Apetít na transakcie sa vracia
Osem z desiatich amerických firiem plánuje tento rok aspoň jednu akvizíciu. Toto zistenie vyplynulo z nového prieskumu KPMG 2015 M&A Outlook Survey Report. Väčšina respondentov sa vyjadrila, že trhu budú dominovať menšie a stredné veľké transakcie, z odvetví sa verí najmä zdravotníctvu.
Viac ako tri štvrtiny (79%) opýtaných uviedli, že spoločnosť alebo fond, v ktorom pôsobia, urobil aspoň jednu akvizíciu v roku 2014 (v porovnaní so 66% v roku 2013). Dokonca 13% opýtaných sa vyslovilo, že ich firma uskutočnila v roku 2014 desať a viac akvizícií.
V roku 2014 rástla globálne hodnota transakcií oveľa rýchlejšie ako ich počet. Z veľkej časti to bolo spôsobené množstvom „mega -transakcií" ako napríklad akvizícia What'sApp spoločnosťou Facebook za 19 miliárd USD. Prieskum však ukázal, že väčšina manažérov naďalej verí, že transakčnému trhu budú dominovať menšie a stredné veľké obchody.
Respondenti prieskumu KPMG predpokladajú, že z hľadiska transakcií bude v roku 2015 najaktívnejšie odvetvie zdravotnej starostlivosti, najmä nemocnice. Vyjadrili sa tak dve tretiny opýtaných. V závese za zdravotníctvom je priemysel zameraný na technológie, média a telekomunikácie.
V roku 2014 bolo 44% z celkového objemu transakcií uzavretých v USA, objem transakcií sa tam v minulom roku dostal úroveň pred recesiou. Hodnota uzavretých obchodov za trištvrte roka dosiahla takmer 1 bilión USD a ohlásených bolo takmer 6000 transakcií. Podľa spoločnosti Thomson Reuters narástla v uplynulom roku celková hodnota transakcií až o 33%.Respondenti tohtoročného M&A Outlook Survey očakávajú, že USA bude dominovať aj v roku 2015, nasledovaný západnou Európou a Čínou.
Dan Tiemann, zodpovedný za transakcie a reštrukturalizáciu v KPMG US, vysvetľuje: "S rastúcou spotrebiteľskou dôverou a priaznivým úverovým trhom sú spoločnosti veľmi náchylné investovať svoje finančné prostriedky do akvizícií, aby dosiahli rast."
Na otázku, ktoré faktory sú najdôležitejšie pre úspech, najväčšie percento respondentov (43%) uviedlo dobre zrealizovaný integračný plán. Nasledovali správne ohodnotenie kupovanej spoločnosti (26%) a účinné due diligence (18%).