SAMSUNG_022024B Advertisement SAMSUNG_022024B Advertisement SAMSUNG_022024B Advertisement

Facebook aj Google menia pravidlá

Archív NXT
0

Nedávno som videl, ako si jeden známy nechal spraviť svoju knihu My Social Book. Tá vám z facebookového profilu „vydoluje" všetky vaše záznamy a premení ich na efektnú knihu. Môžete si urobiť pokusnú 25-stranovú knihu za 8 eur, prípadne 500-stranový „archív" v tvrdej väzbe za 136 eur.

Keď som v takejto knihe listoval, prebehol mi mráz po chrbte - skúste si ju dať spraviť a zistíte, čo všetko ste za posledné roky publikovali na sociálnej sieti. Či už priateľom, alebo priateľom vašich priateľov. Priveľa súkromia. A keď to spojíme so zmenou pravidiel, ktorú priniesli Facebook aj Google len pomerne nedávno, ilúzia, že na sociálnych sieťach máme svoje súkromie, je dávno preč. Kto je vlastníkom toho, čo na Facebooku či Google+ uverejňujeme? My ako autori daných príspevkov či fotografií? To je veľký omyl. Facebook aj Google+ začali využívať „informácie" z vašich profilov v reklamách či odporúčaniach na služby. Cieľ je jasný - zvýšiť príjmy z reklamy.

Reklama je výmenou za bezplatné služby

Nech sa na daný problém pozrieme z akéhokoľvek uhla pohľadu, výsledok je jasný. Facebook aj Google+ ponúkajú svoje služby zadarmo (a takto to aj zostane). Až 90 % ich obratu a zároveň príjmov sa tvorí z reklamy, z čoho kompenzujú náklady na prevádzku týchto služieb. Banerové kampane sú už dávnejšie na ústupe, na vzostupe je cielená reklama, prípadne odporúčania integrované priamo v reklamách. Vychádzame z dvoch predpokladov:

  1. Zadávatelia reklamy oveľa radšej investujú svoje peniaze do demograficky zacielenej reklamy (vyberú si mesto, vekovú skupinu, pohlavie, prípadne si vás roztriedia podľa vašich existujúcich záujmov) ako do nešpecifikovanej masy používateľov.
  2. Používatelia s omnoho väčšou pravdepodobnosťou kliknú na reklamu, v ktorej uvidia meno alebo fotografiu svojho známeho ako odporučenie, Like, +1 alebo čokoľvek podobné.

A presne preto Facebook aj Google zmenili svoje pravidlá používania, aby mohli používať na reklamné účely vaše fotografie, odporúčania, lajky, komentáre a v budúcnosti možno aj mnoho ďalšieho, čo na ich sociálnych sieťach publikujete. Kompenzácia bezplatnej služby výmenou za reklamu je v poriadku, otázne však zostáva, čo všetko budú chcieť Facebook aj Google používať v budúcnosti z vášho súkromia. Kde je hranica?

Je tam, kde ju cítite vy ako používateľ. Keď Facebook čo aj len minimálne zmení dizajn, zaregistrujú to takmer všetci. No ak spolu s Googlom zmenia svoje zmluvné podmienky, všimne si to málokto. Neveríte? Skúste si spomenúť, kedy Facebook naposledy zmenil dizajn a kedy naposledy ste si prečítali jeho zmluvné podmienky. Všimli ste si napríklad, že Facebook už neumožňuje vylúčiť z vyhľadávania vaše facebookové stránky?

Google odporúča vaše odporúčania

Google je celosvetový odborník na predaj reklamy. A po novom začal používať odporúčania používateľov vo svojich reklamách. Videli ste už niekedy reklamy Google s odporúčaniami či recenziami a zbadali ste tam mená či fotky svojich známych? Ide o tzv. zdieľané odporúčania, ktoré sa zobrazujú pod reklamnými oznámeniami alebo priamo pri výsledkoch vyhľadávania.

