Image
8.2.2016 0 Comments

Kedy budeme jazdiť na samoriadiacich autách?

Od autonómnych vozidiel očakávame zlepšenie efektivity dopravy, zvýšenie pohodlia a v neposlednom rade takisto dosiahnutie väčšieho stupňa bezpečnosti. Ako dnes jednotlivé firmy napredujú a čo prinesie budúcnosť? Samoriadiace autá, inak povedané, autonómne vozidlá, patria k tým najzaujímavejším vývojovým vetvám súčasnej techniky. Majú obrovský potenciál a sú tesne prepojené s vývojom pokročilého softvéru a počítačových systémov. Podobne ako človek riadi vozidlo na základe informácií zo svojich biologických senzorov (oči, uši), automatický systém umelej inteligencie vyhodnocuje situáciu na základe svojich mechanických a elektronických senzorov. Tie zvyčajne pozostávajú z otočného lidaru s rozsahom 360°, radarov na malé a veľké vzdialenosti, niekoľkých kamier, systému GPS, inerciálnej meracej jednotky (akcelerometer, gyroskop, magnetometer) a komunikačného systému na bezdrôtové spojenie s inými vozidlami (DSRC). Tomu, ako jednotlivé komponenty pracujú a ako podľa nich vozidlo rozpozná svoje okolie, sme sa venovali v podrobnom článku Umelá inteligencia za volantom v PCR č. 1/2015. V tomto článku sa pozrieme na to, ako sa trh posunul za posledný rok a ako sa k nemu stavajú klasické automobilky. V rokoch 2004, 2005 a 2007 sa odohrali prvé veľké súťaže autonómnych vozidiel, ktoré usporiadala americká agentúra ministerstva obrany pre výskum pokročilých projektov (DARPA). Súťažili v nich tímy rôznych špičkových univerzít, a kým v prvej šlo o jazdu po jednoduchej ceste americkou púšťou a nedokončilo ju žiadne vozidlo, o rok neskôr ju už zvládli bez problémov všetky. V roku 2007 sa preteky presunuli do simulovaného mesta (prekážky postavané na letisku), kde sa testovala jazda ulicami v rámci premávky. V okamihu, ako sa dostavia prvé veľké pokroky, začnú sa o tímy a kľúčových ľudí zaujímať veľké spoločnosti. To sa to udialo aj s tímami Standfordovej univerzity a univerzity Carnegie Mellon, ktoré sa v súťažiach striedali na prvom a druhom mieste. Sebastiana Thruna a jeho štu ...

Článok je uzamknutý

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu PC REVUE, ktorý je dostupný pre predplatiteľov. S digitálnym predplatným za 20 € na celý rok získate neobmedzený prístup k uzamknutému obsahu na webe. Objednať si ho môžete TU. Ak už máte digitálne predplatné PC REVUE prihláste sa TU. Ak máte digitálne predplatné Piano, prihláste sa pomocou Piano.


Prihlásiť pomocou členstva PC REVUE
 
Alebo sa prihláste cez službu Piano





Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Magazín

Čo dokáže odhaliť fleet manažment

07.12.2016 15:24

Systémy na monitorovanie vozidiel umožňujú sledovať a zaznamenávať nielen polohu vozidla podľa GPS, ale množstvo iných dôležitých informácií. Vo väčšine prípadov sú to údaje o aktuálnej rýchlosti, otá ...

Magazín

Thunderbolt 3 – jeden konektor pre všetky zariadenia

07.12.2016 15:14

Miniaturizácia klientskych zariadení, predovšetkým mobilných, poskytuje čoraz menej miesta na konektory klasických rozhraní, na druhej strane sa rozširujú možnosti a oblasti použitia týchto zariadení, ...

Magazín

Slovak Telekom ako partner pre Industry 4.0

07.12.2016 00:00

Reakciou na zvýšenie konkurencieschopnosti výrobných firiem súvisiacich s neustále rastúcou dynamikou trhov je nevyhnutnosť skracovať životný cyklus vývoja a prípravy výroby. To všetko pri neustále ra ...

Vyhľadávanie

ITSMF jar

Najnovšie videá