Image
11.6.2014 0 Comments

Jednoduchý nápad urobil zo zakladateľov služby Uber za krátky čas miliardárov

uber_valued.jpg Keď Garrett Camp a Travis Kalanick rozbehli v roku 2009 projekt s názvom Uber, netušili, že ich firma dosiahne taký rýchly úspech. Spoločnosť Uber Technologies nedávno získala od konzorcia investorov vedeného fondom Fidelity Investment finančnú injekciu vo výške 1,2 mld. dolárov. Hodnota tejto rýchlo rastúcej spoločnosti, založenej pred piatimi rokmi, je 18,2 mld. dolárov.

V čom spočíva podstata fungovania služby Uber? Pomocou rovnomennej mobilnej aplikácie si možno cez smartfón privolať automobil na odvoz podobne ako pri klasickej taxislužbe. Aplikácia však narúša tradičný model fungovania v tomto odvetví. Svoje služby totiž môžu ponúkať profesionálni aj neprofesionálni vodiči bez taxikárskej licencie. Stačí, aby boli aspoň tri roky vodičské oprávnenie a vlastnili automobil. Pritom ceny za takéto služby sa začínajú už na hranici 4 eur.

Za štyri roky sa služba rozšírila do viac ako 130 miest v 37 krajinách. Patrí do oblasti tzv. zdieľanej ekonomiky (sharing economy), pri ktorej ľudia pomocou on-line nástroja ponúkajú svoj čas a prostriedky za príslušné poplatky ostatným.

Investori vidia v takýchto službách veľký potenciál. Trhová hodnota spoločnosti Uber narástla medziročne na štvornásobok. Uber však naráža aj na mnoho prekážok. Okrem toho, že musí bojovať s regulačnými orgánmi, čelí aj obvineniam z porušovania pravidiel na poskytovanie taxislužieb. Služba je zakázaná napr. v kanadskom Vancouveri, no nefunguje ani v Las Vegas. V iných mestách, napr. v San Franciscu, zasa musí čeliť tvrdej konkurencii zo strany rivalov, ako je napr. spoločnosti Lyft, ktorá je aktuálne druhou najväčšou firmou v oblasti car-sharingu.

Niektorí investori veria, že Uber by sa okrem prepravy osôb mohol stať aj akousi logistickou platformou, ktorá by firmám umožňovala dopravu balíkov a produktov medzi dvoma bodmi v meste. V apríli Uber „experimentálne" spustil takúto kuriérsku službu na doručovanie v New Yorku.

Samozrejme, pri službe takéhoto charakteru je dôležitý aj komplexný on-line inzertný systém, kde sa stretáva ponuka s dopytom a na základe ich pomeru sa upravujú aj ceny. Softvér teda musí promptne reagovať na náhle výkyvy v ponuke a dopyte a flexibilne prispôsobiť ceny.

„Trh v tejto oblasti ešte neexistuje, iba sa vytvára," povedal Travis Kalanick v rozhovore pre Wall Street Journal. Spoločnosti vraj nejde len o konkurovanie taxislužbám, ale aj o relativizovanie potreby súkromného vlastníctva automobilu pre niektorých ľudí. „Vlastníctvo auta sa môže stať minulosťou," vyjadril sa Kalanick. Dodal, že logistika nebola súčasťou ich projektu. „Ak tento biznis vyjde, bude to čerešnička na torte."

Zdroj: online.wsj.com


Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Biznis

Šiesty ročník STARTUP AWARDS pozná víťazov a obsahom aj návštevnosťou prekonal všetky predchádzajúce

06.12.2016 00:15

Tohtoročné Startup Awards, ktoré sa konali v piatok 2. decembra v bratislavskom Istropolise, už majú svojich víťazov. V súťaži vyberala zahraničná odborná porota spomedzi dvanástich nápadov celkom v š ...

Biznis

Amazon bude prevážať dáta v kamiónoch. Chce tak ušetriť čas

05.12.2016 10:02

Na svojej používateľskej konferencii re:Invent predstavil Amazon nový spôsob, ako môžu zákazníci presúvať veľké objemy dát do jeho cloudovej služby Amazon Web Services (AWS). Pre veľké firmy, ktoré c ...

Biznis 1

Xiaomi vraj neutrpí poklesom predaja smartfónov, živia ho iné zdroje

02.12.2016 00:19

Prepad predaja smartfónov na čínskom trhu nebude mať významný dosah na spoločnosť Xiaomi, pretože bude kompenzovaný predajom inteligentných domácich spotrebičov a príjmami zo softvéru. Povedal to star ...

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

Kyocera - prve-zariadenia-formatu-a4-s-vykonom-a3

Najnovšie videá