SAMSUNG_022024A Advertisement SAMSUNG_022024A Advertisement SAMSUNG_022024A Advertisement

Formula E – elektrická budúcnosť motošportu?

Archív NXT
0

Oficiálne preteky FIA pod označením Formula E sa začínajú o pár dní, presne 13. septembra vPekingu apotrvajú až do 15. júna budúceho roka. Majú predstavovať budúcnosť motošportu, pretože Formula E bude využívať iba autá selektrickým pohonom. Práve sezóna 2014 – 2015 bude inauguračná pre seriál pretekov, ktorý bude mať oficiálne označenie FIA Formula E Championship (oficiálny web FIAFormulaE.com).

Myšlienka tohto projekt sa zrodila vroku 2012 stým, že čím skôr má prísť na okruhy (najmä tie mestské) elektrická formula shlučnosťou iba oniečo väčšou ako bežné auto. Prvým testovacím jazdcom bol Lucas di Grassi, dnes je jasné, že vo Formule E bude štartovať 10 tímov. Pôvodná myšlienka bola dostať Formulu E ztradičných okruhov F1 do miest. Aj keď sa to nepodarilo úplne, preteky e-Prix spriemernou dĺžkou okruhu 2,5 ÷ 3 km sa uskutočnia v10 mestách – od Pekingu cez Buenos Aires aLos Angeles až po Berlín aLondýn na starom kontinente (pozri mapu).


Kalendár podujatí FIA Formula E Championship – chystáte sa na niektorý pozrieť?

Povinný pit stop svýmenou monopostu

Spolu desať tímov sjazdcami slicenciou Grade B azároveň FIA eLicence zabojuje vdesiatich pretekoch. Celú flotilu bude tvoriť 20 jazdcov a40 áut (1 tím = 2 jazdci, 1 jazdec = 2 autá), každý jazdec zkaždého tímu bude mať kdispozícii dve autá. Zaujímavé je, že každý tím musí dať svoje auto kdispozícii na kúpu iným stajniam za maximálnu cenu 350000 USD. Každý tím má 9 oficiálnych testovacích dní, ztoho 5 pred sezónou (testy sa uskutočnili od júla do augusta 2014 vo Veľkej Británii), 2 počas sezóny a2 po sezóne. Akékoľvek iné testovanie je zakázané. Zrýchlenie z0 na 100 dosiahne Formula E za 3 sekundy, pričommaximálna rýchlosť je obmedzená na 225 km/h, hlučnosť monopostu je podľa prvých informácií 80 dB. Na porovnanie, bežný automobil vprevádzke dosahuje hlučnosť 70 dB, autobus 90 dB amonopost bežnej „benzínovej“ F1-ky dosahuje pri pretekoch 130 dB. Paradoxne zbezpečnostných dôvodov bude musieť monopost vydávať umelo vytvorený zvuk zo svojich reproduktorov, keď bude prechádzať cieľovou rovinkou, ako ajvboxoch, aby neohrozil ľudí v týchto miestach. Ak sme sa už pristavili pri boxoch, netreba zabudnúť ani na trocha nevšedný pit stop. Ten bude povinný počas pretekov avpraxi bude znamenať presadnutie zauta Ado auta B (dva identické monoposty pre každého jazdca). Výmena je prozaická – batérie nevydržia poháňať Formulu E počas celých pretekov. Počas pit stopu sa nebudú meniť batérie, ale celé auto. Dĺžka pretekov bola stanovená na 45 minút.

FRONT_SIDE_4K.jpg

Tento monopost Formuly E je iba omálo hlučnejší ako bežný automobil na cestách. Pritom vsebe ukrýva max. výkon 200 kW.

Fanúšik pridá monopostu na výkone

Maximálny výkon monopostu (s rozmermi max. 5000 × 1800 × 1200 mm) bude obmedzený na 200 kW (268 konský síl) skrútivým momentom 230 Nm. Celá hmotnosť je obmedzená na 800 kg aj s jazdcom, pričom max. hmotnosť batérií je stanovená na 200 kg. Zaujímavé bude, že tento výkon bude dostupný iba počas testovacích akvalifikačných kôl, počas pretekov bude maximálny výkon obmedzený na tzv. race režim (niektoré zdroje ho nazývajú aj power-saving) svýkonom 133 kW (178 konských síl). Zvyšných 67 kW (90 k) je označovaných ako push-to-pass atúto časť výkonu elektromotora McLaren bude možné využiť iba vo vyznačených úsekoch na trati. Úplná novinka, ktorou sa „elektrická“ formula odlišovať od klasickej F1, je interaktivita sdivákmi. Aká? Môžete hlasovať za jazdca, ktorý aj vďaka vášmu hlasu získa dodatočný výkon arýchlosť. FanBoost je funkcia, ktorá umožní používateľom odovzdať hlas cez oficiálnu stránku podujatia, Facebook, Twitter, Sina Weibo asamostatnú aplikáciu Formuly E – hlasovať môžete za svojho obľúbeného jazdca. Traja piloti snajväčším množstvom hlasov získavajú 2,5/5-sekundovú výhodu vpodobe power boost, teda zhodných 67 kW výkonu elektromotora navyše. Či to bude 2,5 alebo 5 sekúnd, sme sami zvedaví, rôzne oficiálne zdroje na oficiálnej stránke hovoria inak. Každopádne je to prvýkrát, keď ako divák budete môcť reálne pridať výkon jazdcovi na trati. Aplikácia Formuly E by mala byť kdispozícii na stiahnutie od 1. septembra. Včase tvorby článku ešte nebola dostupná. Elektromotory pochádzajú výlučne zdielne McLaren, majú náhon na predné kolesá aje zakázané používať trakčnú kontrolu. Zakázaný je aj telemetrický prenos údajov apovinné je logovanie všetkých dát zmonopostu. Každá e-formula bude mať na sebe tri kamery (podľa niektorých zdrojov to bude jedna ztroch možných, iné hovoria, že to musia byť všetky tri). Prvým homologizovaným monopostom sa stal Spark-Renault SRT_01E. Ak sa do spustenia seriálu nič výrazné neudeje, budú všetci jazdci jazdiť na rovnakých monopostoch, srovnakými motormi asjasnými obmedzeniami výkonu či povinnou zastávkou vboxoch. Za 1. miesto je 25 bodov, posledné bodované miesto je desiate (1 bod). Každý jazdec tak získava vkaždom preteku (pokiaľ ho dokončí) vždy aspoň 1 bod. Abudú sa hodnotiť jednotliví jazdci, ale aj celé stajne.

track layout.jpg

Jeden z pretekov sa uskutoční vadministratívnom hlavnom meste Malajzie Putrajayi. Snahou FIA je dostať preteky zumelo vybudovaných tratí do miest – av Malajzii to vyzerá veľmi sľubne.

Formula E (FIA Formula E Championship) na prvý pohľad vyzerá ako zaujímavý koncept automobilových pretekov. Samozrejme, všetko ukáže až prax, ktorá sa začína o pár dní. Vybrané miesta zcelosvetového „turné“ sú lákavé, FIA sa snaží dostať preteky e-formúl do veľkých miest, pred ľudí. Zaujímavé bude sledovať technické obmedzenia, ktoré sa budú postupne určite pridávať, aešte zaujímavejšie bude pozorovať, aký vplyv bude mať FanBoost na výsledky jazdcov. Je zrejmé, že vďaka vyspelej elektronike bude mať FIA všetko dokonale pod palcom. Alebo nie?

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať