SAMSUNG_042024 Advertisement SAMSUNG_042024 Advertisement SAMSUNG_042024 Advertisement

Apple iOS vs. Google Android

Archív NXT
0

Bez toho, aby sme boli fanúšikmi niektorého z týchto operačných systémov, poďme sa triezvo pozrieť na možnosti, ktoré oboch hráčov tento rok čakajú. Podložíme ich číslami, prieskumami, predajnosťou. Android sa rok čo rok rozmáha a ťaží z rozmanitosti zariadení, na ktorých ho nájdeme (horizontálna integrácia).

iOS sa sústreďuje na minimálne množstvo zariadení a ťaží zo svojho takmer dokonale fungujúceho operačného systému, ktorého update nie je problém na stovkách miliónov zariadení (vertikálna integrácia). Obaja hráči, Apple aj Google, rozohrali veľkú šachovú partiu a v roku 2013 tento „duopol" nikto nenaruší.

Reč čísel

Posledná relevantná štatistika je stará jeden mesiac (marec 2013) a hovorí, že na poli mobilných operačných systémov dominuje iOS (54,91 %) s klesajúcou tendenciou, za ním nasleduje Android (25,65 %) so stúpajúcou tendenciou, potom sú tu ešte zariadenia postavené na Jave (12,38 %), Symbiane (3,38 %), BlackBerry (1,39 %) a Windows Phone (1,28 %). Tieto čísla môžu hovoriť o tom, aký silný je Apple. Všetko je však iba otázka pohľadu. Ak sa pozrieme na predajnosť smartfónov za tretí kvartál 2012, zistíme, že z celosvetového predaja si pred Vianocami ukrojil Android až 70,1 %, predané zariadenia s iOS predstavovali iba 21 %, pričom predaje androidových zariadení sa v porovnaní s rokom 2012 zdvojnásobili.

Globálny predaj smartfónov sa v tomto roku zvýši o 27 % na odhadovaných 875 miliónov predaných kusov, pričom Samsung, ako výrazný „podporovateľ" predaja Androidu, očakáva predaj 290 miliónov zariadení, Apple iba 180 miliónov kusov. To, že do mobilných operačných systémov sa rátajú aj tablety, je druhá vec. A tretia vec je tá, že rozdiel v predajnosti výrazne kolíše v závislosti od krajiny. Pre Google sú dôležité trhy ako USA, Južná Kórea (domov Samsungu a LG), ďalej India a Japonsko. Pre iOS je to USA, Japonsko a Veľká Británia. Keby sme do štatistík nazreli hlbšie, objavíme niekoľko zaujímavostí. Až 62 % zákazníkov, ktorí si v USA kúpili iPhone 5, nemali nikdy iný smartfón ako iPhone a až 92 % z nich tvrdí, že ich ďalšie zariadenie bude mať opäť značku Apple. Tomu sa hovorí americká lojálnosť. Na druhej strane v Číne, čo je o „niečo málo" väčší trh ako v USA, dosahuje Android doslova kolosálne čísla v predajnosti. Až 90 % predaných smartfónov tu má operačný systém Android. A Južná Kórea je jediná krajina na svete, kde predaje androidových aplikácií predbehli predaje aplikácií pre zariadenia Apple. Applu sa nedarí až tak v Európe, kde má iba 21-percentný podiel na trhu (Android má 64 %) a v takej ekonomicky silnej krajine, ako je Nemecko, má Apple len 5,1 %. Na svedomí to má jasný celosvetový trend zlacňovania produktov, v čom Apple veľmi nevyniká.

Čo hrá v (ne)prospech iOS

Apple má marketing ako žiadna iná firma na svete. Majitelia svoje produkty milujú, a to najmä pre vertikálnu integráciu, na ktorej všetko funguje takmer dokonale. Apple má výborný tzv. network effect - viac zákazníkov znamená viac vývojárov, viac vývojárov znamená viac obsahu, viac obsahu znamená väčší záujem operátorov - a opäť sme pri zákazníkoch. Napriek tomu v júli 2012 sa jeho hospodárske výsledky zhoršili po prvýkrát od roku 2003. Prepad akcií nezastavil ani iPad Mini a akcie Applu viac-menej stále klesajú. Napriek tomu má firma voľne dostupný kapitál v hodnote viac ako 100 miliárd USD. No to, že niečo nie je v poriadku, naznačili už publikované správy o poklese objednávok displejov pre iPhone 5, aj keď paradoxne na Slovensku ide stále o nedostatkový tovar. Mohli by sme chyby zvrhnúť na líderstvo Tima Cooka, ale to by nebolo férové.

