Image
7.10.2014 0 Comments

GeForce GTX 980

Maxwell2-die.jpg Testujeme horúcu novinku - najvýkonnejšieho reprezentanta novej generácie grafických čipov od spoločnosti NVIDIA. GeForce GTX 980 sa na trh dostáva v mnohých vyhotoveniach a my sme na testy tesne pred uzávierkou dostali čerstvú novinku v podobe verzie GIGABYTE N980G1 Gaming-4GD.

Grafiky GIGABYTE, zdá sa, preberajú značenie od nového názvoslovia základných dosiek, kde G1 Gaming označuje najvyšší herný model. Táto verzia karty má s referenčným návrhom spoločnosti NVIDIA spoločného navonok len málo, využíva totiž veľmi výkonné chladenie WINDFORCE 3X 600W, vďaka ktorému si môže dovoliť bezpečne pracovať na vyšších frekvenciách. Týmto krátkym úvodom chceme povedať, že sme v testovacej zostave mali grafiku, ktorá aj medzi GTX 980 vyčnieva z radu ešte vyšším výkonom. Niet sa teda čo čudovať, ako dopadli naše výkonové merania...

Víťaz testov PC REVUE

GeForce GTX 980 by ich zrejme vyhrala v každom vyhotovení, v tejto pretaktovanej verzii, ktorá má základné takty jadra nastavené na 1228 MHz, respektíve 1329 MHz v režime Boost (oba zvýšené o viac než 100 MHz oproti základnej verzii), však doslova odskakuje výkonom od doterajšieho rekordmana v podobe pretaktovanej GeForce GTX 780 Ti. Treba nám vôbec takýto vysoký výkon?

Pri momentálnych trendoch dostávame pocit, že áno. Pokiaľ teda plánujete pracovať s poriadne veľkou zobrazovacou plochou s vysokým rozlíšením. V niektorých hrách sa pri rozlíšení full HD už ukazuje ako limitujúci skôr procesor, veď aj takáto silná grafika predbieha v počte nameraných priemerných FPS svojho predchodcu len veľmi tesne, čoho príkladom sú v našej tabuľke staršie tituly Crysis.

Naopak, v tých najnáročnejších tituloch a v benchmarku 3DMark vidno reálny výkonový rozdiel medzi generáciami a rovnaký rozdiel by sme videli aj vo vyšších rozlíšeniach. S nástupom kvalitných herných monitorov s rozlíšením 2560 × 1440 a nesmelým vystrkovaním rožkov 4K monitorov bude extrémny výkon potrebný stále viac, to isté bude platiť aj po príchode titulov založených na najnovších herných enginoch, ako napríklad očakávaný Unreal Engine 4.

Takže ak hľadáte GPU čisto podľa výkonu a stačí vám hrať sa vo full HD, nemusíte ísť vyššie než po modely GeForce GTX 770, prípadne jej nástupcu GTX 970, ktoré čoskoro tiež otestujeme, či Radeon R9 280X. No pokiaľ máte vyššie ambície a v prasiatku našetrené dosť na modernejší monitor, oplatí sa vám investovať do rýchlejších modelov. A GTX 980 si v tomto ohľade dokáže obhájiť investíciu ešte jednou výhodou: neuveriteľne dobrými prevádzkovými vlastnosťami.

1.jpg

2.jpg

3.jpg

GIGABYTE N980G1 Gaming-4GD: vysokovýkonný chladič a veľký výber výstupov - 2 × DVI-D, 3 × DisplayPort, 1 × HDMI

Pri prvých meraniach sme sa pýtali, ako to NVIDIA dokázala. Nemohli sme uveriť, že jasne najvýkonnejšia karta z high-end modelov má z nich aj najmenšiu spotrebu a najmenej sa zahrieva. Iste, teploty môžeme pripísať na vrub podarenému chladeniu od firmy GIGABYTE, ale aj tak maximálna teplota po dlhodobej záťaži len 61 °C znamená veľký pokrok na strane architektúry a výroby čipu. Rovnako spotreba len 380 W pre celú zostavu v plnej záťaži je číslo nižšie, než sme namerali pri GTX 770, a takmer o 100 W nižšie, než predviedol najvýkonnejší Radeon R9 290X vo vyhotovení Sapphire Tri-X. Úžasný výsledok doplníme potešujúcou správou o hluku z karty - síce nepatrí k najtichším, no zároveň ani nie je prehnane hlučná a aj plný výkon zvýši hlasitosť chladenia len o 3 dBA. Aj vy chcete vedieť odpoveď na otázku, ako to NVIDIA dokázala?

