Image
13.9.2016 1 Comments

Testovali sme: BMW i8 - auto superlatívov

Úžasný zážitok, to je asi prvé, čo vám napadne, keď vystúpite po jazde z tohto auta. Nádherný dizajn, ťahajúci oči, typický pre superšporty, výkon a jazdné vlastnosti prislúchajúce tejto triede pri spotrebe na úrovni rodinného auta strednej triedy, to je kombinácia, ktorá nenechá chladným žiadneho fanúšika technológií. 

Dizajn s nízkou výškou, pri pohľade spredu širokou a plochou siluetou predurčuje športový charakter auta. Pohľad zozadu na zadné LED svetlá, modré línie na prechode sivých a čiernych plôch a otvorené, dohora výklopné dvere zase evokujú dizajn vesmírnej lode. Klinovitý tvar, mohutné blatníky na širšej zadnej náprave a široký čierny pás, ktorý sa tiahne z prednej časti cez strechu až po zadnú časť, prezrádzajú dravosť. Dlhý rázvor, nízko položené ťažisko a krátke previsy zabezpečujú vysokú priľnavosť k zemi, čo potvrdzuje plnokrvný športový charakter. Všetko pripravené na čo najlepšiu aerodynamiku.

Výber materiálov predstavuje kombináciu luxusu, športového charakteru, ale aj ekologickej zodpovednosti. Napríklad niektoré plastové prvky boli vyrobené z recyklovaných fliaš na nápoje. Všade, kde to bolo možné, boli použité materiály z obnoviteľných zdrojov. Nízka hmotnosť sa dosiahla aj využitím konštrukcie s karbónom.

Výklopné dvere sa otvárajú smerom nahor, stačí ich odomknúť a jemne potlačiť. Vďaka použitiu hliníka, karbónu a termoplastu v konštrukcii sú dvere približne o 50 % ľahšie v porovnaní s dverami vyrobenými tradičným spôsobom, preto sa s nimi jednoduchšie manipuluje. Dvere sú logicky nízke, takže okno sa do nich nedokáže celkom zasunúť a mierne vytŕča. Ruku si teda frajersky cez otvorené okno nevyložíte, ale pri tomto aute by ste aj tak mali mať obe ruky radšej stále na volante.

Šofér aj spolujazdec sedia nízko, úzke a ľahké sedadlá poskytujú spoľahlivú oporu aj pri prudkých zákrutách. Zadné sedadlá, ako sa na superšport patrí, sú skôr pohotovostné, ale subtílnejšie postavy sa tu môžu bez problémov odviezť aj na dlhšie vzdialenosti. Teda za predpokladu, že šofér ani spolujazdec si nedajú sedadlá úplne dozadu. Na prepravu deti sú sedadlá vybavené poistkami Isofix, vďaka čomu môžete na ne namontovať detské sedačky. Auto je dvojdverové, takže nastupovanie na zadné sedadlá je trochu stiesnenejšie. Takisto nastupovanie na predné sedadlá je pre vyšších ľudí vzhľadom na vysoké prahy a nízku strechu náročnejšie. I8-čka je však športové auto, a nie SUV, takže s tým treba počítať.

BMW i8 je plnokrvný plug-in hybrid, ktorý spája výhody elektromotorov a spaľovacích motorov, výsledkom čoho je vysoký výkon spolu extrémne nízkou spotrebou paliva a nízkymi emisiami.

Elektrický motor s výkonom 96 kW (131 k) sa nachádza na prednej náprave. Zadná náprava je poháňaná 1,5-litrovým trojvalcovým (!) benzínovým motorom, ktorý dosahuje maximálny výkon 170 kW (231 k) a krútiaci moment až 320 Nm. S týmito dvoma systémami pohonu BMW i8 zrýchli z 0 na 100 km/h za 4,4 (!) sekundy.

Krátke vzdialenosti prejdete výlučne na elektrický pohon a v hybridnom režime dosiahnete kombinovanú spotrebu len 2,1 l na 100 km s emisiami CO2 49 g/km. Pri kombinovanej mestskej premávke na vzdialenosti približne 60 až 80 km sa spotreba pohybuje okolo 5 l/100 km. Na dlhých trasách podľa aktuálnej úrovne nabitia batérie môže spotreba benzínu dosahovať hodnotu pod 8 l/100 km. Pri agresívnejšej jazde v režime SPORT bude benzínový motor pomáhať dobíjať batériu na zaistenie maximálneho výkonu systému a celková spotreba potom môže dosahovať až 12 l/100 km,  čo je však stále približne o tretinu menej, než majú iné športové autá s porovnateľným výkonom.

Všetky štyri kolesá môžu byť napájané súčasne dvoma motormi a podľa aktuálnej potreby sa môžu využívať výhody pohonu prednej nápravy či pohonu všetkých kolies. Na pretekárskom okruhu dokáže i8-čka pri pohone všetkých kolies dosiahnuť rýchlosť až 250 km/h. Maximálny krútiaci moment elektromotora je dostupný už pri rozbiehaní. Systém riadenia motora sa stará o optimálne prepínanie náboja pri zapaľovaní a rýchlu reakciu  turbodúchadla. Hybridný systém spája oba druhy pohonu na optimálnu trakciu v každej situácii. Inteligentné riadenie energie koordinuje interakciu elektromotora a batérie, ako aj elektromotora a spaľovacieho motora a vždy je orientované na maximálny výkon pri minimálnej spotrebe.

Auto ponúka rôzne režimy jazdy: COMFORT, ECO PRO, SPORT a eDrive. Dojazd výlučne na elektrickú energiu je podľa technických parametrov 37 km, reálne to je okolo 20 – 30 km. Stlačením tlačidla eDrive sa auto prispôsobí jazde výlučne na elektrický pohon s pohonom len prednej nápravy. To je možné v režimoch COMFORT a ECO PRO. V režime COMFORT s technológiou eDrive je auto poháňané bez pomoci spaľovacieho motora, až kým sa batéria takmer úplne nevybije. eDrive umožňuje jazdiť výlučne na elektrický pohon rýchlosťou až 120 km/h. Ak vodič nestlačí tlačidlo eDrive, spaľovací motor sa aktivuje pri rýchlosti 60 km/h.

V režimoch jazdy na tradičný pohon je batéria dobíjaná priamo benzínovým motorom, aby bola k dispozícii na dočasné zvýšenie výkonu. V režime SPORT je väčšina energie privádzaná do batérie a rekuperácia energie v etapách ťahu a brzdenia tiež dosahuje svoje maximum. V režimoch COMFORT a ECO PRO prúdi do batérie menšie množstvo energie. A ak s BMW i8 jazdíte v režime HYBRID, batéria sa dobíja výhradne rekuperáciou brzdnej energie.

BMW i8 môžete dobíjať aj doma pomocou nabíjacieho kábla alebo stanicou BMW i Wallbox Pure alebo Pro. Tieto dobíjacie stanice sú namontované na stene domu alebo garáže a batériu dobíjajú oveľa rýchlejšie než za použitia štandardného dodaného kábla – prostredníctvom stanice Wallbox Pro sa batéria dobije na 80 % plnej kapacity za menej než dve hodiny. Na cestách je dostupný neustále sa rozširujúci počet verejných dobíjacích staníc s jednoduchým a pohodlným prístupom s kartou ChargeNow. BMW i8 dokáže jednoducho vyhľadať najbližšiu dobíjaciu stanicu vďaka inováciám, ako sú služby BMW i ConnectedDrive s pripojením na navigáciu.

Pri nabitých batériách sa môžete premávať po meste v absolútnej tichosti ako Batman, čo je pri takomto type aute naozaj nezvyčajné a na ľudí na uliciach to pôsobí skutočne fascinujúco. Stačí však zošliapnuť plyn, vtedy sa zobudí aj spaľovací motor, zaburáca a auto vyrazí dopredu. Ten zvuk si obľúbite a vôbec nebudete túžiť po odhlučnenej kabíne, práve naopak, otvoríte si okno, aby ste si to naplno užili. Keď si uvedomíte, že jeho pôvodcom je iba trojvalec s objemom 1,5 l, žasnete, kde sa berie taký mohutný zvuk.

Pri športových autách býva podvozok tvrdší aj v komfortnom nastavení a ťažko čakať odpruženú jazdu ako na bavlnke. Na diaľnici je však sedenie v i8-čke pohodlné aj pri dlhej jazde, rozbité okresné cesty však už ani adaptívne tlmiče nedokážu celkom vyžehliť.

Ovládacie a dizajnové prvky aj zábavno-informačný systém iDrive pochádzajú síce zo sériových súrodencov, sú však zabalené vo luxusnom hi-tech dizajne.  Všetko je premyslené, ľahko dosiahnuteľné a logické.  Ovládač iDrive Controller je umiestnený na stredovej konzole, ktorá opticky rozdeľuje vozidlo napoly.

Všetky svetla sú postavené výlučne na technológii LED. Predné svetlo má orámovanie v tvare písmena U a vstavané denné svetlá a smerovku. Diaľkové svetlá s technológiu laserového svetla, ktoré výrazne predlžujú dosah diaľkových svetiel, sú za príplatok. Takisto príplatkové ambientné osvetlenie interiéru s LED technológiou vytvára žiarivý efekt, ktorý sa ťahá od obrysových línií dverí cez prístrojový panel a volant až po priestor pod nohami. Na výber sú tri rôzne farebné tóny: EfficientDynamics Blue, Amber a White.  

Výborne je vyriešený headup displej, ktorý okrem možnosti zmeny intenzity svetla premietaného obrazu umožňuje zmeniť aj vertikálny náklon či horizontálny uhol a prispôsobiť sa tak rôzne vysokým postavám.

VERDIKT

BMW i8 je auto plné superlatívov – od nádherného dizajnu cez inovatívne technológie, výborné jazdné vlastnosti až po extrémne nízku spotrebu. Nie je predurčené na nákupy zásob na víkend pre veľkú rodinu, je to auto stavané na čistý zážitok z jazdy. Už sa nebudete nudiť počas dlhých jázd po diaľnici, rovnako ani pri presunoch v meste. Všade, kde sa pohnete, budete vzbudzovať oprávnenú pozornosť, ľudia vám budú mávať, obzerať si vás, ukazovať zdvihnuté palce, takže si budete pripadať tak trochu ako celebrita.

BMW i8 sme mali požičané len na pár dní a ťažko sme sa s ním lúčili. Jednoducho je to auto, do ktorého sa zamilujete na prvý aj druhý pohľad.

TECHNICKÉ PARAMETRE:

Palivo: benzín
Valce: 3
Zdvihový objem (cm3): 1499
Kombinované emisie CO2 v g/km: 49
Kombinovaná spotreba: 2,1 l/100 km
Dojazd na elektrinu: 37 km
Maximálny celkový dojazd v km: 600
Kapacita lítiovo-iónovej batérie: 7,1 kWh
Čas dobíjania batérie pri 3,7 kW/12 A: 2,5 h (80 %)      
Čas dobíjania batérie pri 16 A (Wallbox): 2 h (80 %)
Pohotovostná hmotnosť: 1485 kg
Užitočná hmotnosť: 370 kg
Maximálna rýchlosť na elektrický pohon: 120 km/h
Maximálna rýchlosť: 250 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 4,4 s
Cena: 140 000 EUR      

Zobrazit Galériu

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Magazín

Farebná tlač v profesionálnej kvalite pre každého

08.11.2016 00:00

OKI Smart Colour Solutions Event  Spoločnosť OKI sa posledné tri roky orientovala najmä na multifunkčné tlačiarne do kancelárskeho prostredia a posunula sa od predaja produktov k predaju komplexných ...

Magazín

Ako na výrobu technologických produktov v Číne

08.11.2016 00:00

Ste startup, ktorý ukončil vývoj produktu a chystá sa na veľkosériovú výrobu? Hľadáte dodávateľa, ktorý vám ponúkne čo najlepšie podmienky? Poďte sa pozrieť, ako sa vyrába v Číne. O praktické skúseno ...

Magazín

Budúcnosť patrí high-endu

08.11.2016 00:00

Ako naznačujú výsledky prieskumov trhu agentúry CIPA (Camera & Imaging Product Association), predaj digitálnych fotoaparátov od roka 2010 vytrvalo klesá. Z pôvodných 121,5 milióna kusov do roku 20 ...

1 Comments

  1. oničom článok reakcia na: BMW i8: Auto superlatívov
    13.9.2016 11:09
    oničom článok
    Reagovať

Vyhľadávanie

Kyocera - prve-zariadenia-formatu-a4-s-vykonom-a3

Najnovšie videá