Image
21.10.2015 0 Comments

Budúcnosť lietania patrí nadzvukovým lietadlám s rýchlosťou Mach 5

Zdá sa, že budúcnosť lietania sa spája s nadzvukovými lietadlami. Najďalej v tejto oblasti zašli americkí vedci, ktorí už na začiatku tohto desaťročia demonštrovali koncept nadzvukových lietadiel X-43 a X-51. Lietadlo X-51 štartuje z bombardéra B-52 a pri testoch 1. mája 2013 počas šesťminútového letu na 210 sekúnd dosiahol rýchlostnú hranicu Mach 5 (asi 6100 km/h).

Minulý mesiac sa aj Čína pochválila, že má k dispozícii kritický kus technológie, ktorá jej umožní zapojiť sa do svetových pretekov v hypersonickom lietaní. Motory typu scramjet (supersonic-combustion ramjet) miešajú vzduch a kvapalné palivá, čo vedie k rýchlejšiemu spaľovaniu a umožňuje raketám a lietadlám dosahovať nadzvukovú rýchlosť prevyšujúcu mach 5. Po dlhoročných čínskych ťažkostiach s vývojom prúdových motorov dávajú nové motory scramjet krajine šancu dostať sa na popredné miesto v leteckom priemysle.

Letové skúšky už boli úspešne vykonané a preukázali aj schopnosť Číny vyrobiť vysoko pevné a tepelne odolné materiály pre letectvo. Čína pritom vlastní najväčší hypersonický aerodynamický tunel JF-12 na svete, ktorý umožňuje dosiahnuť až rýchlosť Mach 9 (hypersonický aerodynamický tunel NASA umožňuje iba Mach 7), sledovať nadzvukové prúdenie vzduchu v rôznych konfiguráciách a zároveň pohodlne otestovať odolnosť materiálu v laboratórnych podmienkach.

jf-12_hypersonic_wind_tunnel.jpg

No hypersonická rýchlosť v budúcnosti nebude len doménou kozmonautiky a vojenského letectva, dostane sa aj do oblasti civilného letectva. Spoločnosť Airbus získala v júli patent na lietadlo so zvislým štartom, ktoré pri vodorovnom lete prekročí rýchlosť zvuku.

Nové lietadlo by malo byť dvakrát rýchlejšie ako legendárny Concorde a malo by dosiahnuť rýchlosť Mach 4,5 (asi 5500 km/h). Cestu z New Yorku do Londýna by teda zvládlo za jednu hodinu.

airbus.jpg

Patent opisuje tri rôzne typy motorov, poháňaných rôznymi formami vodíka. Na dosiahnutie cestovnej výšky by sa použili dva prúdové motory pod trupom a raketový motor v zadnej časti. Pred dosiahnutím rýchlosti zvuku sa prúdové motory vypnú a zatiahnu do trupu lietadla. Raketový motor potom vynesie lietadlo do výšky 30 km, tu sa vypne a na rad príde dvojica náporových prúdových motorov, pomocou ktorých dosiahne lietadlo rýchlosť Mach 4,5.


Airbus tvrdí, že nové lietadlo je navrhnuté tak, aby sa obmedzil aerodynamický tresk, bude teda podstatne tichšie ako pôvodný Concorde. Je však dizajnované len pre 20 cestujúcich a let rozhodne nebude lacný. Predpokladá sa jeho použitie na transkontinentálne spiatočné lety v rámci jedného dňa pre VIP cestujúcich.

Zdroj: popsci.com
dailymail.co.uk


Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Technológie

Video: Robot Atlas už prejde po členitom teréne bez toho, aby ho dopredu poznal

02.12.2016 11:58

Známy výrobca robotov Boston Dynamics vydal najnovšiu verziu dvojnohého robota Atlas začiatkom roka. Teraz ho v spolupráci s Florida Institute for Human & Machine Cognition (IMHC) ďalej zlepšil. N ...

Technológie

V Indii dali do prevádzky najväčšiu solárnu elektráreň na svete s výkonom 648 MW

02.12.2016 00:16

Po ôsmich mesiacoch výstavby spustili do prevádzky solárnu elektráreň v indickom Kamuthi (v štáte Tamilnádu), ktorá sa stala najväčšou na svete a na prvej priečke rebríčka nahradila kalifornskú elektr ...

Technológie

Japonská neurónová sieť vie vyfarbiť čiernobiele obrázky. Vyskúšajte si to

01.12.2016 00:16

Máte čiernobiele fotografie, no radi by ste z nich urobili farebné? Pomôcť vám môže šikovný nástroj založený na neurónovej sieti, ktorý vytvorili japonskí akademici z tokijskej Waseda University. Nás ...

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

Kyocera - prve-zariadenia-formatu-a4-s-vykonom-a3

Najnovšie videá