Či už hodnotíte služby a tovar recenziami alebo milujete tlačidlo +1, dávate Googlu výborné podklady na tvorbu reklamného priestoru s pridanou hodnotou (samozrejme z pohľadu zadávateľa reklamy). A keď zoberiete do úvahy, z ktorých všetkých služieb môže Google tieto recenzie a odporúčania zbierať (Google Maps, YouTube, Play Store atď.), je zrejmé, že tak ako vy vidíte mená svojich známych a ich odporúčania a „lajky" pod najrôznejšími reklamami, rovnako vidia vaše kontakty v Google+ vašu tvár, prípadne vaše komentáre k rôznym produktom. To neplatí pre používateľov, ktorí nemajú 18 rokov (samozrejme, ak uviedli pri registrácii svoj skutočný vek).

Zdieľané odporúčania v Google+ sa dajú vypnúť. Pre slovenských používateľov zväčša platí, že ich ešte zapnuté nemajú, ale pre istotu sa pozrite sem: https://plus.google.com/settings/endorsements a odškrtnite políčko Based upon my activity, Google may show my name and profile photo in shared endorsements that appear in ads. Ďalšie nastavenia súkromia si môžete skontrolovať na stránke https://www.google.com/settings/personalinfo - za predpokladu, že ste do niektorej zo služieb Googlu aktuálne prihlásení.

google_endorsements.png

Takto by chcel Google+ zobrazovať vaše meno a fotografiu pri niektorých odporúčaniach a recenziách. Ak mu to nechcete dovoliť, odškrtnite v nastaveniach spodný check-box.

Facebook miluje vaše fotografie - klepnite mu po prstoch

Keďže väčšina Slovákov je stále aktívnejšia na Facebooku ako na Google+, bude táto časť asi dôležitejšia ako predchádzajúci odsek. Facebook vo svojich nových zmluvných podmienkach totiž uvádza, že môže využiť vašu fotografiu a lajky, ktoré na najväčšej sociálnej sieti na svete publikujete.

A keďže sa k nám blíži aj nový spôsob vyhľadávania spoza „veľkej mláky", tzv. Graph Search (po našom sa bude volať Vyhľadávanie na základe spoločenských prepojení, pozri https://www.facebook.com/about/graphsearch), potreboval Facebook zmeniť podmienky aj v tomto ohľade, aby mohol prehľadávať celý váš profil a všetky príspevky, ktoré ste verejne dali zdieľať. Teória grafov a jej uplatnenie vo vyhľadávaní sú dávnejšie známe a ide o veľmi užitočný prvok. No ak sa prepojí s celou sociálnou sieťou a dátami, ktoré Facebook vlastní, môže otvoriť naozaj novú éru vo vyhľadávaní.

Pred týmto vyhľadávaním (či skôr prehľadávaním vašich dát) sa možno „brániť", ak si zverejnenie svojich dát či vecí, ktoré považujete za naozaj súkromné, obmedzíte iba na seba. Kliknite na svoj profil, následne na ikonku Aktualizovať informácie vpravo na titulnej fotografii a ľavej časti informácie, ktoré nechcete zdieľať, zmeňte z Vaši priatelia na Iba ja. Vráťme sa však k tomu podstatnému, že Facebook má nárok po novom zobrazovať vaše meno a profilovú fotografiu pri svojich reklamách, resp. vaši priatelia môžu vidieť vás ako odporúčanie na niečo, čo ste niekedy lajkovali.

Ak sa vám to nezdá vhodné, zájdite na stránku https://www.facebook.com/settings?tab=ads a v časti Reklamy a priatelia z roletky Párovať moje spoločenské akcie s reklamami pre zvoľte namiesto Len moji priatelia možnosť Nikto a nezabudnite zmeny uložiť. Stále predsa platí, že súkromie si treba strážiť... :-)

facebook_reklama2.jpg

facebook_reklama1.png

V nastaveniach svojho facebookového konta v časti Reklamy kliknite na Upraviť, aaby sa vaše meno nezobrazovalo pri reklamách, ktoré Facebook zobrazuje vašim priateľom, zvoľte v roletke Nikto.


Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať