní firmy, o správaní zákazníkov a podobne. Prinášajú hlbší vhľad a porozumenie a pri správnom vyhodnotení a úprave procesov potom môžu pomôcť firme lepšie dosiahnuť jej ciele. Alebo naopak, vyhnúť sa tomu, čo pre ňu cieľom nie je.
Problém analýz veľkých objemov dát je v tom, že je na to potrebný naozaj skúsený analytik, ktorý z nich dokáže vyčítať skutočne nosné trendy a dôležité veci, teda oddeliť zrno od pliev. Nedá sa spoliehať len na technológiu, tá je len nástrojom. Kľúčové je jeho správne použitie, čo si mnoho firiem stále ešte neuvedomuje. Potom však pre ne môžu byť analýzy veľkých objemov dát  zavádzajúce a kontraproduktívne.

Cloud

O cloud computingu asi nemá zmysel dlho písať. Firmy sú si vo väčšine prípadov už vedomé potenciálu, aký cloud prináša, a mnohé z nich už hojne využívajú IT služby v cloude. Pretože tak odľahčia nielen svojou IT infraštruktúru, ale odpadnú im aj všetky starosti spojené s touto prevádzkou. Navyše je tu potenciál v škálovateľnosti podľa momentálnych požiadaviek a možnosť jednoduchého zvyšovania či znižovania zdrojov. Cloud computing sa stal už neodmysliteľným trendom súčasnosti a firmy ho nemôžu ignorovať, ak chcú zostať konkurencieschopné a efektívne.

Konzumerizácia IT

O konzumerizácii sa hovorí najčastejšie ako o prelínaní zariadení na pracovné a na osobné využitie, pre firmy to však do značnej miery znamená aj nový prístup k tomu, ako nakupujú prístroje.

Stieraním hraníc medzi prístrojmi pre firemných a koncových používateľov dochádza k tomu, že firmy už nemusia kupovať špeciálne a často aj drahé mobilné zariadenia, určené čisto na podnikové využitie. Pekným príkladom môže byť BlackBerry, ktoré pred niekoľkými rokmi zažilo vrchol svojej slávy a jeho prístroje boli v západnom svete považované za vzor kvalitného podnikového zariadenia. No čas pokročil a BlackBerry vo firmách vytlačili Apple a Android. Často preto, že si tieto prístroje v rámci fenoménu BYOD (bring your own device) nosili zamestnanci sami alebo si ich v rámci CYOD (chose your own device) jednoducho vyžiadali. Rovnaké je to aj v oblasti softvéru a zamestnanci na pracovné účely používajú aplikácie alebo služby, ktoré na to neboli pôvodne ani určené (napr. posielanie a zdieľanie firemných súborov pomocou riešení, ktoré boli určené na súkromné ​​využitie).
Pre firmu sa otvárajú dve cesty - jedna je bojovať s týmito aktivitami zamestnancov a je spojená s prísnymi pravidlami a zákazmi. Druhá je potom, naopak, stimulom spojeným s inováciami a s vnímaním zamestnanca ako partnera - aby sám ukázal, aké riešenie mu vyhovuje. Potom je na organizácii, aby zvážila, do akej miery ho môže na svoje účely využiť.

Zdroj: ictmanazer.cz


Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Internet 1

Prečo Google v utorok večer nefungoval?

24.11.2016 00:15

V utorok večer postihol služby Googlu rozsiahly výpadok, ktorý trval zhruba dve hodiny a zasiahol vo veľkej miere krajiny strednej Európy vrátane Česka a Slovenska. Používatelia nemali prístup k vyhľa ...

Internet

Instagram konkuruje Facebooku a Snapchatu. Zavádza živé video a miznúce správy

24.11.2016 12:00

Instagram sa pri svojich novinkách už aj v minulosti inšpiroval Snapchatom a tentoraz podľa jeho vzoru pridáva aj živé videá a miznúce správy. Živé videá čoskoro umožnia používateľom jednoduchým stla ...

Internet

Sociálna sieť LinkedIn v Rusku končí, ďalší na rade je Facebook a Twitter

18.11.2016 00:06

Federálna služba pre dozor v oblasti telekomunikácií, informačných technológií a masmédií (Roskomnadzor) vo štvrtok oznámila, že nariadila poskytovateľom komunikačných služieb zablokovať prístup na Li ...

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

Kyocera - prve-zariadenia-formatu-a4-s-vykonom-a3

Najnovšie videá