SAMSUNG 042024 Advertisement SAMSUNG 042024 Advertisement SAMSUNG 042024 Advertisement

Citrix: Jeden cloud nestačí

Tlačové správy
0

Podľa nedávnej správy časopisu Fortune venovanej cloudu, až preferuje 82 percent podnikov využitie riešení s viacerými cloudmi. To, čo pôvodne začalo konceptom BYOD vrátane používania vlastných aplikácií v režime SaaS, sa teraz vyvinulo do podoby cloudov „vlastnených“ zamestnancami. IT oddelenia potrebujú nájsť flexibilnú cestu, ktorá by im umožnila nájsť rovnováhu medzi riadením informačných technológií a požiadaviek na podnikanie tak, aby mohli poskytovať bezpečné pracovné prostredie poskytujúce optimálny používateľský komfort.

„Pre kohokoľvek, kto aspoň trochu sleduje trendy uplynulého desaťročia, nejde o žiadne prekvapenie. Využívanie rôznych typov prostriedkov a zdrojov je jednoducho jednou z reálnych možností,“ hovorí Roman Kapitán, System Engineer spoločnosti Citrix. Spolupráca s rôznymi dodávateľmi súvisela najmä so snahou podnikov získať tie najlepšie možné riešenia a vyhnúť sa dôsledkom previazania s konkrétnou značkou. O týchto prístupoch a o konkrétnych krokoch, ale obvykle rozhodovalo na centrálnej úrovni oddelenie IT v spolupráci s oddelením nákupu.

Dnes sú pravidlá iné

Trend zmien pomohol naštartovať jeden z popredných hráčov na poli cloudových technológií, spoločnosť Salesforce. Predajcovia CRM riešení tejto značky dostupného v klasickom režime on-premise stále častejšie narážali na obmedzenie tradičného modelu, ktorý im neumožňoval vykonávať ich prácu efektívne. V Saleforce.com tak urobili maximum pre to, aby predajcovia so zákazníkmi mohli namiesto investičných nákladov diskutovať o prevádzkových výdavkoch na báze nízkych mesačných poplatkov. Vďaka zjednodušeniu celého obchodného modelu začalo IT oddelenie na túto zmenu naozaj počúvať a počúva dodnes.

Čoskoro nato začali aj ďalšie firmy vytvárať svoje vlastné „tieňové IT“, vrátane nákupu ďalších cloudových služieb, ako je Amazon Web Services alebo Microsoft Azure. Podľa odborníkov Citrixu sa, pri ich obstarávaní neboli uplatňované záväzné nákupné postupy spoločnosti – používatelia týchto služieb chceli mať všetko čo najrýchlejšie a najjednoduchšie vyriešené.

Flexibilita a pružnosť

Dodávatelia aplikácií a prvkov infraštruktúry dnes zákazníkom neurčujú, aký cloud alebo aké zdroje majú ich zamestnanci využívať. Z podstaty celej problematiky to vlastne ani robiť nemôžu. Manažéri zodpovední za efektivitu podnikania spoločnosti sa pri výbere cloudov rozhodujú rovnako ako vyberajú napríklad programovacie jazyky – na základe miery súčasných znalostí a vlastností daných služieb. Tento prístup môže viesť k typickému scenáru, keď bude mať každé obchodné oddelenie svoj vlastný cloud. Napríklad oddelenie obchodu a marketingu používa Salesforce.com, technické oddelenia pracujú s Amazon Web Services a finančné oddelenie s Microsoft Azure a podobne.

Nesmieme ale zabudnúť, že aj naďalej existujú stovky, možno aj tisíce aplikácií, ktoré sú prevádzkované v rámci firemných dátových centier. „Aj keď bude mať IT oddelenie úplnú kontrolu nad zdrojmi pre kľúčové činnosti firmy, nemusí sa konsolidácia do jedného cloudového prostredia podariť,“ upozorňuje Roman Kapitán a menuje aj dôvody:

  • Náklady – cenové modely jednotlivých cloudových služieb nie sú úplne zhodné
  • Geografická škálovateľnosť – každá cloudová služba beží vo svojom inde umiestnenom dátovom centre a zákazník môže chcieť využívať službu, ktorá je používateľom fyzicky najbližšie
  • Zvláštne právne predpisy a nariadenia – existujú predpisy, ktoré hovoria, že niektoré dáta nesmú opustiť územie štátu, v ktorom boli obstarané
  • Výkon – v reálnom prostredí mnohokrát nejde iba o to, aby bol cloud čo najbližšie koncovým používateľom, ale tiež aj blízko ďalších aplikácií a dát

Síce nie je nutné, aby boli virtuálne aplikácie a desktopy prevádzkované v tom istom cloude ako ďalšie firemné aplikácie, a to vrátane dát, v niektorých prípadoch ale môže ísť o optimálne riešenia. S touto oblasťou môžu pomôcť špeciálne riešenia ako napríklad cloudová platforma Citrix Workspace Cloud, ktorá umožňuje zohľadniť konkrétne prianie zákazníkov a zaistiť vysokú flexibilitu.

Podobné riešenia umožňujú spravovať všetky mobilné pracovné prostredia a sprístupniť ich kdekoľvek podľa priania zákazníka. „Administrátori tak majú úplnú kontrolu nad jednotlivými stavebnými prvkami úplne rovnako, ako by boli prevádzkované v jedinom dátovom centre. A nejde len o aplikácie alebo desktopy, tieto platformy umožňujú rovnakým spôsobom spravovať aj dáta a mobilné aplikácie a zariadenia. „Zákazník sa tak presne podľa svojich aktuálnych požiadaviek a potrieb môže rozhodnúť z akých služieb si vytvorí skutočne osobné mobilné pracovné prostredie so zodpovedajúcim komfortom,“ argumentuje Roman Kapitán.

Podľa Citrixu je hlavným prínosom tohto prístupu výrazné zníženie rozporov medzi výkonnými časťami firmy a IT oddelením, ktoré de facto získava naspäť plnú kontrolu nad podnikovou informačnou architektúrou. Riešenie paradigiem spojených s konzumerizáciou cloudov teda existuje a je na každej firme, ako k tejto oblasti pristúpi.

Redakcia

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať