Image
17.1.2013 0 Comments

Adobe Camera RAW 7 / Získajte z fotografií maximum

CS 6.jpg Odfotiť čo najkvalitnejší záber je bez pochyby zámerom každého fotografa, či už amatérskeho, alebo profesionálneho. Každým zaostrením objektívu, každým pohľadom do hľadáčika či na displej prístroja, každým stlačením spúšte si v našich mysliach vytvárame obraz o finálnej snímke. Kvalita je vždy prvoradý faktor a dokonalosť je to, po čom siahame. Ako sa však ubezpečiť, že zo svojich fotografií „vyžmýkame" naozaj maximum? Ak teraz odhliadneme od fotografických zručností, ostane nám iba technologická rovina, východiskový bod, z ktorého sa odrážame. Nebudeme sa však rozprávať o kvalitatívnych faktoroch fotoaparátov či argumentovať, ktorý model, ktorá značka má aké výhody a nevýhody. Pozrieme sa na typ súboru záberu.

RAW je dominujúci, JPEG je na povrazoch, rozhodca začína odpočítavanie...

Keby sme upustili od všetkých ostatných faktorov a zamerali sa iba na kvalitu obrazu, nie je lepšie riešenie ako fotiť do formátu RAW. Tento nekomprimovaný formát poskytuje obraz tak, ako bol zachytený snímačom - bez akýchkoľvek úprav či konverzií. Pýtate sa, kde je spomínaná výhoda? Na lepšie pochopenie si môžete doma urobiť jednoduchý experiment. Otvorte si akýkoľvek obrázok, ktorý si doslova pýta dodatočné úpravy, a tieto zmeny na ňom vykonajte. To, či ide o odstránenie šumu alebo zaostrenie, nehrá dôležitú úlohu. Pri tomto pokuse sa sústredíme na rýchlosť, ktorou dokáže softvérový nástroj dané úlohy realizovať. Pritom je to otázka desiatok sekúnd aj pre výkonný počítač. Na porovnanie, fotoaparát zachytávajúci zábery do formátu JPEG tieto procesy vykoná prakticky okamžite. Ako je to možné? Vo všetkých fotografických prístrojoch sa pri tomto type súborov kladie dôraz hlavne na rýchlosť. Konverzia nie je až taká nedokonalá, škála farieb je „zosekaná" a ostrenie či zvýraznenie detailov nepresné. Zábery sa však na pamäťové médium ukladajú okamžite a ich dátový objem je úsporný.

Oproti postavíme nekomprimovaný formát RAW. Prvé nedostatky, na ktoré narazíme, je nemožnosť otvoriť ho v akomkoľvek prehliadači obrázkov a nutnosť upraviť ho pred tým, ako ho môžeme prezentovať publiku. V tesnom závese za touto prekážkou je niekoľkonásobne väčšia veľkosť uložených súborov, s čím ide ruka v ruke pomalšia rýchlosť ukladania a, samozrejme, rýchlo sa míňajúce miesto na pamäťovej karte. V prípade RAW môžete na rýchly sekvenčný záber okamžite zabudnúť. Výhody však v mnohom prevyšujú spomenuté nedostatky: úplná kontrola nad všetkými aspektmi výsledného obrázka. Dynamické možnosti, ktoré môžete ovplyvniť, sú priam až neuveriteľné - od vyváženia bielej cez dodatočné ostrenie, odstránenie šumu až po manipulácie s jednotlivými farebnými kanálmi. To všetko vám dá slobodu, pomocou ktorej si výsledok môžete doslova upraviť podľa svojho vkusu, a to so zachovaním najvyššej kvality. My teraz ukážeme, ako na to.

Mágia pomocou kliknutia

Adobe Camera RAW nie je vo virtuálnom svete grafických programov spoločnosti Adobe novinka. V najnovšej verzii Camera RAW 7 priniesol viacero šikovných zlepšení, ktoré uľahčujú prácu grafikovi a skvalitňujú jej výsledok. Rozhranie sa od predošlej verzie prakticky nezmenilo, iba sa viac sprehľadnilo a jeho používanie je intuitívnejšie.

Po otvorení fotografie vo formáte RAW sa nám automaticky otvorí okno s nastaveniami Camera RAW. Pre nováčikov môže prvá obrazovka pôsobiť mätúco, ale je to naozaj jednoduché. Hlavné okno sa skladá z dvoch častí. Dominantný celok je okno s náhľadom upravovanej snímky, kde okrem fotografie môžeme voliť nástroje na úpravu (pracovný riadok v hornej časti) alebo kvalitatívne nastavenia záberu v dolnej časti. Zaujímavejšia je pravá strana obsahujúca všetky poskytované možnosti vo forme posuvných nastavení.

CR1.png
Rozhranie nástroja Camera RAW 7

Novinkou siedmej verzie Camera RAW je skutočnosť, že pri každej voľbe teraz začíname z bodu 0, teda z neutrálnej pozície. Pohyby posuvných tlačidiel do oboch strán sú prehľadnejšie a nie je problém vrátiť sa do pôvodného stavu. Informačné dáta dopĺňa histogram a informácie o uzávierke, clone, ISO a ohniskovej vzdialenosti v hornej časti okna. Najzaujímavejšie sú však novinky v nastaveniach.

