Image
15.5.2016 0 Comments

Hi-Tech Cars: Audi A4 Avant

Stredná trieda prešpikovaná užitočnými technológiami

Nové Audi A4 modelového roku 2016 je oproti svojmu predchodcovi o 120 kilogramov ľahšie a svižnejšie, čo potvrdzuje jeho športový charakter, a napriek tomu si udržuje komfort a eleganciu. Exteriéru dominujú moderné ostré línie, oči upúta o niečo väčšia predná maska, členitejšie LED-kové svetlomety a ďalšie drobné úpravy, ktoré evokujú dynamickejší vzhľad. Pretiahnutý kvapkový tvar sa podpísal pod výrazne zlepšené aerodynamické vlastnosti, podľa výrobcu je koeficient aerodynamického odporu Cx pri verzii sedan len 0,23, pri verzii kombi, čo je nami testovaný Avant, to je 0,26.

A4 Avant s motorom, ktorý disponuje výkonom 140 kW, zrýchľuje z 0 na 100 km/h za 7,9 sekundy, maximálnu rýchlosť dosiahne pri hodnote 231 km/h so spotrebou 4,2 litra na 100 kilometrov a emisiami 109 gramov CO2 na kilometer. K zníženiu spotreby paliva o 21 % prispievajú modifikácie prevodových stupňov, karosérie, podvozka a použitie pneumatík s optimalizovaným valivým odporom.  Nová sedemstupňová prevodovka S tronic sa vyznačuje vysokou účinnosťou. Zníženie trenia, pokles hmotnosti a účinnejšie zásobovanie olejom umožňujú dosiahnuť veľmi nízke voľnobežné otáčky. Prepracovaná konštrukcia náprav, výborné pruženie s nastaviteľnými tlmičmi, ktoré odfiltrujú aj dosť rozbitú cestu, prispievajú k vysokej kultivovanosti jazdy.

Nás však asi najviac zaujímala digitálna výbava. Upútal nás napríklad prístrojový panel Audi Virtual cockpit s 12,3-palcovým LCD displejom, ktorý zobrazuje komplexné informácie z navigácie, zo systému infotainment vrátane on-line služieb až po grafické zobrazenie niektorých asistenčných systémov. Na spodnom okraji je umiestnené zobrazenie vonkajšej teploty, hodín, prejdených kilometrov, upozornenia a informačné symboly. Virtuálny prístrojový panel sa ovláda pomocou multifunkčného volantu. Pomocou multifunkčného volantu môže vodič prepínať medzi dvoma režimami zobrazenia. V režime infotainment dominuje centrálne okno s mapou navigácie alebo zoznamami funkcií pre telefón, rádio a audio. V klasickom zobrazení vystupujú do popredia otáčkomer a rýchlomer, stredné okno je menšie.

Sériovo dodávané MMI rádio plus s ôsmimi reproduktormi je vybavené slotom na pamäťové karty SDXC a vstupom AUX a USB, rozhraním bluetooth a hlasovým ovládaním telefónu a rádia. Displej MMI má 8,3" farebný displej s rozlíšením 1024 × 480 pixelov. Centrálny prvok ovládacieho konceptu MMI je otočné tlačidlo.

Štruktúra menu dostala úplne nový koncept. Ovládanie systému teraz pripomína plošnú hierarchiu smartfónu. V strede terminálu je umiestnené otočné tlačidlo s MMI touch, ktoré lemuje krúžok s bielym podsvietením. Citlivá dotyková plocha slúži na zadávanie znakov a viacprstových gest, vďaka ktorým môžete používať napríklad funkciu priblíženia a oddialenia (zoom). Vyhľadávanie prostredníctvom systému MMI bolo tiež zjednodušené. Teraz stačí zadať niekoľko písmen a systém vám ponúkne relevantné návrhy, pričom toleruje chyby. Vyhľadávanie prebieha naprieč databázami, preto netreba zadávať cieľovú krajinu. Okrem toho je už počas zadávania cieľa k dispozícii náhľad mapy.

Hlasové ovládanie bolo takisto zdokonalené. Preto teraz môžete prostredníctvom bežných viet vytočiť napríklad telefónne číslo zo zoznamu kontaktov alebo zadať cieľ do navigácie. Umožňuje aj diktovanie krátkych textových správ. Integrovaný hotspot Wi-Fi umožňuje pasažierom surfovať, streamovať a posielať e-maily až ôsmimi pripojenými mobilnými zariadeniami. Paleta služieb Audi connect siaha od navigácie prostredníctvom Google Earth a Google Street View cez on-line dopravné informácie a vyhľadávanie parkovacích miest až po prístup k sociálnej sieti Twitter, ktorá je prispôsobená na používanie v automobile.

Na želanie je v ponuke otváranie zadných dverí prostredníctvom gesta. Senzor priblíženia integrovaný do zadného nárazníka reaguje na jemný pohyb nohy, dvere batožinového priestoru sa automaticky odomknú a zamknú, keď systém identifikuje kľúč od vozidla. Audi A4 Avant ponúka okrem toho elektrické ovládanie veka batožinového priestoru, ktorý sa dá takisto zatvoriť prostredníctvom gesta.

