18.9.2015 0 Comments

Európsky trh s veľkými domácimi spotrebičmi je na vzostupe

Po dlhodobom raste v posledných rokoch sa situácia na svetovom trhu (okrem Severnej Ameriky) s bielou technikou za prvý polrok 2015 trocha zmenila. Zatiaľ čo počet predaných kusov klesol o jedno percento, tržby sa v dôsledku vplyvu výmenného kurzu zvýšili o 9 percent. Za rastom stojí predovšetkým západná a južná Európa a za krajiny BRIC potom Čína a hlavne India. Naopak, Rusko a do určitej miery aj Brazília oproti vývoju v prvej polovici minulého roku zaostávajú. Takéto sú výsledky prieskumu trhu s veľkými domáci spotrebičmi spoločnosti GfK publikované pri príležitosti veľtrhu IFA 2015 v Berlíne.

Podľa prognózy by mal v roku 2015 trh s veľkými domácimi spotrebičmi dosiahnuť tržby vo výške 163 miliárd eur (vrátane Severnej Ameriky).

Západná Európa: Zotavenie krajín zasiahnutých krízou

Z hľadiska hodnoty predaja je západná Európa stále považovaná za jeden z najdôležitejších trhov s bielou technikou. Počas prvého polroku 2015 zaznamenal trh s veľkými domácimi spotrebičmi 5-percentné zvýšenie objemu, ako aj hodnoty predaja. Na trhoch vo väčších krajinách došlo k nadpriemernému zlepšeniu. V Nemecku vzrástol počet predaných kusov o 7 percent a vo Veľkej Británii o 6. Zotavili sa tiež trhy, ktoré boli v predchádzajúcich rokoch silno zasiahnuté európskou finančnou krízou. Pokiaľ sa pozrieme na počet predaných domácich elektrospotrebičov, v Španielsku a Grécku bol dopyt vyšší ako v prvej polovici minulého roku. Na španielskom trhu došlo k nárastu o 9 percent, grécky sa zvýšil o 12 percent. Očakáva sa, že za celý rok dosiahnu tržby v západnej Európe 35 miliárd euro.
Výrazne narástol najmä predaj sušičiek s tepelným čerpadlom, a to takmer vo všetkých západoeurópskych štátoch, pričom v niektorých bol zaznamenaný dokonca dvojciferný rast. Pokračuje dlhodobý trend dopytu po modeloch s nízkou spotrebou a domáce spotrebiče sú tiež stále „inteligentnejšie". Je možné ich napríklad vzdialene ovládať pomocou smartfónu alebo určujú optimálnu dávku čistiaceho prostriedku na základe integrovaných senzorov.

Východná Európa: Výrazný nárast objemu predaja aj tržieb

Vo východnej Európe sa na rozdiel od západaeurópskych štátov zvýšil počet predaných domácich spotrebičov viditeľne, konkrétne o 8 percent. Podľa prognóz sa v roku 2015 predá celkom 15 miliónov produktov . Pozitívny ekonomický vývoj spolu s nízkou infláciou vytvoril dobré podmienky takmer pre všetky krajiny v tomto regióne. Z väčších krajín sa môže najvýraznejším rastom (na úrovni 14 percent) pochváliť Maďarsko, kde vláda spustila dotačný program na nákup energeticky úspornejšieho chladenia. Jednoznačne pozitívny vývoj však hlási Poľsko a Česká republika. Oproti západoeurópskym trhom sa vo väčšine krajín východnej Európy zvýšili tiež priemerné tržby, a to vďaka kvalitným spotrebičom s modernými funkciami. Napríklad pri chladničkách a kombináciách narástla popularita modelov s technológiou NoFrost a tiež obľuba amerických chladničiek (side by side modely). U varných dosiek však zosilnel dopyt po indukcii s flexibilnými zónami.

Rusko: Zníženie predaja v dôsledku krízy

Kvôli poklesu rubľa zavládla v Rusku na konci minulého roka nákupná panika. V týždennom porovnaní vzrástol predaj chladničiek a kombinácií približne o 250 percent. V prvých šiestich mesiacoch tohto roku následne došlo k podstatnému zhoršeniu. Aj tak ale medzi spotrebiteľmi získali obľubu energeticky úsporné chladničky a kombinácie a podobne pračky s väčšou kapacitou. Online obchodom sa pritom darilo lepšie ako tradičným kamenným predajniam. Až nasledujúce mesiace ukážu, či bude kríza v ľudnatom Rusku prekonaná rovnako rýchlo ako v roku 2009, keď sa na trhu s bielou technikou obnovil rast ihneď po prvej fáze krízy.

Čína: Rast hlavne vďaka online obchodom

Napriek tomu, že z Číny prichádza v poslednom čase stále viac negatívnych správ, počet predaných veľkých domácich spotrebičov sa v prvom polroku tohto roku zvýšil o 5 percent. Za celý rok 2015 sa odhadujú tržby vo výške 32 miliárd eur. Zatiaľ čo kamenné obchody sa ocitli pod tlakom, online predajcom sa darilo. Pokračujúci trend dopytu po kvalitnejších modeloch prispel k zvýšeniu predajných podielov pračiek s predným plnením, ktoré sú bežné v Európe. U chladničiek a kombinácií je väčší záujem o americké chladničky a viacdverové modely.

India: Dvojciferný rast pri pračkách a tiež pri chladničkách a kombináciách

Tento rok sa očakáva 7-percentný rast indickej ekonomiky a v rámci veľkých štátov sa tak môže India spolu s Čínou pochváliť najpriaznivejším vývojom. Trh s mobilným tovarom sa v druhej najľudnatejšej krajine sveta vyvíjal ešte pozitívnejšie. Odhady na rok 2015 hovoria o tržbách na úrovni 5 miliárd euro. Rastúca stredná trieda si čím ďalej tým častejšie môže dovoliť veľké domáce spotrebiče, vďaka čomu dosiahol predaj pračiek a chladničiek a kombinácií dvojciferný rast. Na trhu s chladničkami a kombináciami stále prevládajú jednodverové modely, spotrebitelia však preferujú skôr kvalitnejšie dvojdverové modely.

Brazília: Zaujímavý trh do budúcnosti - napriek poklesu tržieb

Brazílska ekonomika v posledných rokoch vytrvale rástla, v nachádzajúcom roku sa však očakáva zhoršenie. Podobná je aj situácia na trhu s bielou technikou. Aj keď si v poslednom čase mohla veľké domáce spotrebiče dovoliť stále väčšia časť populácie, trh zaznamenal v prvej polovici roka pokles. Iba online obchodom sa naďalej darilo posilňovať prestíž na trhu a majú potenciál zvyšovať objem predaja. Brazília, krajina s rastúcou mladou populáciou a teraz jeden z najdôležitejších trhov s bielou technikou, má v budúcnosti čo ponúknuť.

Metodológia

Spoločnosť GfK prostredníctvom svojho nového maloobchodného panelu vo viac ako 100 krajinách z celého sveta pravidelne zhromažďuje dáta o predaji pračiek, sušičiek, umývačiek riadu, chladničiek a kombinácií, mrazničiek, sporákov a vstavaných rúr, varných dosiek, digestorov a mikrovlnných rúr.

Zdroj: gfk.com/sk


Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

Kyocera - prve-zariadenia-formatu-a4-s-vykonom-a3

Najnovšie videá