Image
14.7.2014 0 Comments

Čaká Facebook úpadok? Ďalšie štúdie tvrdia, že neodvratne

Facebook aj Google menia pravidlá.jpg Hoci v súčasnosti sa môže zdať, že populárne sociálne médiá ako Facebook či YouTube sú prakticky ikonami dnešného internetu a aj pre mnoho firiem sa stali jedným z významných nástrojov ich marketingových aktivít, v priebehu niekoľkých rokov môžu upadnúť úplne do zabudnutia.

Aspoň by to tak malo byť na základe priebehov životných cyklov veľkých systémov z uplynulých rokov, ako boli Compuserve, AOL, SecondLife a ďalšie. Ostatne to nie je nič nové, celá ľudská história je plná trendov, tak sociálnych, ako aj technologických, ktoré vždy po období slávy zažili zdrvujúci úpadok.

Možno si spomeniete na štúdiu, v ktorej vedci z univerzity v Princetone predpovedali, že Facebook do roku 2017 stratí 80 % zo svojej používateľskej základne. Zverejnené odhady vzbudili skôr pobavenie, než by ich niekto bral vážne, ale teraz bola uverejnená ďalšia štúdia s názvom Strong Regularities in Growth and Decline of Popularity of Social Media Services od výskumníkov z nemeckého Fraunhoferovho Inštitútu a aj jej záver je podobný. Životný cyklus sociálnych médií i webových služieb všeobecne je obmedzený a po raste vždy prichádza úpadok.

Pád je vraj neodvratný, otázkou je, po akom dlhom čase príde

Christian Bauckhage a Kristian Kersting z Fraunhoferovho inštitútu sledovali dovedna 175 rôznych internetových služieb v 45 krajinách vrátane Friendster, MySpace, SecondLife, Yelp či Zyna. Ich záver je zrejmý - sociálne médiá prechádzajú veľmi dobre predpovedateľnou krivkou vývoja. V jednotlivých krajinách možno síce nájsť rôzne odlišnosti, ale celkový mechanizmus je prakticky rovnaký ako pri adopcii všetkých významných webových služieb. Tie zvyčajne prechádzajú "vlnou" spojenou s nárastom záujmu, udržaním na výslní a následne pádom. Rôzni sa to, ako dlho vlna trvá a akú "výšku" dosiahne, ale priebeh je prakticky vždy rovnaký.

Výskumníci vytvorili niekoľko rôznych scenárov pre Facebook za využitia rôznych prediktívnych modelov. Výsledok je vo všetkých prípadoch podobný - pokles nastane, len je otázkou, v akom dlhom horizonte to bude. Podľa grafu je teda Facebook jednoznačne na vrchole a čaká ho v nasledujúcich rokoch úpadok.

facebook-graf.png

Predpokladaný vývoj popularity Facebooku za využitia rôznych prediktívnych techník

Možno však nájsť aj opačné príklady, napríklad Amazon je v súčasnosti stále na vzostupe a pri ňom výskumníci z nemeckého Fraunhoferovho inštitútu počítajú s ďalším nárastom. Pozri nasledujúci graf:

amazon-graf.png

Predpokladaný vývoj popularity Amazonu za využitia rôznych prediktívnych techník

Čaká Facebook boj o prežitie?

Modely sú, samozrejme, zjednodušené a je možné, že sa v budúcnosti objavia aj nejaké ďalšie faktory (doteraz neznáme alebo nezohľadnené), ktoré vývoj zmenia. No je pravdepodobné, že v najbližších rokoch bude práve Facebook čeliť výzve, ako znovu zvýšiť svoju atraktivitu medzi používateľmi. Už v súčasnosti údajne upadá záujem o Facebook medzi mladými používateľmi (tínedžermi), ktorí ho predtým ťahali nahor. Aj preto sa Facebook rozhodol kúpiť spoločnosť WhatsApp, ktorá prevádzkuje aplikáciu na výmenu krátkych textových správ, a dúfa, že jej riešenia mu pomôžu opäť získať popularitu v tejto cieľovej skupine. Takisto škandály spojené s bezpečnosťou informácií, predajom dát používateľov či zmeny v rozhraní tejto sociálnej siete odradili mnohých skorších používateľov.

Pre firmy to znamená jediné - dobre sledovať trendy na trhu a hneď, ako niektorá webová služba začne zaznamenávať úpadok, počítať s tým, že už nebude mať veľký zmysel investovať do nej čas a zdroje. A Facebook v tejto súvislosti treba sledovať naozaj starostlivo.

Zdroj: ICT manažer


Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Prieskumy trhu

CES 2017: BMW i Inside Future a BMW HoloActive Touch – toto je budúcnosť automobilizmu

05.01.2017 09:42

BMW predstavilo nové koncepty a technológie pre autonómne riadené vozidlá. Na tlačovej konferencii bola predstavená štúdia elektromobilu BMW i Inside Future ktorá má za úlohu návštevníkom ukázať ako b ...

Prieskumy trhu

Prieskum: Výdavky na digitálne iniciatívy narastú v priebehu dvoch rokov o 50 %

27.12.2016 00:08

Že sa CIO v Európe, ale aj na strednom východe a v Afrike (región EMEA), zapájajú do digitálneho biznisu, dokazujú výsledky prieskumu Gartner 2017 CIO Agenda. Organizácia plnej polovice z nich sú aktí ...

Prieskumy trhu

Prieskum: Stredoeurópania sa prihlasujú na Facebook sedemkrát denne

23.12.2016 00:05

Spoločnosť Ericsson vo svojom najnovšom vydaní štúdie konštatuje, že telekomunikačný trh v strednej a východnej Európy (CEE) má rastúci trend, najmä vďaka stúpajúcemu používaniu smartfónov a aplikácií ...

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

Kyocer TASK

Najnovšie videá