15.4.2015 0 Comments

GfK Neuromarketing – kombinácia 5 metód prináša exotické, avšak dostupné ovocie

Neuromarketing mal v Čechách i na Slovensku svoj najväčší boom okolu roku 2010, keď vlna biometrického merania zážitku pri sledovaní (primárne) TV reklamy bola niečím novým, zaujímavým, čiastočne tajomným a tiež otvárajúca otázku etiky v zmysle „Čo všetko sa vlastne dá objaviť?" S realizovanými štúdiami sa však po krátkom čase objavila otázka menej honosná - dokáže pridaná hodnota neurovedy vykompenzovať také vysoké náklady?

GfK dlho hľadalo spôsob merania emočného zážitku pomocou neuromarketingu. Po rokovaniach s americkou spoločnosťou sa ale v roku 2012 rozhodlo ísť vlastnou cestou - nájsť tím odborníkov z Čiech, nastaviť optimálnu kombináciu metód pre zaručenie správnej interpretácie biometrie a znížiť cenu takmer o polovicu.

Prvým krokom bolo nájdenie vhodného partnera, ktorým sa stala česká firma spolupracujúca s brnenským Vysokým učením technickým. Odbornosť mladých vedcov rovnako ako ich prístup k rozvoju neuromarketingových metód pomohol k získaniu dotačného voucheru Juhomoravského inovačného centra.

GfK zvolilo pri neuromarketingu akademickejší prístup - cestu postupných pilotáží svojho nástroja. V septembri 2012 sa zrealizovalo overenie jednotlivých metód, v prvom kole sa okrem štandardného EEG, kožného odporu a očnej kamery objavilo zjednodušené EKG (fotopletysmograf, prístroj merajúci srdcovú variabilitu), telesná teplota a elektrookulograf (zariadenie na snímanie napätia v očných svaloch).

Po analýze výstupov z jednotlivých zdrojov sa konečný počet metód ustálil na 5. Elektrookulogram, predovšetkým kvôli diskomfortu respondentov s nalepenými senzormi okolo očí, musel skupinku opustiť. Pomyselným šiestym členom však zostal klasický hĺbkový rozhovor, umožňujúcí porovnánie subjektívnych názorov, pocitov a preferencií s reálne nameranými hodnotami neuro dát.

Presne o rok neskôr sa zrealizovalo druhé testovanie GfK Neuromarketingu, tentokrát už na konkrétnych klientoch, ktorí do reklamného bloku vybrali svoje najdiskutovanejšie spoty. Tak mohla jedna z popredných bánk vybrať vhodnejší štýl komunikácie, významný pivovar nájsť kritické scény rozporuplne prijatého spotu a nadnárodné nakladateľstvo vylepšiť prezentáciu časopisu.

Na jeseň 2014 si GfK Neuromarketing zvolila ako nástroj na optimalizáciu svojich spotov tiež Skupina ČEZ. Zaujímavým zistením výskumu bol nesúlad nameraných emócií s výpoveďami z hĺbkových rozhovorov. Práve v tomto bode sa najviac ukazuje kľúčový prínos neuromarketingu - ľudia totižto spravidla pri testoch TV reklamy nehovoria pravdu. Buď si ju neuvedomujú, alebo sa ju snažia skryť v snahe popri vlastnej oplyvniteľnosti „hlúpou reklamou". Kľúčovým zistením štúdie potom bol moment nevhodného prepojenia vizuálnej stránky s audiom (voiceoverem), ktorý spôsoboval v mnohých prípadoch nepochopenie produktu a jeho hlavnej výhody. K úprave stačilo málo a celá scéna potom úplne ináč vyznela. Prínos GfK Neuromarketingu potvrdil aj vedúci skupiny Zákazníckej skúsenosti a výskumu Michal Svoboda: „Pekne sa ukázalo, ako neuro môže významne doplniť tradičné metódy, tie rozdiely od in-depthov boli veľmi ilustratívne."


Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Tlačové správy

Asseco Central Europe po 10 rokoch sťahuje akcie z poľskej burzy

05.12.2016 10:13

Prvá slovenská firma priamo kótovaná na zahraničnej burze sťahuje svoje akcie z trhu. Po desiatich rokoch na varšavskej burze totiž končí skupina Asseco Central Europe, ktorá síce stále sídli v Bratis ...

Tlačové správy

Huawei spúšťa vianočnú kampaň „#BePresent: odložte smartfóny a venujte sa svojim blízkym“

05.12.2016 09:10

Spoločnosť Huawei, tretí najväčší svetový výrobca smartfónov, spúšťa vianočnú kampaň #BePresent. Tá vyzýva ľudí, aby cez Vianoce odložili mobilné telefóny a trávili čas so svojimi blízkymi. Tým skutoč ...

Tlačové správy 1

WiFi v taxíku? HOPIN s Orangeom ho prinášajú bezplatne

05.12.2016 09:00

HOPIN v spolupráci s Orangeom prinášajú zákazníkom vyšší komfort pri cestovaní a možnosť byť #vsadeonline. Vo vybraných vozidlách bude dostupné bezplatné WiFi pripojenie. Celkovo 15 vozidiel HOPIN ta ...

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

Kyocera - prve-zariadenia-formatu-a4-s-vykonom-a3

Najnovšie videá