Image
24.6.2016 2 Comments

Ako na to: Fotografujeme zvieratá (nielen) v ZOO. Týmto chybám sa vyhnite

Blíži sa sezóna letných výletov a mnoho z nich bude smerovať do ZOO, prípadne za zvieratami vo voľnej prírode s cieľom uloviť niekoľko pekných záberov. Aby sme vám mohli sprostredkovať niekoľko praktických rád, aby vaše zábery boli dobré, využili sme možnosť zúčastniť sa na workshope spoločnosti Canon, ktorý sa konal v pražskej ZOO.

Na jednotlivých stanovištiach sa dali požičať objektívy vhodné na fotografovanie príslušného typu zvierat alebo prostredia, v ktorom žijú

Najskôr dobrá správa. Na rozdiel od automobilových pretekov nepotrebujete na fotenie v ZOO nevyhnutne drahú výbavu, ako napríklad svetelné teleobjektívy, občas sa dobrý záber podarí aj mobilom. Samozrejme, fotenie plachých zvierat v prírode je iná šálka kávy. Začneme kompozíciou. Keďže so zvieratami nemôžeme interagovať, napríklad prilákať tigra na vhodné miesto, základom kompozície je vyčkávanie. Základné pravidlo je fotiť „z očí do očí“, presnejšie mať kameru vo výške očí zvieraťa. Určite namietnete, že v prípade žirafy to asi nebude realizovateľné, ale aj ona sa občas zohne po nižšie položenú vetvičku.

Aj v ZOO, ale predovšetkým pri fotení zvierat vo voľnej prírode treba vedieť, čo príslušné zviera v danú dennú alebo nočnú dobu robí, a podľa toho vybrať čas na fotografovanie.

Všetky zábery boli fotené zrkadlovkou Canon EOS 80D

Záber širokouhlým až extrémne širokouhlým objektívom na prostredie, v ktorom určitý druh zvierat žije. 1/200 s f/10 10 mm, ISO 250

Ak chcete naozaj dobrý záber v ZOO, treba zviera, ktoré zamýšľate odfotiť, niekoľko desiatok minút sledovať, aby ste zistili, pri akej najzaujímavejšej aktivite ho môžete zvečniť. Pri slonoch je to zrejme vtedy, keď si chobotom vyhodia nad hlavu piesok a vy, ak budete pohotoví, dokážete zachytiť zaujímavý oblak prachu nad chobotom. Na workshope sme mohli len pozorovať a takýto okamih po 15 minútach skutočne nastal, ale nemohli sme ho odfotiť, pretože sme vhodný objektív, na ktorý čakali ďalší záujemcovia, nemohli tak dlho blokovať.

Príklad ideálneho okamihu na odfotenie slona v ZOO (obrázok z webu)

Situačný pohľad na ohradu slonov, aby ste vedeli oceniť nasledujúci záber teleobjektívom 1/400 s f/7,1 50 mm, ISO 200

Záber na slony teleobjektívom 1/640 s f/6,3 212 mm, ISO 500

Kľúčový kreatívny prvok, ktorý ovplyvniť môžeme, je bod zaostrenia a hĺbka ostrosti. Takto môžeme s úspechom „odčarovať“ pletivo na voliére s vtákmi. Jednoducho sa rozplynie v neostrosti. 1/125 s f/5,6 135 mm, ISO 500. Záber je urobený setovým objektívom EFS 18 – 135 mm Nano USM

Stanovište na fotenie plameniakov

Začiatočnícka chyba: sústredenie sa na zaostrenie a hĺbku ostrosti. Zámer v tomto ohľade vyšiel, ale kde majú plameniaky nohy? 1/2000 s f/7,1 190 mm, ISO 500

Tento záber má vypovedaciu hodnotu o tom, ako plameniaky spia alebo odpočívajú. 1/800 s f/5 200 mm, ISO 500