Tajomstvo je v architektúre

Odpoveďou je architektúra Maxwell, presnejšie Maxwell verzie 2. Prvú iteráciu sme spoznali cez grafiky GTX 750 a GTX 750 Ti, ktoré sme chválili pre ich skvelú spotrebu a tichý a chladný chod. NVIDIA túto architektúru zlepšila a rozšírila na veľký výkonný čip GM204. Áno, 204, nie 200, čo podľa značenia v predošlých generáciách znamená, že sa ešte dočkáme výkonnejšej verzie s vyšším počtom jadier CUDA, zrejme s prívlastkom Ti. A možno sa objaví aj nejaký ten Titan 2. Toto je aj vysvetlenie, prečo GTX 980 operuje len s 2048 jadrami CUDA, zatiaľ čo jej predchodca ich má spolu 2880. Novinka zaostáva aj v počte textúrovacích jednotiek, len 120 oproti 240 pri GTX 780 Ti, má dokonca užšiu pamäťovú priepustnosť (256 oproti 384-bitovej šírke). Vedie však v dvoch dôležitých parametroch - TDP má len 165 W oproti 250 W a pracuje na podstatne vyšších frekvenciách. A vy už viete, že na výkonový trón toto stačí. Aspoň dobre vidno, aký silný efekt na výkon GPU má dobre navrhnutá architektúra.

Dôvod, prečo v spoločnosti NVIDIA tak urputne pracovali na znížení spotreby a celkovom zefektívnení GPU, je stagnácia výroby, presnejšie obmedzenia v podobe výrobného procesu. Starý známy 28 nm proces je totiž s nami už 4 roky, nebývalo dlhý čas. A kde sa nedá šetriť energia zmenšovaním tranzistorov, musí sa na vec ísť od architektúry. Tu sa zapracovalo hlavne na výkone jadier CUDA, ktoré vraj majú o 40 % vyšší výkon než pri architektúre Kepler. Tu leží vysvetlenie, prečo 2048 jadier stačí na porazenie 2880. Ďalšie zefektívnenie prišlo z hľadiska šetrenia dátovej priepustnosti pamäte, kde NVIDIA využíva delta kompresiu, teda kompresiu farebnej informácie na základe rozdielov. Aktuálna tretia generácia tejto technológie znižuje nároky na priepustnosť až o 25 %.

Maxwell 2 prináša aj niekoľko nových grafických funkcií, z ktorých nás najviac zaujali dva nové spôsoby antialiasingu. Multi-Frame Antialiasing spracúva viacero vyrenderovaných snímok podľa ich rozdielov, čím si vie čiastočne ušetriť prácu (zatiaľ málo podporované pri hrách). Dynamic Super Resolution zase renderuje scénu vo vyššom rozlíšení a následne škáluje nadol do vášho rozlíšenia, čo sa hodí na využitie prebytočného výkonu pri starších hrách a funguje aj bez podpory zo strany hry. Nechýba ani podpora Direct3D verzií 11.2 a 11.3, ako aj jedna funkcia nad špecifikácie DirectX, ktorou je VXGI - Voxel accelerated Global Illumination. Ide o metódu simulácie realistického nasvietenia, ktorá je veľmi škálovateľná a dokáže pracovať aj na staršom hardvéri a na novšom s akcelerovanou podporou potom dokáže predviesť kvalitnejšiu verziu efektu. Podporovaná bude v Unreal Engine 4 aj niekoľkých ďalších enginoch ešte tento rok. Zaujímavá novinka je aj zásadné zlepšenie podpory headsetov na virtuálnu realitu. NVIDIA úzko spolupracuje s vývojármi Occulus Rift a s GTX 980 uvádza technológiu VR Direkt, zameranú práve na zlepšenie zobrazovania virtuálnej reality. Medzi hlavnými výhodami je zníženie zobrazovacej latencie a podpora VR SLI, keď jedna karta renderuje obraz pre jedno oko.

Zhrnutie: Zaujímavý zoznam nových funkcií, extrémny výkon pri výbornej efektivite a prevádzkových vlastnostiach - NVIDIA má skrátka najsilnejšie a pritom vcelku rozumné GPU. Už čoskoro sa detailnejšie pozrieme na GeForce GTX 970, druhú novinku založenú na GM204, a zároveň na ich konkurenta v podobe Radeonu R9 285. Pevne veríme, že ani AMD nás nebude dlho napínať so svojou novou generáciou a uvedie Radeony triedy R9 3xx čoskoro. Tento súboj iste nechcú zmeškať.

Pretaktovanie GTX 980

Hlavná otázka znie: Pretaktúva sa veľký čip s architektúrou Maxwell 2 rovnako skvele ako malé čipy s Maxwell 1? Odpoveď je áno, ba možno aj lepšie. NVIDIA síce stále obmedzuje pretaktovanie hornou hranicou TDP, cez ktoré vás karta nepustí. Táto hodnota je 125 % TDP a vďaka skvelým spotrebným vlastnostiam karty vás nechá ísť až nad 1350 MHz takty jadra. To znamená frekvencie Boost cez 1450 MHz a občasné skoky až niekam k 1,5 GHz! Toto všetko pri napätí 1,25 V a aj v pretaktovanom stave má GTX 980 nižšiu spotrebu aj teplotu než R9 290X. Veľký priestor na pretaktovanie ponúka aj pamäť, takže celkový výkonový zisk z manipulácie s frekvenciami môže dosiahnuť až neuveriteľných 20 %.

Test GTX980 - nahlad 01-2.jpg

Nameraný výkon a prevádzkové vlastnosti testovaných kariet


Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

Kyocera - prve-zariadenia-formatu-a4-s-vykonom-a3

Najnovšie videá