Image
23.6.2014 0 Comments

Google umožní end-to-end šifrovanie e-mailov. Blíži sa koniec cielenej reklamy?

gmail_security copy.jpg Získavanie a následné využívanie používateľských dát na cielenú reklamu je pre Google hlavný zdroj príjmov. Čo však bude spoločnosť robiť v prípade, že o tieto dáta príde?

Google uvoľnil ranú verziu nového nástroja na plnohodnotné end-to-end šifrovanie e-mailov. Ide o vysoko účinnú metódu, ktorá poštu zakóduje ešte predtým, než odíde z prehliadača, a ponechá ju v tomto stave, kým správu nedešifruje jej príjemca.

Technológia umožňuje používať na zabezpečenie e-mailovej komunikácie súkromný kľúč, ku ktorému má prístup iba jeden konkrétny používateľ. Ani prevádzkovateľ e-mailovej služby, v tomto prípade Google, si teda nemôže prečítať obsah cudzej správy.

Google týmto krokom určite potešil používateľov požadujúcich pre svoje informácie vyššiu úroveň zabezpečenia. Na druhej strane však Googlu vážne hrozí, že príde o významný zdroj svojich príjmov, pretože sa pri cielení internetovej reklamy bude musieť zaobísť bez dát, ktoré doteraz získaval skenovaním e-mailovej komunikácie svojich používateľov. Podobne zbiera dáta aj Yahoo, zatiaľ čo Microsoft takéto konanie popiera.

Nástroj je tak podľa názoru niektorých expertov v priamom rozpore s obchodným modelom Googlu. Spoločnosť sama však predpokladá, že o novú funkcionalitu bude mať záujem len malá skupina používateľov, ktorá navyše nástroj bude využívať len na vysoko citlivú komunikáciu.

V Gmaile bude možné nástroj používať v rámci súčasného používateľského rozhrania. Google pripravuje takisto verziu v podobe samostatnej aplikácie, ktorá bude dostupná voľne na stiahnutie z obchodu Chrome Web Store.

Šifrovanie komunikácie metódou end-to-end už spôsobuje vrásky aj vládnym organizáciám, ktoré po novom budú musieť na získanie obsahu cudzích e-mailov zacieliť priamo na koncového používateľa. Poskytovateľ služby, na ktorého sa obracali doteraz, totiž nebude mať prístup k súkromnému kľúču. Na druhej strane sa tým Googlu možno uľaví, pretože už nebude musieť vybavovať početné žiadosti o poskytnutie používateľských dát.

Ako sa zdá, pre Google má teda zavedenie novej funkcie svoje plusy aj mínusy. Ak funkciu prijme za svoju veľké percento používateľov, bude prevažovať skôr negatívna stránka, pretože Google príde o jednu z možností, ako svoju službu speňažiť. Cielené reklamy pravdepodobne už nebudú také cielené ako dnes, čo vo výsledku spôsobí aj pokles príjmov.

Google by nakoniec musel upraviť svoj obchodný model. Mohlo by sa napríklad stať, že spoplatní funkcie a nástroje, ktoré doteraz poskytoval zadarmo. Jednou z možností by bolo spoplatniť práve end-to-end šifrovanie.

Než sa však nový nástroj dostane do obehu, bude to ešte nejaký čas trvať. V súčasnosti existuje len v podobe zdrojového kódu a Google zatiaľ nezverejnil ďalší harmonogram vývoja celej služby.

Zdroj: ComputerWorld


Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Bezpečnosť 1

Ministri dopravy únie schválili prvé celoeurópske bezpečnostné pravidlá pre drony

05.12.2016 00:10

Ministri dopravy krajín Európskej únie schválili úpravu pravidiel v oblasti civilného letectva. Bezpečnosť v doprave bola pritom hlavnou témou zasadnutia, ktorého sa za predsedajúcu krajinu zúčastnil ...

Bezpečnosť 1

FSB: Ruským bankám hrozia kyberútoky zo zahraničia

03.12.2016 00:05

Ruská Federálna bezpečnostná služba (FSB) varovala, že bližšie nešpecifikované zahraničné tajné služby plánovali sériu kybernetických útokov na ruský bankový systém. FSB údajne identifikovala servery ...

Bezpečnosť 1

Elektrické autá budú musieť pri nízkych rýchlostiach vydávať umelý zvuk, aby neohrozovali chodcov

29.11.2016 00:22

Podľa nového nariadenia vydaného americkým Národným úradom pre bezpečnosť cestnej premávky budú musieť byť elektrické a hybridné vozidlá hlučnejšie počas jazdy pri nízkej rýchlosti. Má sa tým zabrániť ...

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

Kyocera - prve-zariadenia-formatu-a4-s-vykonom-a3

Najnovšie videá