Nie každý má ideálnu výbavu na fotografovanie zvierat, teda zrkadlovku a vysoko svetelný teleobjektív, ale relatívne dobré fotografie urobíte aj bežným kompaktom. Treba si uvedomiť, že kompakty – a platí to, samozrejme, aj setové objektívy zrkadloviek – majú na dlhom konci, teda najdlhšej ohniskovej vzdialenosti menšiu svetelnosť. Ak nastavíte vysoké ISO, môže obraz z malého čipu už javiť známky šumu. Lacné kompakty majú oneskorenú reakciu spúšte, takže sa vám nemusí podariť zachytiť presne ten záber, ktorý ste plánovali. Pri použití zrkadlovky je v mnohých prípadoch lepší formát APS-C než full frame, pretože ohnisková vzdialenosť objektívu sa násobí crop faktorom 1,5 (Nikon) alebo 1,6 (Canon). Takže z 200 mm ohniska máte 300 mm. V horších svetelných podmienkach, samozrejme, exceluje full frame vďaka nižšiemu šumu. Na rozdiel od iných scenárov môže byť  na fotenie zvierat hlavne vo voľnej prírode lepší zoomový objektív než pevné ohnisko, pretože nemusíte meniť svoju polohu a zviera nevyplašíte.

Niektoré triky, ktoré nám experti na jednotlivých stanovištiach poradili, sa hodia aj na iné scenáre. Napríklad ak fotíte alebo filmujete v safari parku z okna auta, treba položiť kameru na textilné alebo igelitové vrecko s pieskom alebo ryžou. Odvtedy tento trik používame pri nakrúcaní displejov na palubných doskách áut za jazdy.

Zobrazit Galériu

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Ako na to

Tipy a triky: Ako na snímku obrazovky na akomkoľvek počítači s Windows?

02.12.2016 00:13

Ak snímky obrazovky robíte často apotrebujete napríklad funkcie na posun stránok alebo snímanie zobrazenia pri vyššom rozlíšení displeja, zrejme používate nejakú špecializovanú aplikáciu. Väčšina použ ...

Ako na to 1

Tipy a triky: Ako aplikácii prednastaviť spúšťanie s administrátorskými právami?

30.11.2016 00:10

Väčšina aspoň trochu skúsenejších používateľov vie, že aj keď máte na operačnom systéme Windows vytvorený administrátorský účet, aplikácie pre bezpečnosť nefungujú vždy splnými administrátorskými práv ...

Ako na to 2

Tipy a triky: Ako vypnúť uzamykaciu obrazovku vo Windows 10?

29.11.2016 00:10

Rozčuľuje vás, že pred každým prihlásením doúčtu vášho počítača musíte prejsť uzamykacou obrazovkou? Windows 10 na tejto obrazovke ukazuje čas,dátum anejakú zaujímavú fotografiu zrôznych kútov sveta. ...

2 Comments

  1. APS-C lepsi ako FF reakcia na: Ako na to: Fotografujeme zvieratá (nielen) v ZOO. Týmto chybám sa vyhnite
    25.6.2016 08:06
    Tak tento vyrok ma dost pobavil. Autor pouom by mohol tvrdit ze vlastne najlepsie je mat este mensi cip, idealne mobilovy, lebo tam je ceop faktor este vacsi. Zamyslenie sa nad tym ze pri rovnakej hustote senzorov na cipe odfotenim s FF ked fotku vystrihnem tak dosiahnem uplne rovnaky zorny uhol absentuje.
    Reagovať
    • RE: APS-C lepsi ako FF reakcia na: APS-C lepsi ako FF
      25.6.2016 09:06
      Nič také netvrdím. Je to samozrejme len a len o polemike medzi full frame a APS-C. Ak máte full frame zrkadlovku a 300 mm objektív, no potrebovali by ste rovnako svetelný 500 mm objektív, telekonvertor neprichádza do úvahy, pretože znižuje svetelnosť. Máte dve možnosti, kúpiť 500 mm objektív čo je pri vysokej svetelnosti už veľmi vysoká položka, alebo kúpiť ďalšie telo, formátu APS-C kvalitné, napríklad Canon EOS 7D Mark II (1 489 €). Pre zaujímavosť objektív Canon EF 500mm f/4L IS II USM stojí 9 899,00 €. Zaujímavá myšlienka je vystrihovanie výrezu zo stredu. Predpokladajme že máte Canon EOS 1D X Mk.II s rozlíšením 20,2 MPX, alebo EOS 5D Mk.III s rozlíšením 22,3 MPx. Ak delíme počet pixelov crop faktorom na druhú (je to plocha) tak1,6 na druhú je 2,56 tak máte 22,3 : 2,56= 8,7 MPx. Ťažko povedať či to stačí. Ak však máte fullframe s 50 MPx tak dostanete 19,6 MPx a vaša úvaha je použiteľná
      Reagovať

Vyhľadávanie

Kyocera - prve-zariadenia-formatu-a4-s-vykonom-a3

Najnovšie videá