Exposure -kým v predchádzajúcich verziách Camera RAW slúžila expozícia hlavne na zvýraznenie bielej alebo najsvetlejších tónov a neopatrným zaobchádzaním s ňou sa mohli objaviť rozpixelované až neestetické časti, aktuálne slúži presne na to, na čo bola navrhnutá: na nastavenie základných hodnôt svetlosti celého obrázka. Voľba dokáže zosvetliť alebo stmaviť obrázok komplexne, čím aj na najvyšších hodnotách môžeme dosiahnuť akceptovateľné výsledky, samozrejme, za cenu zvýšenej zrnitosti. Tú však môžeme poľahky odstrániť v záložke Detail včasti Noise Reduction - Luminance.

Contrast -pomocou tohto posuvného tlačidla môžeme ovplyvniť prechodové rozdiely medzi svetlými a tmavými časťami na fotografii. Rozdiel oproti starším verziám spočíva hlavne v jemnosti prechodov, vďaka čomu si môžeme dovoliť odvážnejšie experimentovanie. Aj napriek tomu odporúčame nechať si toto nastavenie až na záver.

CR2.png
Ukážka úpravy vyváženia bielej

Nasledujúce štyri nastavenia môžeme pri vysvetľovaní zhrnúť do jednej skupiny - Highlights, Shadows, Whites a Blacks nám prispôsobujú svetlé a tmavé plochy podľa ich intenzity. Kým Highlights a Shadows pozmeňujú širšiu škálu stredných odtieňov čiernej a bielej, Whites a Blacks pracujú s hraničnými farbami. Správnou kombináciou môžeme dosiahnuť jedinečné výsledky a dodať fotografii atmosféru, akú si len zaumienime.

TIP: Rozumný postup je zoradiť si všetkých šesť spomenutých posuvných tlačidiel do troch skupín - Exposure a Contrast ovplyvňujú celý obrázok, Highlights a Shadows sa venujú širšej báze svetlých a tmavých odtieňov a Whites a Blacks pracujú s limitnými hodnotami farieb. Postupným prechádzaním jednotlivých možností tak môžete upraviť svetlosť záberu do najmenších detailov.

CR2_2.png
Ukážka extrémneho vyváženia bielej oproti originálu

Clarity - nástroj na pridanie ostrosti či jasnosti objektom na zábere. Vyššie hodnoty však už teraz nevytvárajú okolo hrán objektov rušivé žiarenie, ako to bolo v predošlých verziách. No opäť treba brať na vedomie, že tento nástroj je pomerne citlivý a pri manipulácii s ním je vhodné zazoomovať na obrázok a prípadné nedostatky vykompenzovať manuálnym nastavením tmavých a svetlých plôch.

Poslednú veľkú zmenu v základných nastaveniach, ktorú nesmieme opomenúť, nájdeme v záložke Tone Curve - Point. V Adobe sa rozhodli do kriviek implementovať aj možnosť upravovať každý farebný kanál zvlášť. Takto konečne môžeme priamo v Camera RAW dosiahnuť farebné efekty, ktoré sa doteraz dali vytvoriť iba priamo vo Photoshope.

CR3.png
Ukážka farebných kriviek

TIP: Vedeli ste, že všetky spomenuté novinky, ako aj nastavenia, ktoré v najnovšej verzii Adobe neinovoval, možno aplikovať aj lokálne na jednotlivé časti fotografie? Pýtate sa, ako na to? Odpoveď dávajú dva nástroje, ktoré nájdete na pracovnej lište priamo nad náhľadom.

Prvý nesie názov Graduated Filter (klávesová skratka G) - jeho uchopením a potiahnutím cez obrázok nastavíte počiatočný a konečný bod, po ktorý sa bude postupný prechod aplikovať. V prislúchajúcom bočnom paneli si však najskôr nesmieme zabudnúť nastaviť hodnoty jednotlivých funkcií. Takto môžeme zmeny farebnosti či ostrosti vykonať iba na časti fotografie a zvyšok ponechať v pôvodnom stave.

Ak hľadáte nástroj na ešte jemnejšiu a individuálnu prácu s obrázkom, možno bude Adjustment Brush (klávesová skratka K) práve pre vás. Tak ako sme v Graduated Filter mohli pozmeniť iba časť obrázka, tu môžeme všetky nastavenia aplikovať pomocou štetca na ľubovoľné miesto v ľubovoľnej intenzite. CR4.png

Camera RAW je mocný nástroj, ktorý v mnohých funkciách konkuruje priamo Photoshopu. S dostatkom trpezlivosti a chuti experimentovať môžeme obyčajné snímky premeniť na takmer profesionálne fotografie, ktoré vzbudia pozornosť okolia.

Článok je pripravený v spolupráci s www.Grafika.sk.


Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

Kyocera - prve-zariadenia-formatu-a4-s-vykonom-a3

Najnovšie videá