Na želanie dodávaný Bang & Olufsen Sound System s 3D zvukom využíva 16-kanálový zosilňovač s výkonom 755 W, ktorý riadi 19 reproduktorov. Algoritmus prepočítava informácie pre tretiu dimenziu zo stereofónnych nahrávok alebo nahrávok 5.1 a upraví ich pre jednotlivé reproduktory. 

Head-up displej premieta na čelné sklo dôležité informácie,  ako napr. aktuálnu rýchlosť, dopravné obmedzenia či pokyny z navigácie. Displej TFT podsvietený bielou LED diódou vytvára farebný obraz. Dve asférické zrkadlá ho zväčšujú a otáčajú, pričom vyrovnávajú optické skreslenie, ktoré je spôsobené geometriou čelného skla. Vodiči vyššej postavy však neuvidia celé zorné pole, pretože rozpätie uhlov zobrazenia je pomerne úzke. Môžu si však vybrať, ktoré informácie sa majú zobraziť na displeji, a takisto nastaviť výšku a jas zobrazenia.

Na želanie dodávaný systém Audi smartphone interface prináša platformy Apple Car Play a Android Auto. Ak prostredníctvom portu USB pripojíte mobilný telefón s operačným systémom iOS alebo Android (iOS od verzie 7.1, Android od verzie 5.0 Lollipop), môžete prostredníctvom samostatného menu MMI používať aplikácie a funkcie smartfónu, ako je navigácia, telefonovanie, hudba a vybrané aplikácie ako Spotify a WhatsApp.

Sériovo dodávaný bezpečnostný systém Audi pre sense city sleduje prostredníctvom kamery na čelnom skle ostatné vozidlá a chodcov. V rozsahu rýchlosti do 85 km/h a v maximálnej vzdialenosti do 100 metrov varuje vodiča pred hroziacim nárazom v niekoľkých krokoch. Ak je to nevyhnutné, vozidlo úplne zastaví. V rámci možností systému a pri rýchlosti do 40 km/h môže pomôcť úplne sa vyhnúť nehode. Pri vyšších rýchlostiach (do 85 km/h) môže znížiť nárazovú rýchlosť vďaka výstrahe a zásahu brzdového systému.

Voliteľne dodávaný systém Audi pre sense basic využíva informácie z rôznych systémov vozidla. Ak zaznamená nestabilitu pri jazde, aktivuje preventívne bezpečnostné opatrenia pre pasažierov. Predné bezpečnostné pásy sa elektricky pritiahnu, okná vrátane strešného sa zatvoria. Okrem toho sa zapnú výstražné svetlá. Ak sa už nárazu nedá vyhnúť a systém rozpozná nehodu, brzdový asistent pomáha vodičovi cieleným brzdením zabrániť vzniku šmyku a následným kolíziám.

Štandardom je aj funkcia odporučenia prestávky, ktorá je súčasťou informačného systému vodiča. Analyzuje správanie vodiča a varuje ho vtedy, keď zaznamená znaky začínajúcej nepozornosti. Nastaviteľný obmedzovač rýchlosti obmedzí rýchlosť na hodnotu nastavenú vodičom v rozsahu od 30 do 250 km/h.

Na želanie dodávaný adaptívny tempomat s funkciou Stop&Go vrátane asistenta jazdy v dopravnej zápche udržiava odstup od vozidla idúceho vpredu, pričom si vodič môže vybrať z piatich úrovní odstupu a nastaviť si reguláciu zrýchlenia a dynamiky. Systém, ktorý využíva predovšetkým údaje z obidvoch predných radarových senzorov a kamery, pracuje v kombinácii s automatickou prevodovkou v plnom rozsahu rýchlosti od 0 do 250 km/h, pri manuálnej prevodovke sa aktivuje od rýchlosti 30 km/h.

Pri rýchlosti do 65 km/h pri pomalej premávke v kolóne môže prevziať riadenie vozidla asistent na jazdu v dopravnej zápche. Systém pracuje s radarovými a ultrazvukovými senzormi a prednou kamerou. Smer automobilu reguluje jemnými zásahmi do riadenia a v rámci možností systému sleduje kolónu idúcu pred sebou. Asistent na jazdu v dopravnej zápche sa pritom orientuje podľa vodorovného značenia a ostatných vozidiel na ceste.

Keď asistent na jazdu v dopravnej zápche dosiahne svoje systémové obmedzenia, napríklad keď sa vozidlá opäť rozbehnú alebo nasleduje prudká zákruta, musí vodič opäť prevziať riadenie vozidla. Systém ho na to upozorňuje vo viacerých krokoch. Pri poslednom opatrení model A4 Avant bezpečne samostatne zastaví.

Prediktívny asistent efektívnej jazdy využíva údaje o trase aj vtedy, keď je navigácia vypnutá, aby upozornil vodiča na situácie, pri ktorých by mal znížiť rýchlosť. Rozpoznáva zákruty, kruhové objazdy a križovatky, úseky s klesaním, obce alebo dopravné značky – v mnohých prípadoch skôr, ako ich zaregistruje vodič. Prediktívny asistent efektívnej jazdy môže na cestách prvej triedy znížiť spotrebu paliva až o desať percent.