Pravda je niekde inde. Apple dokáže osloviť používateľov dizajnom. V tomto ponímaní zostáva firma neprekonaná. Nemá však čo ponúknuť cenovo citlivejším zákazníkom a v poslednom čase mu chýbajú inovácie, naposledy to bol displej Retina, čo bolo už dosť dávno. Môžeme polemizovať o tom, či príde na trh iPhone Mini, lacnejší iPhone, iOS 7 či iné produkty a služby, ale kým nie je niečo skutočne na trhu, nemá zmysel o tom polemizovať. Apple potrebuje dve veci. Po prvé poriadne pokryť Čínu ako svoj nový hlavný trh, keďže najväčší svetový operátor China Mobile zatiaľ iPhone nepredáva a pritom má 700 miliónov zákazníkov. A po druhé Apple musí priniesť na trh novinky a hlavne viac produktov. Ľudia sa chcú odlíšiť a treba im to dopriať. Zmeny prídu určite počas tohto roka.

Čo hrá v (ne)prospech Androidu

Android sa rozmáha, a to výrazne. Dôkazom toho sú aj dve hlavné svetové výstavy na poli IT - CES a MWC 2013, ktoré boli plné Androidu a po iOS ani stopy. Teda doplnkov pre zariadenia s iOS bolo veľa, ibaže zariadenia s iOS akosi nikto nevystavoval. Android stúpa v predajoch takmer všade, má obrovský rozsah, čo sa týka počtu zariadení, ale aj väčšej otvorenosti systému. A Google nemá so svojím systémom problém pustiť sa do inovácií, napr. také NFC podporuje už dávno. Problém Androidu však nastáva v jeho aktualizáciách. Každý výrobca pridáva do systému svoje „features" a výsledkom je tak fakt, že hoci Google vydá novú verziu Androidu, dostanú sa k nej iba používatelia, ktorí si kúpia najnovšie zariadenia.

Dostať novší Android na staršie zariadenie bez straty záruky možno „iba s dovolením" predajcu hardvéru. A potom to dopadne tak, že najnovší Android má iba 10,2 % všetkých androidových zariadení na trhu, pričom iOS 6 má vyše 60 % všetkých zariadení s iOS. Veľká výhoda Androidu je však práve jeho otvorenosť a možnosť úprav. Výrobcovia aj používatelia tak majú väčšiu slobodu pri softvérovej úprave svojich telefónov a zariadenia sa tak na seba veľmi nepodobajú. Už len domáca obrazovka, ktorú Apple tvrdohlavo odmieta, je argument, ktorý hovorí v prospech Androidu. Ďalšia zaujímavosť - zatiaľ čo Apple zaznamenal mierny pokles sťahovania aplikácií cez AppStore, Google Play rástol o 17 %. Na druhej strane Android je 3× horší v revenue per download, teda tvorbe zisku premietnutého na jednu stiahnutú aplikáciu. Pri spoplatnení obsahu aplikácií však paradoxne lepšie vychádza Android.

Tento duopol nikto neohrozí

Apple má prakticky jeden telefón a stámilióny lojálnych zákazníkov, nadchnutých z dizajnu a verných svojim aplikáciám. Androidových zariadení pribúda ako húb po daždi a predaje v roku 2013 budú pozitívne. Apple čaká rok, keď bude musieť používateľom ukázať nové produkty, inovácie a najmä opätovný záujem o svojho lojálneho zákazníka. Android rovnako musí neustále pokračovať v raste a prichádzať na trh s inovatívnymi funkciami. Rok 2013 nebude pre Apple a Google znamenať zápas „kto z koho". Budú si deliť trhové podiely, pričom konkurenti sa budú zatiaľ iba závistlivo prizerať. Obe spoločnosti na to majú. O to viac sa bude musieť snažiť Windows Phone 8 alebo nový Firefox OS, ak sa chcú k tejto dvojici pripojiť.

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať