Image
19.4.2016 4 Comments

Autonómne kamióny úspešne prešli naprieč Európou a ušetrili palivo aj peniaze

Asi tucet nákladných vozidiel od výrobcov ako Volvo a Daimler uskutočnil týždňovú autonómnu jazdu naprieč Európou. Išlo o prvú veľkú cvičnú jazdu na tomto kontinente.

Kamióny vyrazili zo svojich základní v troch európskych krajinách a svoju jazdu dokončili 6. apríla v holandskom Rotterdame. Jedna kolóna nákladných áut, vyrobených Scaniou, dcérskou spoločnosťou Volkswagenu, najazdila viac ako 2000 km a prekročila štyri hranice, aby sa tam dostala.

Podujatie European Truck Platooning Challenge zorganizovala holandská vláda v rámci svojho predsedania Európskej únii. Kým samostatne jazdiace autá Googlu či Fordu pútajú veľkú pozornosť verejnosti, na koncepcii autonómnych alebo takmer autonómnych kamiónov či traktorov John Deere sa pracuje v podstate v tichosti.

Autonómna jazda kolóny nákladných áut sa nazýva platooning. Vozidlá sú spojené cez Wi-Fi a môžu jazdiť s oveľa menším vzájomným odstupom, ako keď sú za ich volantmi ľudia. Platooning môže  podľa štúdie spoločnosti TNO znížiť spotrebu paliva až o 15 %, zabrániť nehodám zapríčineným ľudskou chybou a obmedziť tvorbu dopravných zápch.

Dve takéto vozidlá pri najazdení 150 000 kilometrov môžu ušetriť na palive asi 6000 eur.

O samojazdiace kamióny preto okrem výrobcov prejavujú záujem aj logistické firmy ako DHL či Unilever.  Druhá menovaná by ich chcela na budúci rok začať skúšobne využívať na rozvážanie tovaru z rotterdamského prístavu po celej Európe.

Zdroj: qz.com

Autor: Redakcia

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Technológie

Video: Robot Atlas už prejde po členitom teréne bez toho, aby ho dopredu poznal

02.12.2016 11:58

Známy výrobca robotov Boston Dynamics vydal najnovšiu verziu dvojnohého robota Atlas začiatkom roka. Teraz ho v spolupráci s Florida Institute for Human & Machine Cognition (IMHC) ďalej zlepšil. N ...

Technológie

V Indii dali do prevádzky najväčšiu solárnu elektráreň na svete s výkonom 648 MW

02.12.2016 00:16

Po ôsmich mesiacoch výstavby spustili do prevádzky solárnu elektráreň v indickom Kamuthi (v štáte Tamilnádu), ktorá sa stala najväčšou na svete a na prvej priečke rebríčka nahradila kalifornskú elektr ...

Technológie

Japonská neurónová sieť vie vyfarbiť čiernobiele obrázky. Vyskúšajte si to

01.12.2016 00:16

Máte čiernobiele fotografie, no radi by ste z nich urobili farebné? Pomôcť vám môže šikovný nástroj založený na neurónovej sieti, ktorý vytvorili japonskí akademici z tokijskej Waseda University. Nás ...

4 Comments

  1. Niečo tam inžinieri nedomysleli... reakcia na: Autonómne kamióny úspešne prešli naprieč Európou a ušetrili palivo aj peniaze
    20.4.2016 21:04
    To, že kamióny jazdia pekne za sebou, je fajn. Ale inžinieri vôbec nedomysleli to, ako sa budú pripájať na diaľnicu ostatní vodiči. Pretože medzi 2 takéto kamióny sa bezpečne nezaradí ani osobné auto, a už určite nie kamión.
    Reagovať
    • RE: Niečo tam inžinieri nedomysleli... reakcia na: Niečo tam inžinieri nedomysleli...
      20.8.2016 15:08
      Zrejme na to mysleli, tu pise vodic, ktory sedel v jednom z takych kamionov (keby nieco) a tvrdi ze kamiony podla potreby menili medzi sebou vzdialenost: "... If traffic demanded it, the trucks automatically disengaged and widened the gap, sometimes to allow merging traffic in, once to allow one of those pesky four-wheelers to live a little longer even though he rudely cut in between us and the next truck" http://www.truckinginfo.com/article/story/2016/04/platooning-is-on-the-way.aspx
      Reagovať
  2. Úspora reakcia na: Autonómne kamióny úspešne prešli naprieč Európou a ušetrili palivo aj peniaze
    20.4.2016 16:04
    Nie je to preto že prvé auto rozráža vzduch a ďalšie za ním majú potom menšiu spotrebu? Len tam nie je jasné či ušetrilo len to druhé auto a prvé bolo vodca, alebo prvé bolo vodca a za ním 2 autá ktoré ušetrili.
    Reagovať
  3. to co je za chobotinu? reakcia na: Autonómne kamióny úspešne prešli naprieč Európou a ušetrili palivo aj peniaze
    20.4.2016 09:04
    "Dve takéto vozidlá pri najazdení 150 000 kilometrov môžu ušetriť na palive asi 6000 eur." to je aka jednotka? jeden retard? nebolo by jednoduchsie napisat, ze priemerna uspora na 100.000km je 2000€? preco dve auta? preco 150.000km?
    Reagovať

Vyhľadávanie

Kyocera - prve-zariadenia-formatu-a4-s-vykonom-a3

Najnovšie videá