Systém Audi active lane assist pomáha vodičovi od rýchlosti 65 km/h udržať vozidlo v jazdnom pruhu. Jeho najdôležitejší zdroj údajov je kamera vpredu, ktorá rozpoznáva vodorovné značenie cesty. V prípade, že sa A4 Avant približuje k jazdnému pruhu bez zapnutia smerového svetla, pomáha vodičovi jemnými zásahmi do riadenia udržať vozidlo v jazdnom pruhu. 

Asistent na vyhýbanie sa prekážke sa aktivuje vtedy, keď musíte obísť prekážku, aby ste sa vyhli nehode. Asistenčný systém prepočíta na základe údajov z prednej kamery, adaptívneho tempomatu a radarových senzorov najvhodnejšiu stopu, pričom zohľadňuje odstup, šírku a polohu vpredu idúceho vozidla. Jeho prvá akcia je výstražné pribrzdenie, ktoré vodiča upozorní na nebezpečenstvo. Hneď ako vodič začne otáčať volantom, systém ho cielenými zásahmi do riadenia podporuje pri nevyhnutnej zmene jazdného pruhu.

Asistenčný systém na odbočovanie kontroluje protiidúce vozidlá pri odbočovaní vľavo pri rýchlosti od dvoch do desiatich km/h. V nebezpečnej situácii spomalí vozidlo až do úplného zastavenia. Systém sa aktivuje zapnutím smerového svetla na odbočenie vľavo. Asistenčný systém dokáže rozpoznávať dopravné značky na základe informácií z kamery, ktoré graficky zobrazuje na head-up displeji.

Asistent zmeny jazdného pruhu podporuje vodiča pri zmene jazdného pruhu od rýchlosti 15 km/h, pričom využíva dva zadné radarové senzory, ktoré majú dosah asi 70 metrov. Ak sa k vám vysokou rýchlosťou približuje iné vozidlo alebo sa nachádza v slepom uhle, rozsvieti sa výstražná LED dióda v kryte príslušného spätného zrkadla. Ak vodič aj napriek tomu zapne smerové svetlo, LED dióda začne blikať jasnejším svetlom ešte rýchlejšie.

Asistent pri vystupovaní je systém, ktorý upozorňuje na nebezpečenstvo pri vystupovaní z vozidla. Vstupuje do hry vtedy, keď A4 Avant zastaví. Ak sa po zaparkovaní približujú k autu zozadu iné vozidlá alebo cyklisti (registruje pohybujúce sa kovové predmety), upozorní všetkých pasažierov na nebezpečenstvo pri otváraní dverí. Na upozornenie využíva LED osvetlenie v priestore vnútorných kľučiek dverí (obrysové osvetlenie). V situácii, ktorú vyhodnotí ako nebezpečnú, sa LED-ky rozžiaria červeným svetlom. Systém zostane v pohotovosti ešte asi tri minúty po vypnutí zapaľovania.

Parkovací asistent monitoruje okolie vozidla prostredníctvom štyroch kamier, ktorý na displeji systému MMI zobrazuje rôzne pohľady vrátane pohľadu zhora a 180-stupňových pohľadov spredu a zozadu. Cúvanie uľahčujú pomocné čiary na displeji. Monitorovací systém celého okolia vozidla prostredníctvom štyroch kamier je mimoriadne užitočný pri neprehľadných výjazdoch a parkovacích miestach alebo pri cúvaní v kombinácii s asistentom na sledovanie vozidiel prichádzajúcich zo strán.

Technické parametre:

Model: A4 Avant             
Motor: 2.0 TDI  
Prevodovka: S tronic      
Výkon: 140 kW (190 PS)
Palivo: diesel
Základná cena: 43 850 EUR
Cena testovaného modelu: 72 174 EUR

 

 

 

 

Zobrazit Galériu

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Magazín

Farebná tlač v profesionálnej kvalite pre každého

08.11.2016 00:00

OKI Smart Colour Solutions Event  Spoločnosť OKI sa posledné tri roky orientovala najmä na multifunkčné tlačiarne do kancelárskeho prostredia a posunula sa od predaja produktov k predaju komplexných ...

Magazín

Ako na výrobu technologických produktov v Číne

08.11.2016 00:00

Ste startup, ktorý ukončil vývoj produktu a chystá sa na veľkosériovú výrobu? Hľadáte dodávateľa, ktorý vám ponúkne čo najlepšie podmienky? Poďte sa pozrieť, ako sa vyrába v Číne. O praktické skúseno ...

Magazín

Budúcnosť patrí high-endu

08.11.2016 00:00

Ako naznačujú výsledky prieskumov trhu agentúry CIPA (Camera & Imaging Product Association), predaj digitálnych fotoaparátov od roka 2010 vytrvalo klesá. Z pôvodných 121,5 milióna kusov do roku 20 ...

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

Kyocera - prve-zariadenia-formatu-a4-s-vykonom-a3

Najnovšie videá